Försökte att fortsätta på mitt förra inlägg men såg att det inte gick att editera mer. Etiketten på hårddisken är ändrad så det är fixat...men...varje gång jag ska browsa disken måste jag ange root lösen...varför? Hur ändrar jag det så jag slipper göra det varje gång? Jag skrev igår i terminalen: sudo nautilus /media/multimedia och gav mig själv rättigheter att skriva till disken, trodde det skulle räcka, men icke.
Än en gång, tacksam för svar
//Tobbe
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 15 gånger.
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Försök med att trycka på ALT+F2. I den rutan skriver du gksudo nautilus.
Nu är du inloggat som root, dvs du måste vara lite försiktigt.
Bläddra dig fram till din HD, högerklicka på den och ger den rättigheter som du vill ha.
Starta om datorn.
Det låter som om /media/multimedia ligger på en nfts/fat partition. Prova att i sådana fall att lägga på umask=000 bland argumenten till mount.
Om det inte fungerar kan du posta resultatet av ls -ld /media/multimedia?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Det låter som om /media/multimedia ligger på en nfts/fat partition. Prova att i sådana fall att lägga på umask=000 bland argumenten till mount.
Njae, den är formaterad till ext3, jag kanske angav fel namn på i mitt inlägg, den heter säkert nåt annat. Jag håller på och gör om alla mina hårddiskar till ext3 format.
Försök med att trycka på ALT+F2. I den rutan skriver du gksudo nautilus.
Nu är du inloggat som root, dvs du måste vara lite försiktigt.
Bläddra dig fram till din HD, högerklicka på den och ger den rättigheter som du vill ha.
Starta om datorn.
LJ
Tackar, testar det när jag kommer hem
//Tobbe
Lånar tråden, men det gäller i mitt fall en 1394 enhet. Varje gånga jag startar om datorn ändras rättigheterna på filen raw1394 tillbaka till inga rättigheter att skriva/läsa. Då måste jag via "gksudo nautilus" gå in och ändra rättigheterna igen, varje gånga jag startar. Låter lite som samma dilemma om jag fattade det hela rätt.
Hej,
Vill sig riktigt inte. Måste ange lösen varje gång jag har startat om datorn och vill browsa nån av diskarna. Det räcker med att jag skriver lösen en gång sen kommer jag åt alla diskar. Så här ser det ut.
Det är inget beteende som jag känner igen. Hur ser fstab ut? Finns det med defaults, auto eller noauto bland mount argumenten?
default är ett "makro" för rw, suid, dev, exec, auto, nouser och async
auto betyder att disken ska monteras med mount -a (vilket görs vid uppstart)
noauto betyter att disken måste monteras manuellt.
Om du inte vill att de ska monteras vid uppstart kan du lägga till user så får användare montera disken.
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Tyvär tror jag inte att omformattering av en partition innebär att fstab uppdateras...
Du får väl ändra lite i filen själv.
UUID får du reda på genom att köra vol_id /dev/dittDevice
Sedan räcker det med defaults för att montera en ext3 disk. (För att få rätt användare och rättigheter har du chown och chmod).
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 8 gånger.