Första intrycket av forumet?

Användarvisningsbild
upnorth

Första intrycket av forumet?

Inlägg av upnorth »

Tänkte att alla ni nya som kommer till forumet första ska få säga lite spontant hur det upplevs :)
Vi är några gamlingar som snackar jämt om hur forumet kan förbättras, men vi har antagligen ett rätt fint tunnelseende vid det här laget ;D

Hursomhelst kan ni kommentera vad som helst, men för att ge några exempel:

Svarstid - tar det 30 sekunder, 2 minuter eller 2 dagar att få svar?
Faddrar - löser de alla dina problem eller visste du inte ens att de fanns? (se min signatur för vidare instruktioner!)
Atmosfären - hur upplever du att stämningen är?
Struktur/layout - är det lätt att hitta redan besvarade frågor och var man ska gå för att ställa en ny fråga?
Förväntningar - hur lever forumet och dess medlemmar upp till eventuella förväntningar du haft?

Vi vill ha så mycket kritik som möjligt, helst konstruktiv men allt går bra, så att vi kan göra steget in i Ubuntu roligare och roligare :D

Till sist vill jag bara hälsa er välkomna!

Vi som driver det här forumet är överlyckliga över den tillströmning av medlemmar vi haft sista tiden (över 600 nya i oktober, vi blev totalt nästan 6000!) och hoppas allihop att ni sprider ordet om Ubuntu och forumet vidare så att alla får chansen att prova och bilda sig en uppfattning :)
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 9 gånger.
Jimbo

SV: Första intrycket av forumet?

Inlägg av Jimbo »

Svarstid: Inom 15min har jag haft riktigt bra svar på mina frågor.
Atmosfären: Trevlig. Alla "gammlingar" verkar ha riktigt bra med tålamod med oss nybörjare ;)
Struktur/layout: Jag skulle vilja att knappen "Nytt ämne", "Skapa ny omröstning" & "Svara" var på något sätt skiljt från de andra.
Förväntningar: Jag hade inga större förväntningar så man kan lungt säga att forumet har levt upp till dom.

En av de större anledningarna till att jag valde just Ubuntu på min server var för att detta forum finns.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jimbo skrev: Svarstid: Inom 15min har jag haft riktigt bra svar på mina frågor.
Atmosfären: Trevlig. Alla "gammlingar" verkar ha riktigt bra med tålamod med oss nybörjare ;)
Struktur/layout: Jag skulle vilja att knappen "Nytt ämne", "Skapa ny omröstning" & "Svara" var på något sätt skiljt från de andra.
Förväntningar: Jag hade inga större förväntningar så man kan lungt säga att forumet har levt upp till dom.

En av de större anledningarna till att jag valde just Ubuntu på min server var för att detta forum finns.
Hur upplever du uppdelningen av huvudtavlor/undertavlor?

Kul som attan att vi avgjorde :D men vilka var konkurrenterna? ;D
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 10 gånger.
Jimbo

Inlägg av Jimbo »

upnorth skrev:Hur upplever du uppdelningen av huvudtavlor/undertavlor?

Kul som attan att vi avgjorde :D men vilka var konkurrenterna? ;D
Nu såhär från början känns det som om några huvudtavlor/undertavlor överlappar varrandra, men ju mer man använder forumet desto klarare blir det var man ska ställa frågorna.

Jag har tidigare använt mig av Gentoo på min server. Så valet stod mellan Gentoo och Ubuntu. Hade dock lite tankar om att försöka SUSE Linux eller någon Slackware-dist.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jimbo skrev: Nu såhär från början känns det som om några huvudtavlor/undertavlor överlappar varrandra, men ju mer man använder forumet desto klarare blir det var man ska ställa frågorna.

Jag har tidigare använt mig av Gentoo på min server. Så valet stod mellan Gentoo och Ubuntu. Hade dock lite tankar om att försöka SUSE Linux eller någon Slackware-dist.
Kan du ge några specifika exempel på dessa tavlor?

Ok, kul att du gav ubuntu en chans, har du provat den på desktop?
marinero

Inlägg av marinero »

Hej

Första intrycket är mycket bra, ställde en fråga och hade ganska omgående några svar.
Jag gissar att jag kommer att hålla fast vid Linux denna gång. Har gjort några försök tidigare, men det har varit aningen för bökigt.
Nu är det ju mycket som förenklats, fast fortfarande aningen för mycket joxande för att vara användarvänligt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kul att höra :D

Jo, vi är många som lyckats hålla fast vid GNU/Linux tack vare ubuntu :)
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Det är ett bra forum. För att de flesta får svar på sin frågor. Ett bra språk inga påhopp på enskilda personer. Jag säger bar en sak vilken bluff Windows är. Det är nog den största och mest lönsamma bluffen som nånsin har utförts av en grupp personer/person.  Ubuntu är en dröm. Man har nog varit med snälla ord korkad.

M.v.h

http://antispyware.ownit.nu/

Jörgen
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Klurig skrev: Det är ett bra forum. För att de flesta får svar på sin frågor. Ett bra språk inga påhopp på enskilda personer. Jag säger bar en sak vilken bluff Windows är. Det är nog den största och mest lönsamma bluffen som nånsin har utförts av en grupp personer/person.  Ubuntu är en dröm. Man har nog varit med snälla ord korkad.

M.v.h

http://antispyware.ownit.nu/

Jörgen
Välkommen och kul att höra :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Problemet är att många som "hjälper" är väldigt dryga, och fanatiker.
fick jag veta på IDG. Så får det absolut inte vara...hoppas verkligen alla nya ubuntister säger ifrån om de upplever så..

medmänsklighet åt andra är mottot, vänner..
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

En sak jag skulle vilja veta: Tycker ni att det här forumet är för Windows-fientligt?

Väldigt många trådar i Humortavlan kretsar ju kring satir och då är det ju ofta Gates, Microsoft och Windows som får ta smällarna. Personligen tycker jag att det ofta kan bli väl mycket och sade till för några månader sedan, men nu tycker jag ändå att det är en rätt ok nivå på sarkasm och ironi...

Hursomhelst: Känns det som att man måste ursäkta sig för att man använder någon produkt från Microsoft?
Användarvisningsbild
stason

Inlägg av stason »

upnorth skrev: En sak jag skulle vilja veta: Tycker ni att det här forumet är för Windows-fientligt?

Väldigt många trådar i Humortavlan kretsar ju kring satir och då är det ju ofta Gates, Microsoft och Windows som får ta smällarna. Personligen tycker jag att det ofta kan bli väl mycket och sade till för några månader sedan, men nu tycker jag ändå att det är en rätt ok nivå på sarkasm och ironi...

Hursomhelst: Känns det som att man måste ursäkta sig för att man använder någon produkt från Microsoft?
Det har på något sätt blivit legitimt att sparka på den store jätten och Linux-användare har väl alltid var Goliat i kampen om OS... Det ligger nog mycket hos varje person och dess mognad när det gäller sarkastiska slängar mot M$. Men jag håller mig dig, det blir lätt tjatigt och gammalt. Dock är det i många fall befogat och Linux-användare är trots allt en av få användare som kan se att kejsaren är naken.
Senast redigerad av 1 stason, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vi ska ändå komma ihåg att många här använder Windows parallellt, antingen av nödtvång för att man jobbar med det eller läser kurser om windowssaker, eller för att man är intresserad av allt i datorvärlden, alltså också Windows. Nya användare kommer nästan uteslutande från windowsvärlden och det brukar ta tid och vara en resa att göra sig fri från "windowsberoendet" även om man vill göra det. Många spel och nyttoprogram finns ännu så länge bara för Windows och det är inte alltid så lätt att hitta alternativ eller att pilla igång Wine eller liknande.

Det är en balansgång. Vår uppgift är att konkurrera med Windows och att knycka marknadsandelar från Microsoft (bugg #1). Många här är också irriterade på både Microsofts affärsmetoder och hur deras program fungerar. Vi får ändå akta oss väldigt noga för att få det att se ut som att windowsanvändarna är våra fiender, för då sågar vi av den gran vi sitter på.

Rent marknadsföringsmässigt brukar det gen en taskig bismak att snacka skit om konkurrenterna. Det är bättre att framhålla den egna produktens fördelar och låta kunden dra sina egna slutsatser. Ännu bättre är det att ställa frågor och lyssna på kunden och först därefter presentera en lösning som svarar upp mot kundens behov och önskningar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Debatten angående att sparka på Windows. För cirka 6-7 år sen satt jag i en sal på Lunds Universitet. Inbjuden förseläsare var en man från USA.  GNU-projektets anfader. En man hämtad från hippiekulturen. Jag har tappat namnet. Han hade några enkla krav att få en kanna varmt vatten till sitt te. Tystnaden var total i salen. Han börjar med att meditera i 10 minuter. Sen braka de loss. Enligt före läsarens uppgifter var det en grupp studenter som började arbeta med att skapa ett operativsystem där han också var med. Skall vi göra historien kort så blev gruppen med ganska oärliga metoder bedragna av ( gissa vem ). Men det är också så att man får vara objektiv i sin bedömning. Men jag ser inget fel i att sparka på Windows efter den här förläsningen. När de första koderna slogs in var gruppen överens om att de vill skapa ett operativsystem som var fritt för alla med inget vinst intresse. Men efter ett tag började vissa i gruppen att få andra funderingar som inte  alla i gruppen fick ta del av.  Så sparka ni på Windows men med korrekta metoder och sakliga grunder. Inte med virus, maskar annat skit som drabbar tredje part.

M.v.h

Klurig
Senast redigerad av 1 Klurig, redigerad totalt 23 gånger.
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

GNU-projektets anfader. En man hämtad från hippiekulturen. Jag har tappat namnet.
Du måste syfta på RMS, Richard M Stallman http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Stallman fast nu börjar vi trilla rätt långt bort från ämnet för den här tråden...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
tweeek

Inlägg av tweeek »

Har precis börjat använda Ubuntu och har kollat lite i forumet. Tycker att det är bra och att många engagerar sig för att hjälpa till. Känns som om det finns väldigt mycket kunskap samlad i ett och samma forum.

Det är bara en grejj: När man behöver svar på en fråga eller lösning på ett problem så blir det ofta så att man skapar en ny tråd. Det är väldigt svårt att hitta just det man letar efter genom sökmotorn. Ett förslag vore ju att arkivera alla trådar med taggen [LÖST] på och då inom mer konkreta kategorier. Söker jag på tex "nätverk+problem" får jag upp otaligt många trådar, så då blir det till att skapa en ny tråd. Vilket kan vara jobbigt för er som ofta svarar i trådarna.

Annars är det ett riktigt bra forum med engagerade användare som mer än gärna hjälper till, med stora som små frågor.

Vi får hoppas att jag i framtiden kan hjälpa nya användare, när jag har lärt mig mer.

Fortsätt som ni gör!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

tweeek skrev: Har precis börjat använda Ubuntu och har kollat lite i forumet. Tycker att det är bra och att många engagerar sig för att hjälpa till. Känns som om det finns väldigt mycket kunskap samlad i ett och samma forum.

Det är bara en grejj: När man behöver svar på en fråga eller lösning på ett problem så blir det ofta så att man skapar en ny tråd. Det är väldigt svårt att hitta just det man letar efter genom sökmotorn. Ett förslag vore ju att arkivera alla trådar med taggen [LÖST] på och då inom mer konkreta kategorier. Söker jag på tex "nätverk+problem" får jag upp otaligt många trådar, så då blir det till att skapa en ny tråd. Vilket kan vara jobbigt för er som ofta svarar i trådarna.

Annars är det ett riktigt bra forum med engagerade användare som mer än gärna hjälper till, med stora som små frågor.

Vi får hoppas att jag i framtiden kan hjälpa nya användare, när jag har lärt mig mer.

Fortsätt som ni gör!
Tack för den informationen, och välkommen till forumet! :)

Om man inte riktigt vet vad man ska leta efter är det såklart svårt att hitta specifika svar på sina problem. Ett bra sätt är att ta reda på märke/modell/serienummer osv. om det är hårdvara som är problemet, många som ger support frågar efter dessa saker och därför är det, om man kan få reda på dessa uppgifter, ett bra sätt att hitta relevanta svar.

Men är det så att du vill ha extra hjälp kan du alltid be en av våra faddrar, för att kontakta någon av dessa kan du klicka på länken i min signatur :)

Lycka till och kom gärna med fler synpunkter på hur vi kan göra forumet lättare för nybörjare att använda!
Användarvisningsbild
jurimaa
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jurimaa »

Ulsak skrev:
Problemet är att många som "hjälper" är väldigt dryga, och fanatiker.
fick jag veta på IDG. Så får det absolut inte vara...hoppas verkligen alla nya ubuntister säger ifrån om de upplever så..

medmänsklighet åt andra är mottot, vänner..
Hejsan!

Jag har aldrig upplevt att någon varit dryg eller fanatiker på forumet. Men Jag var och tittade på just det forum du berättar om och jag är minst sagt bestört. Får man överhuvudtaget använda sig av sådant språk och beskyllningar från det ena till det andra? Eller är det så att det inte finns någon regel alls för hur man skall bära sig åt? I detta forum har jag inte sett ens något som skulle vara besläktat med deras beténde. Jag förundrar mig inte om mänskorna är sådana ute i livet också, att vi fick händelsen ni alla läst och sett om i Jokela/Tusby. Nej "vårt" forum är snällt och hjälpsamt och det tackar jag för, samt lyfter på hatten fast jag inte har någon för all den kunskap ni innehar.

Tack för ett fint forum och trevlig helg till er alla Bosse

<Bozze>
Sempron 3400+, 1024 MB, Matrox G55, UBUNTU 7.10
Celeron 2 GHz, 2048 MB, Gigabyte 7600 GS, KUBUNTU MCE 7,04
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

jurimaa skrev: Hejsan!

Jag har aldrig upplevt att någon varit dryg eller fanatiker på forumet. Men Jag var och tittade på just det forum du berättar om och jag är minst sagt bestört. Får man överhuvudtaget använda sig av sådant språk och beskyllningar från det ena till det andra? Eller är det så att det inte finns någon regel alls för hur man skall bära sig åt? I detta forum har jag inte sett ens något som skulle vara besläktat med deras beténde. Jag förundrar mig inte om mänskorna är sådana ute i livet också, att vi fick händelsen ni alla läst och sett om i Jokela/Tusby. Nej "vårt" forum är snällt och hjälpsamt och det tackar jag för, samt lyfter på hatten fast jag inte har någon för all den kunskap ni innehar.

Tack för ett fint forum och trevlig helg till er alla Bosse

<Bozze>
Hehe, jo det är en speciell gemenskap på den där portalen ;D

Kul iallafall att du trivs och har nytta av forumet, du är välkommen hit, förhoppningsvis kommer du att kunna återgälda hjälpen om några veckor ;)
silfer

Inlägg av silfer »

det är ju alltid trevligt med lite förklaringar på svenska... jag läser annars ganska mycket på det engelska forumet..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"