Var tar programmen vägen ??????

marinero

Var tar programmen vägen ??????

Inlägg av marinero »

Är ny på detta med Linux, har visserligen testat Red Hat och best Linux för ett antal år sedan, men gav upp. Har nu installerat
Ubuntu 7.10 och ser att det blivit mycket bättre. Känner att detta är min melodi, bara jag kommer över en del problem.
Till exempel har jag laddat hem ett antal program med synaptic, allt verkar frid och fröjd, men jag hittar inte var jag skall starta dessa program, hittar en del körbara filer, men inget händer när man klickar på dem. (Detta gäller programmet Digitemp)
Skulle också vilja köra ett och annat Windowsprogram, bland annat Lämpömittari (one wire temperaturprogram)
Finns det någon vänlig själ som kan ge mig en vink om hur eller var jag får hjälp????

MVH
Marinero
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Var tar programmen vägen ??????

Inlägg av upnorth »

Vad är det för program du installerat?

De flesta hamnar automatiskt i programmenyn under lämplig kategori. I annat fall kan du starta en terminal, finns under kategorin tillbehör, och skriva namnet på programmet följt av enter :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Om du vill köra windowsprogram så ä det wine som gäller, finns i synaptic. För att installera windowspogrammet så letar du reda på installationsfilen högerklickar på den och väljer "öppna med" och sedan wine, alternativt startar winefile i en terminal och letar däri reda på installationsfilen. Det rekommenderas att köra winecfg en gång efter man installerat wine.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av MrT »

gogglade o hittade en guide för digitemp.
http://www.temperatur.nu/temperaturguide/linux.html

detta programmet inte verkar ha något grafiskt grånssnitt, därför hittar du det inte i någon meny.
marinero

Inlägg av marinero »

Tack f;r svaren , problemet delvis l;st, fick installerat ett tempm'tningsprogram med wine. Hittar dock inte igen n[gra tempgivare, m[ste comporten monteras eller annat hokus pokus.
Och varf;r i helvete har pl;tsligt sk'rmuppl;sningen [ndrats ______ Och tangetbordet 'r galet, vojvoj jag skiter snart i det h'r
:(
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

marinero skrev: Tack f;r svaren , problemet delvis l;st, fick installerat ett tempm'tningsprogram med wine. Hittar dock inte igen n[gra tempgivare, m[ste comporten monteras eller annat hokus pokus.
Och varf;r i helvete har pl;tsligt sk'rmuppl;sningen [ndrats ______ Och tangetbordet 'r galet, vojvoj jag skiter snart i det h'r
:(
System--> inställningar--> tangentbord
sen fliken layouter, lägg till svenskt tangentbord där.
kolla om du kan ändra skärm upplösningen med bara
system--> inställningar--> skärmupplösning
Bild
marinero

Inlägg av marinero »

:) Såja, åter på banan ett tag..... Sökte på Wiki och hittade nåt om xserver-xorg, gjorde enligt anvisning, och för tillfället ser ju både bild och tangentbord ut som det skall. Hmm... för hur länge månntro???
Nåväl, ut och söka comportar, så att jag får köra igång Lämpömittari.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"