Ny formaterad hårddisk (ext3) - label (etikett) [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ny formaterad hårddisk (ext3) - label (etikett) [LÖST]
Hej,
Formaterade en av mina diskar igår till ext3 format men jag hittar inte vart jag anger ett bättre namn på den än "disk" när den monteras. Anger man det i terminalen? I XP kan man bara högerklicka på en hårddisk och välja egenskaper sen döpa disken till vad du vill. Verkar vara lite krångligare i Ubuntu av någon anledning. Sen för att kunna skriva till den verkar vara en annan historia. Jag testade igår att flytta över ett antal kataloger men jag får inte göra det. Jag gillar Ubuntu väldigt mycket men ibland tycker jag det är himla krångligt, nästan för krångligt, ska det vara så? Jag har ytterligare en hårddisk som ska formateras men vill inte göra det innan jag har fått ording på den första. Alla diskar sitter i en stationär dator så det är inga USB-diskar.
Hoppas på lite hjälp
e2label did the trick...tack å bock
//Tobbe
Formaterade en av mina diskar igår till ext3 format men jag hittar inte vart jag anger ett bättre namn på den än "disk" när den monteras. Anger man det i terminalen? I XP kan man bara högerklicka på en hårddisk och välja egenskaper sen döpa disken till vad du vill. Verkar vara lite krångligare i Ubuntu av någon anledning. Sen för att kunna skriva till den verkar vara en annan historia. Jag testade igår att flytta över ett antal kataloger men jag får inte göra det. Jag gillar Ubuntu väldigt mycket men ibland tycker jag det är himla krångligt, nästan för krångligt, ska det vara så? Jag har ytterligare en hårddisk som ska formateras men vill inte göra det innan jag har fått ording på den första. Alla diskar sitter i en stationär dator så det är inga USB-diskar.
Hoppas på lite hjälp
e2label did the trick...tack å bock
//Tobbe
Senast redigerad av 1 TobbeT, redigerad totalt 6 gånger.
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
SV: Ny formaterad hårddisk (ext3) - label (etikett)
vart är den monterad? och skicka med fstab.
Gotus sum, Cave cornua
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Något i stil med detta ska fungera:
Om det är en extern USB-disk (under /media/disk t.ex.) så finns den normalt inte med i /etc/fstab.
Kod: Markera allt
sudo e2label /dev/sdb2 namn_på_disken
Alla diskar sitter i en stationär dator så det är inga USB-diskar.
Gotus sum, Cave cornua
- TobbeT
Fixar det ikväll när jag kommer hem. Tack för alla svar.Sork skrev: vart är den monterad? och skicka med fstab.
//Tobbe
FAT32 är ju ännu äldre plus att den dras med problemet att den inte fixar filer större än 4 GB. Inga DVD isos där alltså...
Gotus sum, Cave cornua
Japp, då får det väl bli att tömma lite från diskarna och börja konvertera till ext3 när man kommer hem...
wine kan man köra i ext3? Alltså, man behöver inte ha någon NTFS partition för att få wine + windowsprogram att fungera? Man skulle kunna ha ett renodlat ext3 filsystem?
wine kan man köra i ext3? Alltså, man behöver inte ha någon NTFS partition för att få wine + windowsprogram att fungera? Man skulle kunna ha ett renodlat ext3 filsystem?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jastv skrev: Japp, då får det väl bli att tömma lite från diskarna och börja konvertera till ext3 när man kommer hem...
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Fint, då får det bli NTFS på externa, sedan ext3 på resten 

- TobbeT
Kan filsystemet ReiserFS som jag har på / och ext3 på /home ha inverkan på varandra när det gäller kopiering/flytt av filer och kataloger? Varför jag frågar är att igår innan jag formaterade hårddisken flyttade jag en massa filer ca 40GB över till en NTFS disk för mellanlagring. Det tog en avsevärd tid. Kommer framtida flyttar och kopieringar gå snabbare när man har samma filssystem på samtliga diskar? Eller går reiserFS bra ihop med ext3? eller ska man hålla sig till ett filsystem?
Såg in en annan tråd att en användare hade formaterat till XFS för mediafiler som är rätt stora. Är det en fördel att ha det så.
Så här min diskar ut idag
Disk1 160GB
Disk1 Partition1 /root och ReiserFS (15GB)
Disk1 Partition2/swap (1GB)
Disk1 Partition3/home (ext3 tror jag) resten av hårddisken
Disk2 200GB för foton, mp3, alla typer av mediafiler (XFS eller ReiserFS?) NTFS (ska formateras)
Disk3 120GB diverse pryttlar (XFS eller nåt annat som är en fördel att formatera till) är ext3 men man kanske skulle välja XFS på den i stället. Tom, finns inget data på den ännu.
Såg in en annan tråd att en användare hade formaterat till XFS för mediafiler som är rätt stora. Är det en fördel att ha det så.
Så här min diskar ut idag
Disk1 160GB
Disk1 Partition1 /root och ReiserFS (15GB)
Disk1 Partition2/swap (1GB)
Disk1 Partition3/home (ext3 tror jag) resten av hårddisken
Disk2 200GB för foton, mp3, alla typer av mediafiler (XFS eller ReiserFS?) NTFS (ska formateras)
Disk3 120GB diverse pryttlar (XFS eller nåt annat som är en fördel att formatera till) är ext3 men man kanske skulle välja XFS på den i stället. Tom, finns inget data på den ännu.
Senast redigerad av 1 TobbeT, redigerad totalt 6 gånger.
reiser->ext3 inga problem.
Skrivning till NTFS-diskar lider fortfarande av prestanda problem. det är därför det gick slött för dig.
Reiser
XFS
om du läser igenom dessa kommer du fram till att reiser är bra för små filer. (html,mail etc)
skulle rekomendera ext3 för den (dont fix what isn´t broken)... alternativt XFS. fast foton vill man ju inte tappa och
Skrivning till NTFS-diskar lider fortfarande av prestanda problem. det är därför det gick slött för dig.
Reiser
XFS
om du läser igenom dessa kommer du fram till att reiser är bra för små filer. (html,mail etc)
skulle rekomendera ext3 för den (dont fix what isn´t broken)... alternativt XFS. fast foton vill man ju inte tappa och
XFS delays allocation and ordering of meta-data and data flush to disk. XFS may choose not to write data to the disk when it is received, so loss of data during crash is more likely
Gotus sum, Cave cornua
- TobbeT
Sork skrev: vart är den monterad? och skicka med fstab.
Kod: Markera allt
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
UUID=a3af295f-e134-4a1e-99f9-11ad6b5c87e1 / reiserfs notail 0 1
# /dev/sda3
UUID=0a0e2918-05d7-4cbc-8a12-5ef820868ac7 /home ext3 defaults 0 2
# /dev/sdb5
UUID=D0F8BFC6F8BFA95C /media/sdb5 ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 1
# /dev/sdc1
UUID=0750-55D8 /media/sdc1 vfat defaults,utf8,umask=007,gid=46 0 1
# /dev/sdc2