Gjort något dumt med sql ??

Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Gjort något dumt med sql ??

Inlägg av Beakon »

Jag tänkte installera MySQL för amarok och hittade http://www.howtogeek.com/howto/linux/speed-up-amarok-with-large-music-collections/ som jag försökte följa men det gick inge vidare så jag la ned projektet för stunden.

När jag körde "sudo apt-get install mysql-client mysql-server" så blev jag promptad för att skapa ett lösenord vilket jag också gjorde men
sen fungerade det inte enligt guiden jag försökte följa så jag gav upp. (Troligen sudo innan som saknades)

Nu i morse däremot när jag vaknar så står burken och swappar och mysqld_safe tuggar i sig över 90% av CPU:n, trots att jag kört
"sudo apt-get remove mysql-client mysql-server".

[url=http://pici.se/p/EqeMJZhFs][img width=88 height=60]http://pici.se/thumbs/t_EqeMJZhFs.gif[/img][/url

Bevisligen finns det ju en del sql relaterade kommandon kvar, frågan är bara om dom var där tidigare (kollade aldrig), vartifrån kom mysqld_safe processen ifrån (har jag gjort något dumt och öppnat burken för oinbjudna ? Trots lösenord) och hur får jag bort den/styr den ?

Kod: Markera allt

mysql                       mysqldumpslow               mysql_tableinfo
mysqlaccess                 mysql_explain_log           mysqltest
mysqladmin                  mysql_find_rows             mysqltest_embedded
mysqlbinlog                 mysql_fix_extensions        mysqltestmanager
mysqlbug                    mysql_fix_privilege_tables  mysqltestmanagerc
mysqlcheck                  mysqlhotcopy                mysqltestmanager-pwgen
mysql_client_test           mysqlimport                 mysql_tzinfo_to_sql
mysql_client_test_embedded  mysql_install_db            mysql_upgrade
mysql_convert_table_format  mysqlmanager                mysql_upgrade_shell
mysqld                      mysqlreport                 mysql_waitpid
mysqld_multi                mysql_secure_installation   mysql_zap
mysqld_safe                 mysql_setpermission         
mysqldump                   mysqlshow   
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Gjort något dumt med sql ??

Inlägg av Lars »

Paketen du har installerat är meta-paket som alltid drar in den senaste versionen av MySQL. För att avinstallera måste du ta bort paketen mysql-server-5 och mysql-client-5.
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Ahh, ok, det är så jag blir av med allting, då är jag med på den biten.

Har jag öppnat något dumt och/eller hur styr jag sql ?
Jag vill ju ha det installerat men vill inte få någon halvöppen bakdörr på köpet eller någonting som helt plötsligt dyker upp och börjar suga cpu av mig utan att jag kan styra det.
Bild
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Med en standardinstallation så har MySQL inga nätverksportar öppna utåt, så det är ingen fara. Den kan dock sluka en del minne, speciellt om man använder InnoDB som databasformat. Men om man klämmer in ett skip-innodb i /etc/mysql/my.cnf så sparar man ungefär 100 MiB internminne. CPU-kraft drar den bara när man skriver/läser till databasen, men det är inte så fasligt mycket.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Lars skrev: Med en standardinstallation så har MySQL inga nätverksportar öppna utåt, så det är ingen fara. Den kan dock sluka en del minne, speciellt om man använder InnoDB som databasformat. Men om man klämmer in ett skip-innodb i /etc/mysql/my.cnf så sparar man ungefär 100 MiB internminne. CPU-kraft drar den bara när man skriver/läser till databasen, men det är inte så fasligt mycket.
well, man kan styra ganska bra hur mycket minne man tillåter InnoDB att sluka, och om man kör en liten databas behöver man inte göra av med några 100M inte. Dessutom, om du skippar InnoDB så kommer dina databaser att bli MyISAM, vilket inte är mycket mer än en glorifierad textfil, ingen radlåsning t.ex...

Vilken motor man ska använda beror förståss på hur man ska använda databasen.
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Jag tänkte i nuläget bara köra den för amarok.
Men det som gör mig fundersam är att mysqld_safe satte igång och arbeta helt på egen hand utan att jag aktiverat eller startat något medvetet.

Eller finns det någon standardconfig som är igång från början där den t.ex. skapar ett index av valfri HD eller lik ??
Bild
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Bejron skrev: Eller finns det någon standardconfig som är igång från början där den t.ex. skapar ett index av valfri HD eller lik ??
Nej den skapar vad jag vet bara tabell med rättigheter och ett schema om jag minns rätt. I alla fall alla gånger jag installerat. mysqld_safe är startskriptet, det är igång här också men drar väldigt lite. Här är lite från "man mysqld_safe" i terminalen:
mysqld_safe is the recommended way to start a mysqld server on Unix and NetWare.  mysqld_safe adds some
      safety features such as restarting the server when an error occurs and logging runtime information to an
      error log file. NetWare-specific behaviors are listed later in this section.
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Skumt... Fick ett eget liv men men.. Har inte hänt därefter så det verkar vara lugnt nu.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"