För att göra en lång historia kort:
Jag har numera 2 partitioner jag inte kan sätta ihop, då huvudpartionen är låst.
Mina partitoner:
/dev/hda1 ext3 16.44 gb olåst (16 gb dött utrymme)
/dev/hda3 ext3 35.55 gb låst (huvudpartitionen)
/dev/hda2 extended 3.9 gb (swapdiscar)
- /dev/hda6 linux-swap 1.57 gb låst (swappen som hda3 använder)
- /dev/hda5 linux-swap 2.33 gb olåst (swappen hda1 använde när den partitionen för min linuxinstallation)
Det jag vill göra är att:
- Ta utrymmet på hda1 och lägga till det till hda3.
- Ta utrymmet på hda 5 och antingen lägga till det till hda6 (världens största swap!) eller till hda3.
Jag har GParted installerad, det är så jag fick informationen (det utanför paranteserna).
Hur gör jag? Finns det någon trevlig steg-för-steg-guide? Måste jag logga in som root och göra galna saker?
Slå ihop två partitioner
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Slå ihop två partitioner
Kan du visa hur disken är partitionerad med fdisk -l /dev/hda? Kan du dessutom visa var partitionerna är monterade...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
mcNisse skrev: Kan du visa hur disken är partitionerad med fdisk -l /dev/hda? Kan du dessutom visa var partitionerna är monterade...
Kod: Markera allt
Disk /dev/hda: 60,0 GB, 60011642880 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 7296 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0xecddecdd
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/hda1 1 2146 17237713+ 83 Linux
/dev/hda2 6788 7296 4088542+ 5 Utökad
/dev/hda3 * 2147 6787 37278832+ 83 Linux
/dev/hda5 6993 7296 2441848+ 82 Linux växling / Solaris
/dev/hda6 6788 6992 1646599+ 82 Linux växling / Solaris
Posterna i partitionstabellen är inte i diskordning
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Du kan inte ändra på en systemdisk när den agerar som systemdisk (nu sa jag samam sak två gånger
)
För att ändra på disken måste du starta ubuntu från någonannanstans än hårddisken (denär då inte systemdisk längre) t.ex. en liveskiva (installationsskivan går utmärkt).
Om du ändrar på swappartitionen så kommer den få ett nytt uuid, vilket gör att den inte kommer att monteras vid uppstart som växlingspartition, det är ett smärre problem, det går utmärkt att starta ubuntu, ta reda på den nya uuid'et och säga til lubuntu att använda det därefter. Det problematiska blir nog istället att mixtra med huvudpartitionen. Om du har tur kan du ta bort dha1, sedan expandera hda3, alternativt ta bort hda1, flytta på hda3 och sedan expandera...
Du får helt enkelt starta liveskivan, och starta partitionshanteraren (den är med som "default") och göra det bästa av situationen.
Gör helst en backup på viktig data innan du gör det hela, du kan råka ut för dataförlust när du gör sådana här förändringar.

För att ändra på disken måste du starta ubuntu från någonannanstans än hårddisken (denär då inte systemdisk längre) t.ex. en liveskiva (installationsskivan går utmärkt).
Om du ändrar på swappartitionen så kommer den få ett nytt uuid, vilket gör att den inte kommer att monteras vid uppstart som växlingspartition, det är ett smärre problem, det går utmärkt att starta ubuntu, ta reda på den nya uuid'et och säga til lubuntu att använda det därefter. Det problematiska blir nog istället att mixtra med huvudpartitionen. Om du har tur kan du ta bort dha1, sedan expandera hda3, alternativt ta bort hda1, flytta på hda3 och sedan expandera...
Du får helt enkelt starta liveskivan, och starta partitionshanteraren (den är med som "default") och göra det bästa av situationen.
Gör helst en backup på viktig data innan du gör det hela, du kan råka ut för dataförlust när du gör sådana här förändringar.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Ok, tack för hjälpen. Ska testa det där=)
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ta en backup först! Man vet aldrig vad som händer. Blir du sedan tvungen att installera om, kan du partitionera med LVM. Då får du möjlighet att utöka och krympa partitioner lite som du vill.