Varför bara gamla programversioner i Synaptics?

OldArcher
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Varför bara gamla programversioner i Synaptics?

Inlägg av OldArcher »

Tänkte installera min favorittorrent-klient Azureus via pakethanteraren Synaptics. Den version som jag erbjuds via Synaptics är gammal och bannad av flera trackers. Detsamma verkar det vara med Transmission, som jag också kunde tänka mig att använda. Hur gör man för att få nyare versioner av program via den annars så smidiga pakethanteraren?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Varför bara gamla programversioner i Synaptics?

Inlägg av Lars »

Mycket finns på http://www.getdeb.net/, och så kan man ibland hitta .deb-filer på programmens respektive hemsidor.
OldArcher
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av OldArcher »

Tack för hjälpen! Jag hittade vad jag ville ha och lyckades faktiskt också att installera och få i gång programmet..
Däremot kan man ju fråga sig vad Synaptics då ska vara bra för, om det bara går att installera inaktuella program som kanske innehåller buggar och säkerhetsbrister?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kul att det ordnade sig, och välkommen till forumet :)

Men skriv gärna en mer specifik rubrik i fortsättningen, t.ex: "Gammal version av Azureus i Synaptic?" ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

De versioner som finns i förråden är nogrant utvalda och testade. Ibland hinner dom inte med att testa alla versioner som kommer ut.. Det är ju ett och annat paket att gå igenom.

Men vill man köra med absolut nyaste versionen brukar man oftast kunna utöka förråden med tredjepartslänkar som t.ex utvecklaren tillhandahåller.

Sedan är Azureus en av dom sämre klienter som finns. Några populära val är Deluge, Ktorrent, Rtorrent och Transmission.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 19 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Versionen i förråden kan i och för sig vara lite äldre eftersom de ska vara testade och buggfixade innan de hamnar där och eftersom man ska känna igen sig i ett program under ubuntuversionens livslängd. Säkerhetsfixar kommer mycket snabbt, men de brukar inte innebära att man får en helt ny version av programmet.

I enstaka fall kan det vara vettigt att tanka program från andra källor, men i normalfallet är det bäst att tanka från ubuntus förråd  (med synaptic mfl) för då får man en helhet som funkar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"