Installerade precis Ubuntu 7.10 på en gammal p3:a Dell till min morbror. Hade dock inte internet tillgängligt just vid installationen så även fast jag klickade i svenskt språkstöd så har det blivit ca 50/50 svenska, engelska.
Nu tycker jag att det borde vara så enkelt som att gå in i System/Administration/Language Support och klicka i svenska. Men tji fick jag eftersem det bara fanns engelska där som alternativ och den var inte ens iklickad.
Hur ska jag göra för att få fram svenska i listan så att jag kan klicka i den?
Språkstöd
SV: Språkstöd
Får du inte upp något ruta där det säger att ditt språkstöd inte är
fullständigt o ber dig installera det då? du kan inte klicka på pilen neråt heller
o välja att installera mer språk där heller?
fullständigt o ber dig installera det då? du kan inte klicka på pilen neråt heller
o välja att installera mer språk där heller?
nope
inga alternativ, det som känns lite konstigt

Kan du inte installera språkpaketen manuellt? Sök på swedish language så får du upp lite paket, jag är dock osäker på vilka som behövs och inte.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det kan vara så att alla programvarukällor inte är aktiverade. Starta Synaptic och gå in i menyn Inställningar -> Förråd och se till att allt är ikryssat (iallafall universe och main). Läs sedan om förrådsförteckningarna och försök igen.
Du kan även ställa in vilka förråd som skall användas genom att gå in i System -> Administration -> Programvarukällor. Det är samma sak som via Synaptic.
//Roggster
Du kan även ställa in vilka förråd som skall användas genom att gå in i System -> Administration -> Programvarukällor. Det är samma sak som via Synaptic.
//Roggster
För språkstöd
måste man gå till System Administration språkstöd och ladda in
en språkstödsenhet och en omstart krävs. Härefter går man åter till samma
Systen Administration språkstöd och då skall det hela installeras och åter omstartas.
Nu finns stavningskontroll i OOo på de språk man märkt. Allt annat är på Engelska.
Man går åter till System Administration Språkstöd och märker om Default
från Engelska till Svenska. Efter omstart har du hela Openoffice, Hemmapp
Gimp och Ubuntu med handböcker och bruksanvisningar på ren svenska.
Rena trolleriet. Desktop heter Skrivbord. Eventuellt måste programikonerna kopieras från Desktop till Skrivbord. Några andra märkvärdigheter skall väl inte ha hänt vid försvenskningen.
måste man gå till System Administration språkstöd och ladda in
en språkstödsenhet och en omstart krävs. Härefter går man åter till samma
Systen Administration språkstöd och då skall det hela installeras och åter omstartas.
Nu finns stavningskontroll i OOo på de språk man märkt. Allt annat är på Engelska.
Man går åter till System Administration Språkstöd och märker om Default
från Engelska till Svenska. Efter omstart har du hela Openoffice, Hemmapp
Gimp och Ubuntu med handböcker och bruksanvisningar på ren svenska.
Rena trolleriet. Desktop heter Skrivbord. Eventuellt måste programikonerna kopieras från Desktop till Skrivbord. Några andra märkvärdigheter skall väl inte ha hänt vid försvenskningen.