Kan inte logga in! "Autentisering misslyckades" [LÖST]

djoser

Kan inte logga in! "Autentisering misslyckades" [LÖST]

Inlägg av djoser »

När jag startar datorn och kommer till rutan där jag ska skriva in användarnamn (är detta gdm?) så får jag upp en ny ruta ovanför den. Den har texten: 'Autentisering misslyckades'. Jag kan inte klicka på något och mitt ända alternativ är att stänga av datorn eller att trycka ctrl+alt+f1 för att gå in i något slags terminalläge (vad kallas detta?).

Då min dator varit igång någon dag och jag är i ett läge där jag konfigurerar och ställer in en massa saker kan jag inte lova att jag kan säga exakt vad jag gjort som skapat mitt problem. Men jag tror jag vet.

Jag har hela tiden stört mig på att network manager frågar efter lösenord när jag loggar in så det har jag försökt fixa. Jag följde instruktionerna i denna tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ost3694348 Se post 152.

Eftersom jag inte uppgraderade från fiesty så gick det inte att följa alla steg. Dum som jag är så gjorde jag bara de steg som fungerade, dvs de två sista. Alltså jag la till texten '@include common-pamkeyring' i /etc/pam.d/gdm.

Som jag minns det så var det en för mig helt tom fil. Vore bra om jag kunde återställa den på något sätt eller redigera den utan att logga in mha ovan nämna inloggningsruta. Går det, eller är det kört nu?

Och som sagt, jag är inte helt säker på att detta är felet, men det känns som det. Helt klart.

Tack på förhand!

/djoser

EDIT: eventuellt annat fel. Sista gången jag stängde av datorn försökte jag sätta den i viloläge. Det gick inte så då stängde jag av istället. När jag startar upp (och Autentisering misslyckades kommer fram) och sedan trycker ctrl+alt+f1 så ser jag texten:
Starting up...
.bla
.bla
.bla
Loading, please wait...
kinit: name_to_dev blablabla
kinit: trying to resume from dev/disk/by-uuid/blablabla
kinit: No resume image, doing normal boot...
Ubuntu 7.10 simon-laptop tty1
simon-laptop login:

Kan viloläget ställt till det?

EDIT 2: Jag kan hitta filen som jag ändrade, dvs gdm. Jag skriver cd /etc/pam.d följt av ls. Då ser jag filerna i mappen, men hur kan jag redigera dessa? Vanliga sudo gedit gdm fungerar ju inte. Antar att det är för att jag inte är inloggad i det grafiska gränsnittet.

Hm, känns som det jag gör är lite över min nivå egentligen, hoppas jag inte ställt till med något allvarligt. Har ku lagt ner mkt tid på att få till ett system som jag gillar nu.

Håller tummarna för er proffs! :)

EDIT 3: Logga in med recovery mode och som root går visst inte det heller. Inte i gdm (om det är vad jag tror) iaf.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Kan inte logga in! "Autentisering misslyckades"

Inlägg av webaake »

gedit funkar inte i enbart terminalläge. Däremot funkar nano och/eller pico. Så typ
sudo pico /etc/pam.d/gdm borde gå att köra och redigera.(i pico ctrl-o för att spara)

Andra dagen med Ubuntu förstörde jag sudoers filen och fick starta från Live-cd'n och redigera manuellt. Kanske du måste starta från CD-'n ?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
djoser

Inlägg av djoser »

Hjälte! Stort tack!

Pico var det som gjorde susen. En dag utan dator har varit jobbigt, men jag har iaf lärt mig en massa viktiga saker om ubuntu. Alltid något. :)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Pico, en vän i nöden!

Kul att det gick bra!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"