Kan inte sätta på visuella effekter...
-
Kan inte sätta på visuella effekter...
Efter jag installerat den proprietära drivrutinen för mitt ATI kort så kan jag inte något längre sätta på visuella effekter, utan får felmeddelandet: The composite extension is not available
Vad ska jag göra för att kunna sätta på visuella effekter igen?
Vad ska jag göra för att kunna sätta på visuella effekter igen?
SV: Kan inte sätta på visuella effekter...
installerar alltid med envy, o använder inte aiglx.
utan ja får köra med xgl oxå, o det tror ja du behöver där med.
blir det segt eller fel, så är det bara att avinstallera det igen.
sudo apt-get install xserver-xgl
starta om x.
starta om x.
-
OK jag fattar typ inget av du säger:zenbios skrev: installerar alltid med envy, o använder inte aiglx.
starta om x.

Men det där snacket om envy och aiglx fattar jag inget utav vad är det??
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Envy är ett enkelt hjälpprogram för att identifiera och installera grafikkortsdrivrutiner, utvecklat av en privatperson.qwertyuiop skrev:OK jag fattar typ inget av du säger:zenbios skrev: installerar alltid med envy, o använder inte aiglx.
starta om x., men jag installera xgl iaf och nu rullar det på bra
Men det där snacket om envy och aiglx fattar jag inget utav vad är det??
AIGLX är kortfattat/simpelt uttryckt en 3D/komposit-förlängning till X, så att till exempel Compiz Fusion kan köras inuti X, till skillnad från XGL som körs "ovanpå". AIGLX är enligt de flesta att föredra eftersom det är "inbyggt", men ATI har tidigare inte haft stöd för det.
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
-
Nu har jag fått nya mycket värre problem tyvärr.... dum som jag var så installerade jag envy och tryckte på install ati drivers, efter ett tag så fråga den om den fick installera xorg conf automatically och då sa jag ja förstås för det var recommended, men det var ju ett stort misstag för nu laggar allt sönder totalt även om jag stänger av visuella effekter...
Eftersom jag innan körde på proprietära drivisar och xgl och det funka perfa då tänkte jag att om jag avinstallera xgl och sedan installera mina proprietära drivisar och sedan ominstallerade xgl så skulle det bli bra igen men icke, det blir samma super lagg och jag kan tänka mig att det har att göra med inställningarna i x, för varje gång jag startar om datorn så frågar den mig vid uppstart om jag vill behålla mina gnome inställningar för tangentbordet detta eftersom x har inställningen us och då får det mig att tro att envy har fuckat upp nånting som heter xorg conf som inte alls jag vet vad det är????
Och hur återställer jag den till det normala????
Är mycket tacksam för svar detta gör mig så grymt irriterad alltså....
EDIT: Kan också tillägga att jag tog bort envy i min frustration för det verkade inte göra någon nytta alls för mig ju....
EDIT2: Har nu försökt med en massa guider som hjälp att försöka få det fungera utan xgl men det går inte alls... och jag undrar om jag borde ominstallera ubuntu så mycket som jag hållt på i xorg.conf nu...
Eftersom jag innan körde på proprietära drivisar och xgl och det funka perfa då tänkte jag att om jag avinstallera xgl och sedan installera mina proprietära drivisar och sedan ominstallerade xgl så skulle det bli bra igen men icke, det blir samma super lagg och jag kan tänka mig att det har att göra med inställningarna i x, för varje gång jag startar om datorn så frågar den mig vid uppstart om jag vill behålla mina gnome inställningar för tangentbordet detta eftersom x har inställningen us och då får det mig att tro att envy har fuckat upp nånting som heter xorg conf som inte alls jag vet vad det är????
Och hur återställer jag den till det normala????
Är mycket tacksam för svar detta gör mig så grymt irriterad alltså....

EDIT: Kan också tillägga att jag tog bort envy i min frustration för det verkade inte göra någon nytta alls för mig ju....
EDIT2: Har nu försökt med en massa guider som hjälp att försöka få det fungera utan xgl men det går inte alls... och jag undrar om jag borde ominstallera ubuntu så mycket som jag hållt på i xorg.conf nu...

Senast redigerad av 1 qwertyuiop, redigerad totalt 20 gånger.
Installereade xserver/xgl och lyckades f[ visuella effekter,
Mjuka b;jliga programrutor. ['; f;rsvann och blev s[ h'r. Hoppas jag f[r det 'ndrat.
Mjuka b;jliga programrutor. ['; f;rsvann och blev s[ h'r. Hoppas jag f[r det 'ndrat.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
oboy, det ser ut som du får ändra tangentbordsinställningar..
gå till System -> Inställningar->Tangentbord och välj fliken Layout, välj svensk tangentbord
Jag hoppas det löser sig, jag fick av nån anledning samma problem när jag ändrade xorg.conf

Jag hoppas det löser sig, jag fick av nån anledning samma problem när jag ändrade xorg.conf
å ä ö fick jag tillbaka efter ändring av tangentbord.
Hade automatiskt fått ett Amerikanskengelskt tangentbord.
Senast redigerad av 1 christer, redigerad totalt 12 gånger.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag med! Skumt..men lätt att lösa som tur är..christer skrev: å ä ö fick jag tillbaka efter ändting av tangentbord.