Vi har köpt en Acer travelmate 7520.
Nu såhär i efterhand så fattar jag inte att inte kollade runt för att se vad det kunde vara problem med under linux.
Men men...
Packade upp den och startade med ubuntu 7.10 i386 och bootade på skivan och installerade utan att överhuvud taget starta windows vista home premium som följde med datorn.
Men här börjar problemen...
Drivrutiner för ati radeon xpress 1250 installerades direkt efter första gången jag bootade upp efter installationen av ubuntu.
Det är inte de nyaste, så jag undrar om det finns någor bra sätt att installera de nyaste som heter
ATI Proprietary Linux x86 Display Driver 8.42.3
Men detta problem är det värsta, det interna ljudet fungerar som det ska, men om man sätter in hörlurar i uttaget så händer det inget alls.
I användarhandboken så står det att det interna ljudet ska stängas av om man sätter in typ hörlurar.
Men som sagt, det händer inget alls.
Det går inte att ställa in ljuset på skärmen...
Eftersom att det är en blank skärm (såg inte det när jag beställde den :-( ) så mäste man sänka ljuset på någon sätt, i användarhandboken så står det att man ska trycka fn ? pil höger för att öka, pil vänster för att minska, men om man gör det så ser man en pryl på skärmen som indikerar hur mycket ljus man har, men den ändras bara från ljust mörkt ljust mörkt osv, bara 2 lägen alltså. och om man väljer det mörka läget så går den tillbaka till ljust efter ett par minuter typ.
Skulle vara mycket tacksam om det fanns nån som kunde hjälpa till med ideer på lösningar på detta, att det externa ljudet inte fungerar är det värsta just nu.
Det är min sambos dator, och det är naturligtvis jag som har övertygat henne om att köra linux, hon har kört linux på den gamla datorn och tycker inte längre att windows är ett alternativ, så jag FÅR inte lägga in windows i den.
Och en fråga till...
Hur får man wlan att fungera?
Drivare är installerade, men hur letar man efter ett trådlöst lan, vilket program ska jag installera för att få det att fungera?
/Peter H
Acer Travelmate 7520
SV: Acer Travelmate 7520
För den drivrutinen finns ett program som heter envy som löser
det, om nu ditt kort går med det så klart.
http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
ljud hoppas ja någon annan kan hjälpa dig med.
om du klickar på din nätverks ikon uppe vid klockan, en gång.
får du inte fram trådlösa där eller? eller är listan tom?
det, om nu ditt kort går med det så klart.
http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
ljud hoppas ja någon annan kan hjälpa dig med.
om du klickar på din nätverks ikon uppe vid klockan, en gång.
får du inte fram trådlösa där eller? eller är listan tom?
>Det är inte de nyaste, så jag undrar om det finns någor bra sätt att installera de nyaste som heter ATI Proprietary Linux x86 Display Driver 8.42.3
Jag kör med den gamla drivrutinen som man får med ubuntu. Den funkar bäst för mig, jag ser ingen orsak att byta, trots att jag har testat den nya, eller kanske tack vare...
Jag kör med den gamla drivrutinen som man får med ubuntu. Den funkar bäst för mig, jag ser ingen orsak att byta, trots att jag har testat den nya, eller kanske tack vare...
Ljudproblemet fixade jag genom att lägga till raden...
options snd-hda-intel model=acer
i filen /etc/modprobe.d/alsa-base
På alla andra ställen som jag har läst så står det att man ska lägga till =ACER, men det fungarar INTE.
Det ska vara =acer
Sedan så körde jag...
sudo alsaconf för att hitta ljudkortet.
Så nu fungarar det med interna högtalare när man inte har hörlurar i, och när man sätter in hörlurarna så slutar dom interna att låta och det låter i hörlurarna, typ som det ska vara.
options snd-hda-intel model=acer
i filen /etc/modprobe.d/alsa-base
På alla andra ställen som jag har läst så står det att man ska lägga till =ACER, men det fungarar INTE.
Det ska vara =acer
Sedan så körde jag...
sudo alsaconf för att hitta ljudkortet.
Så nu fungarar det med interna högtalare när man inte har hörlurar i, och när man sätter in hörlurarna så slutar dom interna att låta och det låter i hörlurarna, typ som det ska vara.
Kul att höra, och bra att du skrev att och hur du har löst lite av dina problem.