The Composite extension is not available
The Composite extension is not available
Efter att ha lyckats installera 7.10 utan några problem så har ett uppstått i samband med att jag försöker slå på Visual Effects till "Extra" då jag får följande meddelande; "The Composite extension is not available". Är det någon här som kan tänkas veta vad det innebär?
SV: The Composite extension is not available
I /etc/X11/xorg.conf kan man uppenbarligen aktivera composite längst ner i filen då den som standard verkar vara disabled - i alla fall efter att man installerat drivrutiner via Envy. Skriver jag däremot Enabled där så funkar det ändå inte. Då kan den istället inte aktivera Extra-effects. Dock får jag ingen motiverad anledning, men någon annan kanske har en idé?
Vad har du för kort, o vilken version av drivarna har du installerat med envy?
-
har samma problem så svar uppskattas 
//kalle

//kalle
Efter uppgraderingen av 7.4 så slutade Kuben och alla visuella funktioner att fungera.
Och eftersom jag använder dessa i praktiska syften i arbetet så var jag tvungen att få det att rulla.
Efter lite mekande med senaste ver av Ubuntu och måste släppa beroendet av Beryl så lyckades jag få fart
på Compiz i 7.10.
Jag kör på en IBM Laptop T43 med inbyggt ATI radeon M300, så att få "äkta" grafikkort att lira är nog enklare.
Jag har visserligen installerat ATIs egna drivrutiner samt aktiverat Ubuntus restricted drivers (just nu enable). (detta för att testa funktionaliteten mellan de båda)
Men för att få allt att fungera var jag tvungen att installera xserver-xgl genom Synaptic Package Manager under System -> Administration. Sök där på xserver och markera för installation.
Se till att installera Compizconfig-settings-manager när ni ändå är i farten, och andra paket som är beroende av detta.
För att testa så att allt är igång kan ni köra detta kommando i terminalen:
------
$ compiz --replace & ## använd "&" för att lägga processen i bakgrunden.
[1] 6923
$ Checking for Xgl: present.
Checking for nVidia: not present.
Checking for Xgl: present.
Enabling Xgl with fglrx ATi drivers...
Starting emerald
------
Nu använder jag Emerald Theme manager men detta är inte ett måste, emerald ligger kvar ifrån min Beryl installation i 7.4.
Jag försöker alltid att undvika omstarter av systemet, men i detta fall kanske det är att rekommendera för att få bästa resultat.
Om ni fortfarande får felmeddelandet "Composite extension suddenly not available", testa att editera er /etc/X11/xorg.conf.
För er som inte använder VI i terminalen (fy skäms!
) kör :
Alt+F2 -> gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Ändra sedan raden Composite 0 till 1, detta står oftanst längs ner i xorg.conf.
-----/etc/X11/xorg.conf-----
Section "Extensions"
Option "Composite" "1"
EndSection
Lite snabb och skitig lösning men det fungerar. Jag upptäcker själv att vissa rörelser går segt ibland och känns inte helt 100% som det gjorde i 7.4.
Men jag ska försöka lösa detta och skickar en "bump" på denna post vid bättre resultat.
Som mitt första inlägg på detta forum hoppas jag att det fungerar!
MVH
/SiLK
||there are no shortcuts||
Och eftersom jag använder dessa i praktiska syften i arbetet så var jag tvungen att få det att rulla.
Efter lite mekande med senaste ver av Ubuntu och måste släppa beroendet av Beryl så lyckades jag få fart
på Compiz i 7.10.
Jag kör på en IBM Laptop T43 med inbyggt ATI radeon M300, så att få "äkta" grafikkort att lira är nog enklare.
Jag har visserligen installerat ATIs egna drivrutiner samt aktiverat Ubuntus restricted drivers (just nu enable). (detta för att testa funktionaliteten mellan de båda)
Men för att få allt att fungera var jag tvungen att installera xserver-xgl genom Synaptic Package Manager under System -> Administration. Sök där på xserver och markera för installation.
Se till att installera Compizconfig-settings-manager när ni ändå är i farten, och andra paket som är beroende av detta.
För att testa så att allt är igång kan ni köra detta kommando i terminalen:
------
$ compiz --replace & ## använd "&" för att lägga processen i bakgrunden.
[1] 6923
$ Checking for Xgl: present.
Checking for nVidia: not present.
Checking for Xgl: present.
Enabling Xgl with fglrx ATi drivers...
Starting emerald
------
Nu använder jag Emerald Theme manager men detta är inte ett måste, emerald ligger kvar ifrån min Beryl installation i 7.4.
Jag försöker alltid att undvika omstarter av systemet, men i detta fall kanske det är att rekommendera för att få bästa resultat.
Om ni fortfarande får felmeddelandet "Composite extension suddenly not available", testa att editera er /etc/X11/xorg.conf.
För er som inte använder VI i terminalen (fy skäms!

Alt+F2 -> gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Ändra sedan raden Composite 0 till 1, detta står oftanst längs ner i xorg.conf.
Section "Extensions"
Option "Composite" "1"
EndSection
Lite snabb och skitig lösning men det fungerar. Jag upptäcker själv att vissa rörelser går segt ibland och känns inte helt 100% som det gjorde i 7.4.
Men jag ska försöka lösa detta och skickar en "bump" på denna post vid bättre resultat.
Som mitt första inlägg på detta forum hoppas jag att det fungerar!

MVH
/SiLK
||there are no shortcuts||
Senast redigerad av 1 silk.swe, redigerad totalt 6 gånger.
...there are no shortcuts.
*BUMP*
Efter lite mekande så märkte jag att en fräsh ominstallation av Ubuntu 7.10 gick smidigare.
Uppgradering i all ära men en ny install går ju så smidigt med Ubuntu.
Dock krävs fortfarande samma åtgärder som nämnt i ovanstående post efter installationen.
Alltså:
(Ej nödvändigt men installera Emerald för snygga teman.)
Efter installationen krävs ingen omstart, snabbast är att logga av och logga in igen.
Då ska du nu ha xgl aktiverat och konfigurera effekterna via : System -> Preferences -> Adv. Desktop Settings
Lycka till!
Efter lite mekande så märkte jag att en fräsh ominstallation av Ubuntu 7.10 gick smidigare.
Uppgradering i all ära men en ny install går ju så smidigt med Ubuntu.
Dock krävs fortfarande samma åtgärder som nämnt i ovanstående post efter installationen.
Alltså:
- Kör Synaptic Package Manager (System -> Administration)
- Sök och Markera xserver-xgl för installation.
- Sök och Markera compizconfig-settings-manager
(Ej nödvändigt men installera Emerald för snygga teman.)
Efter installationen krävs ingen omstart, snabbast är att logga av och logga in igen.
Då ska du nu ha xgl aktiverat och konfigurera effekterna via : System -> Preferences -> Adv. Desktop Settings
Lycka till!
Senast redigerad av 1 silk.swe, redigerad totalt 7 gånger.
...there are no shortcuts.