Hårddisken upptagen, kan inte monteras
Hårddisken upptagen, kan inte monteras
Hallå igen, länge sedan jag var här nu...
Nyligen så gjorde jag en färsk installation av Ubuntu Gutsy Gibbon och allt har funkat utmärkt. Förutom min sekundära hårddisk. Varje gång jag försöker montera den så får jag ett felmeddelande om att den verkar vara upptagen. Men hur? Jag försökte använda force kommandot, igenom Root, för att montera men det funkar inte heller.
Jag vill ju inte formatera en hårddisken heller då allt jag sparat ligger på den. (Som en sidnotering så funkar min externa hårddisk utmärkt)
Några idéer någon?
Nyligen så gjorde jag en färsk installation av Ubuntu Gutsy Gibbon och allt har funkat utmärkt. Förutom min sekundära hårddisk. Varje gång jag försöker montera den så får jag ett felmeddelande om att den verkar vara upptagen. Men hur? Jag försökte använda force kommandot, igenom Root, för att montera men det funkar inte heller.
Jag vill ju inte formatera en hårddisken heller då allt jag sparat ligger på den. (Som en sidnotering så funkar min externa hårddisk utmärkt)
Några idéer någon?
SV: Hårddisken upptagen, kan inte monteras
lite mer info vore bra. filsystem och så.
Gotus sum, Cave cornua
Filsystemet är NTFS.
har du ntfs-3g installerat?
finns även en ntfs-config. som kan vara nyttig att kolla på.
sen är ntfs inte helt stabilt i linux ännu. M$ vill ju inte släppa filsystemet fritt
fast å andra sidan är NTFS ett föråldrat filsystem. om jag var du skulle jag flytta filerna till ett annat filsystem så fort som möjligt. tex EXT3.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ntfs-3g
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ntfs-config

Gotus sum, Cave cornua
Jo, jag har NTFS-3G, men det funkar inte att aktivera därigenom.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hittas disken med sudo fdisk -l? (eller med ngt annat partitioneringsprogram)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Missminner jag mig inte helt fel så fick en annan samma sympton när Windows inte hade avslutats korrekt.
Men det ska väl finnas något kommando för att kolla en partition med NTFS samt eventuellt reparera dom fel som finns?
Men det ska väl finnas något kommando för att kolla en partition med NTFS samt eventuellt reparera dom fel som finns?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Du missminner dig inte, det problemet kan hända, bästa sättet att fixa det på ska vara att lyckas stänga av windows snyggt.Hund skrev: Missminner jag mig inte helt fel så fick en annan samma sympton när Windows inte hade avslutats korrekt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
hahaha helt underbart.... ja se windows... helt nytt för min del
har iof inte kört så mycket NTFS i linux..

Gotus sum, Cave cornua
Jo, den hittas.mcNisse skrev: Hittas disken med sudo fdisk -l? (eller med ngt annat partitioneringsprogram)
Men jag tog bort windows när jag installerade Ubuntu.Mekaniserad Apelsin skrev:Du missminner dig inte, det problemet kan hända, bästa sättet att fixa det på ska vara att lyckas stänga av windows snyggt.Hund skrev: Missminner jag mig inte helt fel så fick en annan samma sympton när Windows inte hade avslutats korrekt.
der ut som du har 2 alternativ.
1. installera om windows. stäng på rätt sätt alt flytta filerna till annan disk. och installera sedan ubuntu.
2. formatera disken. == all data försvinner.
själv hade jag nog gjort alt 1. och flyttat till en USB disk eller liknande. på så sätt kan du formatera disken i EXT3 för att sedan flytta över all data till den. NTFS har ändå hastighets problem under linux...
1. installera om windows. stäng på rätt sätt alt flytta filerna till annan disk. och installera sedan ubuntu.
2. formatera disken. == all data försvinner.
själv hade jag nog gjort alt 1. och flyttat till en USB disk eller liknande. på så sätt kan du formatera disken i EXT3 för att sedan flytta över all data till den. NTFS har ändå hastighets problem under linux...
Gotus sum, Cave cornua