Jag har ett Radeon 9800 Pro som jag har installerat de senaste drivrutinerna till, och det funkar jättebra. fglrxinfo säger såhär:
Kod: Markera allt
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 PRO
OpenGL version string: 2.0.6958 Release
Jag satt i alla fall och försökte få igång compiz, men det mesta har gått åt skogen sen jag började så jag berättar vilka åtgärder jag tagit. Jag började med att köra
sudo apt-get install compiz
och sedan
compiz
Men det gick inte alls till så enkelt, så efter lite krångel bestämde jag mig för att installera om mina drivrutiner med hjälp av Envy, för jag minns att Envy nämnde compiz i slutet av installationen (när jag installerade drivisarna hade jag inte compiz, så den gjorde givetvis ingenting där då). Öppnade Envy och valde Uninstall ATI Drivers och startade om, men då startade inte x på grund av att min xorg.conf-fil var fucked, den hade inte ändrats så antagligen pekade den på fglrx-drivisen fortfarande (jävligt dåligt att Envy inte ställer tillbaks xorg.conf vid avinstallation tycker jag för övrigt). Eftersom jag i min enfald inte hade backupat Xorg.conf och inte direkt kände mig kunnig nog att börja pilla i den körde jag Envys textbaserade variant och installerade ATI-drivisen igen och startade om. Den här gången sa den dock att den kände av compiz och konfigurerade därefter.
Compiz var dock inte alls aktivt så jag skrev compiz i terminalen igen och fick
Checking for Xgl: not present.
No whitelisted driver found
aborting and using fallback: /usr/bin/metacity
no /usr/bin/metacity found, exiting
/usr/bin/compiz.real (core) - Error: Another window manager is already running on screen: 0
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No manageable screens found on display :0.0
Ledsen om jag blir lite långrandig, men jag vet inte vad som är relevant och inte så ni får ha överseende.