Tjena hej!
Jag hade tänkt och göra en filserver som ska inhysa ett stort antal små filer (några MB styck), all denna data hade jag tänkt inhysa på en sådan här konfig:
Diskar: 4X300GB SATA(kommer utökas till 8 i framtiden)
kontrollerkort för att köra dessa i raid5
Separat disk för OS (blir man stämd av iok nu?), denna kommer alltså inte köras på kontrollerkortet utan får sitta på moderkortets sata-kanal
Nu till min frågor, vad rekkommenderar ni för partitioonering av diskarna, både den disk som Ubuntu ska ligga på och de övriga? och vad ska jag använda för filsystem på diskarna, både OS-disken samt data diskarna?
Partitioner mm.
Partitioner mm.
Filsystem... Jag tror XFS är populärt på filservrar.
Resten: spelar väl ingen större roll. Normalt brukar "föränderlig data" hamna i /var, så du skulle kunna lägga hela din array som /var, och låta resten husera på allt annat - eventuellt med en separat boot-partition, så att den går att avmontera under körning.
Eller förstår jag din fråga fel?
Resten: spelar väl ingen större roll. Normalt brukar "föränderlig data" hamna i /var, så du skulle kunna lägga hela din array som /var, och låta resten husera på allt annat - eventuellt med en separat boot-partition, så att den går att avmontera under körning.
Eller förstår jag din fråga fel?
Partitioner mm.
ok, det verkar vettigt. Nu är det bara att vänta på hårdvaran så man kan börja meka lite
Partitioner mm.
EDIT: Startar en ny tråd istället
Har en liknande fråga.
Har just nu en liten server med 4x250Gb som försöker lägga in ubuntu server på för att köra som nas här hemma.
Provade att konfigurera diskarna enligt följande:
Disk 1&2 - 2x2GB raid1 /
Disk 3&4 - 2x2GB raid0 /swap
Disk 1-4 - 4x248GB raid5 /home
Verkade fungera under installationen, men nu fastnar jag med en GRUB Loading stage 1.5.
Har jag partionerat galet eller är det grub som bråkar med mig?
Förslag på lösning mottages tacksamt.
Har en liknande fråga.
Har just nu en liten server med 4x250Gb som försöker lägga in ubuntu server på för att köra som nas här hemma.
Provade att konfigurera diskarna enligt följande:
Disk 1&2 - 2x2GB raid1 /
Disk 3&4 - 2x2GB raid0 /swap
Disk 1-4 - 4x248GB raid5 /home
Verkade fungera under installationen, men nu fastnar jag med en GRUB Loading stage 1.5.
Har jag partionerat galet eller är det grub som bråkar med mig?
Förslag på lösning mottages tacksamt.