Gammal kärna kvar i GRUB efter uppdatering!

Meganeoman

Inlägg av Meganeoman »

Varför finns den kvar där i grub som ett ytterliggare alternativ att starta? Hur kommer det att bli i framtiden kommer varenda kärna som uppdateras att läggas till i grub?
marwal

Inlägg av marwal »

Du får ta bort dem manuellt. Dels hänvisningen i /boot/grub/menu.list men också själva kärnan i /boot -katalogen.
Det är inte speciellt svårt och en betydligt bättre än att de skulle raderas automatiskt.
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Är ju bara sätta ett brädgård framör den kärnan i /boot/grub/menu.lst, allså sätta # framför dem raderna.
Okänd

Inlägg av Okänd »

För det första är den nog kvar för att rädda situationen om uppdateringen körs i diket...

Dessa övriga kan du ju kommentera bort, kräver lite fingerfärdighet dock. Börja med att göra backup på din nuvarande grub menu.lst:

Kod: Markera allt

sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_backup
Den senare blir din halmstrå om det händer nåt tråkigt... elavbrott typ.

Sedan öppnar du din aktiva grub menu:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Väl där letar du fram raderna du vill slippa se och "avkommenterar" dem som här:

http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ ... hide_items

där kan du se att du måste avkommentera hela stycken, inte bara raden som du ser i grub vid starten.

Spara filen och starta om datorn för att se hur den funkar.
Meganeoman

Inlägg av Meganeoman »

Tack för hjälpen :D
marwal

Inlägg av marwal »

Ja, sen var det bara att plocka bort vmlinuz*, System.map*, initrd*, config* från /boot katalogen också - ungefär 9Mb per kärna.
Så man spar ju en del på att inte ha ALLA varesioner av 2.6.15 eller 2.6.17 kärnan.
Kolla noga att det är samma versionsnummer på filerna du avmarkerat/tagit bort i menu.list - annars kan det bli tråkigheter.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

för övrigt är det bara de tre senaste kärnorna som listas, iaf på min dator.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
norradj

Inlägg av norradj »

Man kan hantera detta problem på flera sätt som beskrivs ovan och jag har prövat flera. Först ska man efter installation boota om till den nya kärnan.
1. Editera i /boot/grub/menu.lst fungerar men är krångligt för den ovane och de gamla filerna finns kvar. Alltså inte helt ok. Risken finns att man gör fel.

2. Gå in i Synaptic och sök på linux. Leta rätt på den näst äldsta (och ev äldre) kärnan och markera för att ta bort fullständigt. Om jag inte minns fel så frågar den också om man ska ta bort ev äldre "restricted module". Vid borttagningen skrivs menu.lst om automatiskt så man behöver inte fundera på bootningen nästa gång. Mycket praktiskt om man delar dator med någon som vill (tyvärr) köra windows automatiskt vid boot.

Den här operationen använder jag även då man uppdaterar från en äldre till en nyare version av Ubuntu. Ej nödvändigt men de gamla körnorna är inte särskilt användbara och tar bara plats, dvs ren städning.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Idéen med att bara ändra i menu.lst har sin fördel om/när uppdateringen för aktuella kärnan går åt pipan så har man en gammal kärna kvar att gå till.

Via Synaptic är det nog lättast att avinstallera gamla kärnor men lämna minst en kvar.
Dawe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Gammal kärna kvar i GRUB efter uppdatering!

Inlägg av Dawe »

jag tackar för hjälpen jag oxå eftersom jag lyckades ta bort gamla linux kärnan ur booten oxå med hjälp av en blandning mellan synaptic och Kpackagekit.

eftersom att jag tydligen inte hade uppdaterat kärnan helt och hållet när jag uppdaterade via konsole förut så var jag tvungen att använda synaptic. btw gillar synaptic mycket bättre, det är tur att man kan använda den i kubuntu oxå även fast den är gjord för gnome =)

tur att man kan blanda lite för både kubuntu och ubuntu har sina program som är betydligt bättre än respektive :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"