Installationsproblem dubbla pentium II 333 Mhz processorer

660464

Installationsproblem dubbla pentium II 333 Mhz processorer

Inlägg av 660464 »

Har försökt installera Ubuntu 7.10 på en äldre dator sedan jag fått upp ubuntu från live CD. När jag kommer till Var befinner du dig? och väljer Stockholm stannar allting. Vad gör jag för fel? För att få igång programmet har jag lagt till acpi=force vid uppstarten. PCn har en scasi  disk och cdläsare, Matrox videokort och 3x128 MB ram. Helt nybörjare på Linux.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Installationsproblem dubbla pentium II 333 Mhz processorer

Inlägg av mcNisse »

Vad gör jag för fel?
Inget. Tror att det är hårdvaru problem.

Vilken smak av ubuntu försöker du installera? Vilken skiva har du laddat ner? Jag skulle prova att använda alternativ skivan (eller server serverskivan). Även om du använder serverskivan kan du ladda ner den desktopmiljö som du vill köra. Det kan nog upplevas som lite trixigare med det fungerar.

Du har tillräckligt med minne för att använda den grafiska installern men det kan vara värt att prova andra.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

vad är det för märke & modell på datorn? Är det någorlunda kända grejor så kan vi kanske gräva upp mer info :)
660464

Inlägg av 660464 »

Moderbordet är ett Intel DK440LX med phoenix BIOS rev. 10 och Adaptec AIC 7895 scsi inbyggt på moderbordet. Versionen jag försöker installera är Ubuntu desktop (tror jag). Vad är alternativversion?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Alternativ eller alternate som det står i namnet på skivan har en textbaserad installation. Resultatet blir det samma efter en installation.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
660464

Inlägg av 660464 »

Har försökt med edubuntu och xubuntu också. Alla startar upp installationen men stoppar när jag valt Stockholm. Finns det någon knapp jag skall trycka på för att komma vidare? Ser ingen. Kör 800x600x16 på videokortet (Matrox).  :'(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hur lång tid är den stoppad? Det har hänt att installationen verkar stoppa men kommer igång igen om man låter den stå. Fast det ska ju inte ta flera timmar, förstås.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

660464 skrev: Har försökt med edubuntu och xubuntu också. Alla startar upp installationen men stoppar när jag valt Stockholm. Finns det någon knapp jag skall trycka på för att komma vidare? Ser ingen. Kör 800x600x16 på videokortet (Matrox).  :'(
Ser du hela rutan? Har för mig att knappen kommer utanför när man kör så låg upplösning.
Prova att trycka tab för att markera knappen, och enter för att gå vidare.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"