Möjligt med olika fönsterhanterare vid separate X screen?

Bimpi

Möjligt med olika fönsterhanterare vid separate X screen?

Inlägg av Bimpi »

Hej!
Antar att svaret kommer att bli nej, men jag måste fråga ändå.
Jag kör med dubbla skärmar och har 2 grafikkort. I nvidia settings kan man välja "separate X screen", det jag undrar är om man geom att köra separate X screen kan ha olika fönsterhanterare på skärmarna? Det jag tänkte i så fall var att ha vanliga metacity på ena och wmii på andra som verkar bra coolt om man väl lär sig använda det.
Tänkte att det kanske kunde vara möjligt eftersom med någon inställning jag hade förut så, för att beskriva det enkelt, kan man säga att det såg ut som att varje skärm tillhörde  en varsin dator ... Kunde dra musen mellan skärmarna men inte flytta över fönster.
Senast redigerad av 1 Bimpi, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Möjligt med olika fönsterhanterare vid separate X screen?

Inlägg av DeepThought »

Svaret är ja.

Hur du gör, det är en annan sak. Jag kör Xubuntu (Xfce) och växlar mellan Xfwm4 och Ion3 (som f.ö. påminner mycket om WMII) beroende på vad jag skall göra. Bara för att du frågade var jag tvungen att ta reda på om det gick, och lyckades, efter vissa besvär, att få det precis som du beskriver. Jag skall berätta hur jag gjorde med Ion3 och Xfwm4, så får du klura vidare med hur du skall göra med Metacity och WMII, för det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Det första jag gjorde var att köra "separate X screen" m.h.a. nvidia-settings (OBS: inte Xinerama!). Sedan fick jag manuellt stänga av/döda xfwm4 (jag fick inte ion att "köra över" xfwm4). Se till att ha terminaler öppna ;)

Nästa steg var att starta Ion på den ena skärmen, och eftersom Ion3 har en flagga för det var det inte svårt:
ion -oneroot

Antagligen har din fönsterhanterare något liknande, eller en flagga som heter -display (eller liknande, kolla manualsidorna) som du kan använda. Annars kanske DISPLAY=-variabeln i skalet fungerar att använda. När det var klart var det bara att starta xfwm4,  som automatiskt tog kontrollen över den andra skärmen. Klart! ;D

Detta går säkerligen att automatisera på något vis, t.ex. genom att lägga in lämpliga rader i en script-fil, lägga in lämpliga rader i någon konfigurationsfil (xinit-filer, kanske?), fixa så att det går att välja som session i GDM etc. Det finns folk som är duktiga på den typen av konfigurationer, men jag är det tyvärr inte :(

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Bimpi

SV: Möjligt med olika fönsterhanterare vid separate X screen?

Inlägg av Bimpi »

Oj tackar!
Detta får bli ett trevligt helgprojekt, återkommer med resultat. (Troligtvis mer frågor :) )
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"