Problem med mikrofon-ingångarna..

Stoffen

Problem med mikrofon-ingångarna..

Inlägg av Stoffen »

Tjosan!

Har ställt ett par frågor här förut då jag är relativt ny vid Unbuntu (och hela Linux OS:et med för den delen!), och då jag har fått så bra respons förut så känns det inte lika tabu-belagt att vända sig hit igen! ::)

Det är så att jag har problem att få mikrofon-ingångarna till mitt Asus A8R-MVP (ADI AD1986A om det är till nån hjälp - stötte på det när jag stoppade in install-disken för moderkortet till Windows i datorn..) att fungera. De normala ljudingångarna fungerade kanon redan då jag installerade Ubuntu, men då jag brukar vara social på Ventrilo så är jag i behov att få mikrofon-ingångarna att fungera med :-\

Någon som vet hur jag ska lösa detta, eller kan peka mig till en turtorial som jag kan lyckas följa? ::)

Tack, /Stoffe
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Problem med mikrofon-ingångarna..

Inlägg av Urban Anjar »

Det är inte så enkelt som att volymen på mikrofon är neddragen på noll i mixern, tror den är det som default.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Stoffen

Inlägg av Stoffen »

Urban Anjar skrev: Det är inte så enkelt som att volymen på mikrofon är neddragen på noll i mixern, tror den är det som default.
Haha, de var faktiskt ställda på noll! Jag drog upp dom till halva, sen max, men jag kan fortfarande inte spela in.. (använder ventrilo-testet, vet inte om Ubuntu har något inbyggt liknande ljudinspelaren i Windows.. ?)

Ett steg i rätt riktning, men problemet kvarstår  :P

EDIT: Jag kör för tillfället både mikrofon. och hörlursuttaget från bakänden på burken - varken ljud eller mick funkar på fronten. När jag kör i Windows är det precis tvärt om - ingenting funkar där bak, bara fram... Skumt..
Senast redigerad av 1 Stoffen, redigerad totalt 12 gånger.
Stoffen

Inlägg av Stoffen »

Bump :-\
Muscar

Inlägg av Muscar »

Jag har precis samma problem, har försökt fixa det men utan framgång
Användarvisningsbild
Vantskruv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Vantskruv »

Har också samma problem. Har också ett A8R-MVP kort och jag får bara brus från mikrofon-ingången. Staplarna Mic, Mic-boost och Capture är alla aktiverade och satta på full volym i KMix (använder Kubuntu).

Edit:
vet inte om Ubuntu har något inbyggt liknande ljudinspelaren i Windows.. ?
Använder programmet KRecord som fungerar som ljudinspelaren i Windows. Dock vet jag inget program för Ubuntu...
Senast redigerad av 1 Vantskruv, redigerad totalt 15 gånger.
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Testa att installera Audacity som finns i Ubuntus förråd.
Där kan man lätt testa om mikrofonen fungerar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Andreas A
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Andreas A »

När min mic inte fungerade så gick jag in i alsamixer och såg att den var avslagen. När jag satte igång den i alsamixer så började den funka överallt för mig.
Hoppas det här kanske hjälper dig!

MVH
Andreas
Ubuntu 9.10 + ATI HD 5770 + AMD X2 5200+
Stoffen

Inlägg av Stoffen »

Andreas A skrev: När min mic inte fungerade så gick jag in i alsamixer och såg att den var avslagen. När jag satte igång den i alsamixer så började den funka överallt för mig.

MVH
Andreas
Jag gick in och tittade, och mycket riktigt så var mikrofonen avslagen.. Detta löste dock inte mitt problem, då jag fortfarande inte kan spela in något..  :-\

ZX Spectrum skrev: Testa att installera Audacity som finns i Ubuntus förråd.
Jag fixade Audacity, men jag lyckas inte spela in någonting.. När jag drar reglaget för "Input Volume" för mikrofonen så återställs den till 0 automatiskt. Någon som vet vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Stoffen skrev:
Andreas A skrev: När min mic inte fungerade så gick jag in i alsamixer och såg att den var avslagen. När jag satte igång den i alsamixer så började den funka överallt för mig.

MVH
Andreas
Jag gick in och tittade, och mycket riktigt så var mikrofonen avslagen.. Detta löste dock inte mitt problem, då jag fortfarande inte kan spela in något..  :-\

ZX Spectrum skrev: Testa att installera Audacity som finns i Ubuntus förråd.
Jag fixade Audacity, men jag lyckas inte spela in någonting.. När jag drar reglaget för "Input Volume" för mikrofonen så återställs den till 0 automatiskt. Någon som vet vad det kan bero på?
Är du säker på att det är "input volume" som nollställs hela tiden?
För mig är det "output volume" som nollställs så fort man drar upp den.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Tokke2
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Tokke2 »

tjenare

testa o gå in i alsamixer o sätt input source till " Front mic, på alla tre  " sen ska du nog få micen på framsidan o funka, har det ställt så själv o funkar kanon
jogu

Inlägg av jogu »

Hittade det här
"The solution to this problem is to configure gnome to change the "front" and "headphone" volumes at the same time. This can be done selecting "headphone" and "front" under "Default Mixer Tracks" in Sound Preferences (System -> Preferences -> Sound)."
på testsidan för en systermodell, se
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/AsusA8Js
Användarvisningsbild
Vantskruv

Inlägg av Vantskruv »

Kan inte inställningarna i Ubuntu. :( Dock misstänker jag att dessa inställningar inte finns heller i Ubuntu då AD1986 inte har någon headphone utgång till ljudkretsen. Ljudkretsen har bara dessa in- och utgångar: 1 S/PDIF, 1 Line out, 1 Line in och 1 Microphone.
Användarvisningsbild
Vantskruv

Inlägg av Vantskruv »

Jippi! Fick det att fungera! Det visar att sig att man måste editera lite i filen alsa-base

Detta fungerar för AD1986A.

Gör så här:

1. Starta terminalen
2. Gå till katalogen /etc/modprobe.d
3. Editera filen alsa-base
4. Lägg till raden options snd-hda-intel position_fix=1 model=3stack
5. Starta om datorn.
6. Gå in i dina mixerinställningar så ser du att det finns fler funktioner för ditt ljudkort. Kontrollera volymen för mikrofonen och kolla så att den är aktiverad. Nu ska det förhoppningsvis fungera!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"