Inloggningsproblem

Confuse

Inloggningsproblem

Inlägg av Confuse »

Hej hörni!

Såg en video med ubuntu på youtube och fastnade helt, kände att jag verkligen behövde ha det på min dator! Datorn jag ska ha den på är en hp laptop, just modell vet jag inte, men den är hyffsad gällande grafik osv. Det första jag gjorde var att prata med datoransvarige på min skola(det är en skoldator(ja, vi får installera ungefär vad vi vill)) om det funkade ens att köra bredvid Windows XP, han sa att han själv provat och att det inte var några problem, så jag körde på.

Tog 3 försök att få livecdn rätt, men det funkade till slut. Jag provade två gånger att köra från cdn, funkade bra, och ville installera. Gjorde detta, alltså jag installerade, allt gick bra, valde användarnamn och lösenord som jag lätt kommer ihåg(användar lösenordet överallt, och står "joakim-laptop" nere till höger, hade då joakim som användarnamn). Men, när jag skulle logga in så gick inte detta! Jag provade med små bokstäver, stora, t.o.m. olika användarnamn och lösenord, funkade inte.

Pratade återigen med datoransvarige på min skola, han sa att något säkert gått fel och sa åt mig att installera igen. Gjorde det idag, till min förvåning skapades ännu ett ubuntu-operativsystem, datoransvarige sa att det skulle köra över det gamla om jag inte fått för mig fel .. Dessutom så fungerade det inte att logga in då heller, och jag kollade lösenord och användarnamn flera gånger innan jag installerade, skrev om dem flera gånger så jag var säker på att det var rätt. ´

Hur ska jag göra? Och hur ska jag få bort det extra ubuntu-operativsystemet? Ska ha kvar ett ubuntu och windows xp, vill verkligen få mitt ubuntu att funka. Har letat efter faddrar, en jag hittade var online och la till honom på msn, men han har inte accepterat mig, gick kanske men stannade online i forumet. Tacksam för svar, vill du bli min fadder(inget skitsnack, utan ubuntu-hjälp!) så adda *** på msn.
Senast redigerad av 1 Confuse, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Inloggningsproblem

Inlägg av zenbios »

om du under installationen väljer att installera på samma disk som du hade det på innan,
så ska den disken formateras innan det installeras nytt på den.
eller väljer manuel partionering så får du klicka i en liten ruta att den partionen eller disken ska formateras.
något sådant du har glömt eller? har du varit noga med små o store tex joakim, Joakim eller liknande
eftersom det är viktigt med stora o små bokstäver.
starta om i recovery mode annars, när allt e framme så du kan börja skriva, skriv då
cat /etc/passwd
så långt ner så ser du ditt inlognings namn, kolla där så du är säker på
stora o små bokstäver. sen skriver du
passwd namn
namn byter du ut mot vad du hittade i listan innan.
så får du skriva nytt lösen.
sen starta om
reboot eller sudo reboot
Bild
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

zenbios: går det att ha användarnamn med stora bokstäver?

Confuse: När du installerade andra gången så valde du antagligen "använd ledigt utrymme", då tog den inte bort din gamla ubuntu-installation. Lösenordet kanske pajade för att installationsprogrammet trodde du hade engelskspråkigt tangentbord och inloggningen körde på svenskt (gissning dock).

Jag skulle rekommendera att du först tar bort de två gamla installationerna av ubuntu (det går om du kör gnome partitionseditor som finns i menyn under system - administration - gnome partitionseditor på en desktop-skiva och tar bort de partitoner som inte är windows (jag antar helt fräckt att du har kvar windows och vill fortsätta med det)).

Men innan du gör det kan du prova att starta ubuntu i felsäkert läge (du kan välja det i uppstarten innan loggan med ubuntu sätter igång) och när du väl ärr inne skrive du passwd joakim i det dosliknande interfacet (om du får grafiskt så startar du en terminal och kör det där). Du kommer frågas efter ett nytt lösenord. Starta efter det om datorn och se om du kommer in nu.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Confuse

Inlägg av Confuse »

Ok, tack för svaren, ska prova imorgon/senare idag, nu ska jag krama kudden, hoppas det funkar! Men när jag installerade, så kom det bara upp hur mycket jag skulle använda, kunde inte välja disk eller köra över det som redan fanns .. Får nog ta och prata med datoransvarige på min skola igen ändå, men ska prova att köra med cdn. Är det då livecdn jag ska köra för att ta bort de ubuntu jag har installerade? Att jag på den cdn går in och tar bort?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

live och desktop skivan är samma (det hette förr live, numera desktop) så svaret är: ja
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Mekaniserad Apelsin skrev: zenbios: går det att ha användarnamn med stora bokstäver?
Det vet ja faktiskt inte, tänkte på lösen att det är skillnad på stora o små.
men hur det går med användarnamn det vet ja faktiskt inte. har allt med små bokstäver här
så man slipper missa sånt :)
Bild
Confuse

Inlägg av Confuse »

Kunde inte ta användarnamnet i stora, så det är små som gäller :) Men har provat både stora och små bokstäver i lösenordet men det vill inte :P Ska strax ta bort ubuntu och installera om det, sedan om jag inte kommer in så försöker jag med det ni har skrivit här, bör vara så att jag inte kan logga in tredje gången heller, men vem vet :) Skriver här om inget av tipsen funkar, eller om det funikar .. Nåja, låt säga så, att jag skriver här hur det framförhåller sig :)

Ok, kan inte skriva med o, ae och oe, so att ni vet nar ni laser det har. Ar inne po livecdn nu, dock so vet jag inte vad jag ska ta bort i gnome partition editor, ser ut ungefar sohar

Partition Filesystem Label
/dev/sda1 ntfs System
/dev/sda3 ext3
/dev/sda4 extended
/dev/sda2 ntfs Data

Mellanrummen som finns har over ar mycket storre, men bara for att visa. Vilken eller vilka ska jag ta bort for att ta bort boda mina ubuntu?
Senast redigerad av 1 Confuse, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det ska vara /dev/sda3 ext3 som Ubuntu ligger på. Men du kan ju dubbelkolla med storleken på partitionens storlek.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Confuse

Inlägg av Confuse »

Vill börja med att tacka för hjälpen jag fått hittills, lydde råden från bl.a. zenbios och har nu kunnat logga in på ubuntu! Ändrade lösenordet :P Har nu lite mer problem:

1. När jag skrev "reboot" så startades den itne om, inget hände, kom upp lite text och stod att den skulle startas om, men fick göra det manuellt .. Samma sak när jag ska starta om om jag har t.ex. livecdn i, måste stänga av för att det ska funka.

2. Först skulle jag ansluta till mitt nätverk, jag gjorde det och den anslöt, men sedan hakade hela skärmen upp sig .. Startade om, funkade bättre nu, hann in på FF och innan den laddat klart så gick jag in på något, kom inte ihåg vad, men då hakade allt upp sig igen .. Vet ni varför? :s

Ska kolla upp imorrn så jag tar bort den andra ubuntu jag råkade installera, vill inte ta bort den jag har nu eller windows, måste ha kvar windows om något blir fel :) Tyvärr, ubuntu äger, men har ju problem och kommer ha kvar xp ändå!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"