Trådlöst Dlink dwl-510

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
lillis

Trådlöst Dlink dwl-510

Inlägg av lillis »

Hejsan hejsan!
Jag installerade ett Dlink dwl-510 trådlöst nätverkskort härom dagen, men tyvärr så kunde jag inte få det att fungera. Efter att jag hade misslyckats totalt installerade jag om hela Ubuntu. Efter det kan jag nu se att kortet har fått de rätta drivrutinerna (RT61 från Ralink). Men jag kommer fortfarande inte åt mitt nätverk :( Jag kör med WEP med ascii.

Detta får jag med iwconfig:

ra0
RT61 Wireless ESSID: "<nätverksid här>"
Mode:Auto Frequency:11MHz Bit Rate=1 Mb/s
RTS thr:off Fragment thr:off
Link quality=31/70 Signal level:-121dBm Noise level:-111dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Jaf förstår inte varför frekvensen ligger på endast 11MHz när jag har sett andra där det står 2.4GHz, vilket det ska arbeta på. Kan det vara så att detta verkligen inte är de rätta drivrutinerna?

ifconfig:

Link encap:Ethernet HWaddr 00:15:E9:F8:29:D2
inet addr:192.168.1.15 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:138 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:115 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:13639 (13.3 KiB) TX bytes:9332 (9.1 KiB)
Interrupt:0 Base address:0x4000

Jag hade tidigare provat med ndiswrapper och ndisgtk för att installera drivrutiner från windows, men detta hängde Ubuntu under nästa uppstart, så jag fick installera om igen. Jag har även testat utan kryptering, men det hjälpte inte heller.

Väldigt tacksam om någon har något tips på vad som kan vara orsaken till mitt problem!
Okänd

Trådlöst Dlink dwl-510

Inlägg av Okänd »

Jag har inte trådlöst och vet inget om dem men vill ändå försöka hjälpa till... hittade en troubleshooting guide som ser ganska omfattande ut på: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... otingGuide

Hoppas nåt passar till ditt problem.
lillis

Trådlöst Dlink dwl-510

Inlägg av lillis »

Jag har provat det mesta där redan, men tackar för tipset.

Det jag är mest fundersam över är varför det står att kortet ligger på 11MHz och inte 2.4GHz. Det måste väl nästan tyda på att det är fel drivrutiner?

Med lspci så får jag upp "Unknown device 0302" med ID 1814:0302. Från ndiswrapper listan står det så här på detta kort:
Card: Linksys #[WMP54G v4.1], 54mbps -- [link here|List#WMP54G v4.1]
* Chipset: Ralink RT61
* pciid: 1814:0301 and 1814:0302
* Driver: Don't use driver that ships with card, it didnt work with ndiswrapper. Use the close source driver from Ralink http://www.ralinktech.com. It compiles for 2.4 and 2.6 kernels.

Det står iofs att man inte ska använda drivrutinerna som följde med cd:n, men jag var tvungen att prova dom i alla fall, eftersom de jag hittade på Ralinks hemsida bara var en .exe-fil. Är det någon som vet hur jag kan extrahera filer från en exe-fil? Jag har provat att packa upp den, men fick bara ett felmeddelande som säger att det inte går. Sedan provade jag att installera det i wine, och på så sätt kunna plocka ut de installerade .inf och .sys- filerna. Men där fick jag också massa felmeddelanden om runtime och grejer, minns inte riktigt, men mycket fel blev det :)

Så om någon vet var jag kan finna .inf och .sys-filerna till drivrutinen RT61 så kanske jag kan försöka med dom istället.
Okänd

Trådlöst Dlink dwl-510

Inlägg av Okänd »

http://www.ralinktech.com/supp-1.htm

Där hittar du Ralink RT61 drivers för Linux med .tar.gz
lillis

Trådlöst Dlink dwl-510

Inlägg av lillis »

Tackar petri0!
Jag hittade de också, men jag vet inte hur man installerar sånt i Linux :/ Jag är väldigt grön i Linux :)

Jag råkade snubbla över denna sidan när jag var inne på Ralinks för en stund sedan:
http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Main_Page

Det verkar som det är ett projekt där de gör stabilare drivrutiner för RT2400, RT2500 och RT61 chip. Tänkte jag skulle prova, men jag vet inte hur jag installerar som sagt.
Okänd

Trådlöst Dlink dwl-510

Inlägg av Okänd »

Se nedan i min sig: How to install ANYTHING in Ubuntu!
Kanske du hittar nåt nyttigt där.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"