Root?

jarleyfa

Root?

Inlägg av jarleyfa »

Har märkt att vissa saker måste man köra som root men kan man ge en användare samma berättigheter som root har?
Hur ställer man isåfall in detta?
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Root?

Inlägg av DeepThought »

Jag ber om ursäkt för ett kortfattat svar (jag är på väg bort).

I Ubuntu är inte root-användaren aktiverad som standard, främst p.g.a. säkerhetsskäl. Du kan aktivera den genom att köra sudo passwd (har jag för mig). Istället för root-användare använder Ubuntu ett system som tillåter användare i gruppen admin att använda sudo (och gksudo/kdesu) som tillfälligt ger användaren samma rättigheter som en root-användare.

Denna frågan har besvarats många gånger förut (betydligt utförligare ;)), så gör en sökning på forumet ("SÖK" i den orange länklistan ovan).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Ubuntu har rootkontot inaktiverat som default. Istället ska man använda sudo (superuser do) för att göra saker som kräver rootbehörighet.

Normalt så är användaren som skapades vid installtion medlem i admin-gruppen, och kan således använda sudo. Vill man att fler ska kunna köra sudo kan man lägga till dessa användare i admingruppen.

Grafiska program som kräver rootbehörighet bör startas med gksudo eller kdesu.

exempel: Redigera textfil som kräver rootbehörighet för att sparas.

$ gksudo gedit textfil

eller

$ sudo nano textfil

(nano är en terminalbaserad icke-grafisk texteditor)

[edit: nu har DeepThought hunnit före, men jag svarar i alla fall :)]
vanum est vobis ante lucem surgere
jarleyfa

Inlägg av jarleyfa »

Tack båda två för svaren!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Som sagt, det första kontot som skapas vid installationen får administrativa rättigheter. Vill man ge andra lite rättigheter kan man göra så här.

1. Gå till System - Administration - Användare och grupper.
2. Klicka på den användare du vill ändra rättigheterna för och klicka på Egenskaper.
3. Gå till fliken Användarprivilegier. Bocka för/av det som du anser lämpligt.

Det finns också ett sätt att göra det här i ett terminalfönster och med programmet visudo. Vad visudo gör är att redigera filen /etc/sudoers. Man ska inte redigera den filen för hand! Och man ska läsa manualen innan man gör några ändringar med visudo. Fördelen med att användan visudo är att man kan göra bättre finjusteringar. Men det här var överkurs.
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Du kan även placera en 'vanlig' användare i admin-gruppen med:
sudo usermod -G admin ANVÄNDARNAMN

OBSERVERA att använda stort G. med litet g sätter du grupp, i stället för att lägga till.
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

ett litet tilläg bara. root är inte helt borta bara hindrad från att logga in eftersom man inte får ha tomma lösenord. man kan fortfarande bli root genom kommandot

Kod: Markera allt

$ sudo su -
en liten varning dock. som root kan du totalförstöra ditt operativsystem så att ominstall är enda möjligheten. tänk före du skriver.
Senast redigerad av 1 Sork, redigerad totalt 19 gånger.
Gotus sum, Cave cornua
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"