Vad tror ni om ubuntu utan internet upp koppling ?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Jonas

Vad tror ni om ubuntu utan internet upp koppling ?

Inlägg av Jonas »

Hejsan !

Håller nu på att installera ubuntus senaste utgåva på en p4 1.74ghz med 512mb minne 80 gb hårddisk. Jag har ej någon internet upp koppling till denna vad tror ni är det någon idé med den eller skall man köra på?
Jag skall inte ha den till något specielt utan bara som att kolla hur ubuntu fungerar m.m. Jag har telias mobiltbredband men jag tror inte det fungerar i linux eller någon som vet att det fungerar ?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Vad tror ni om ubuntu utan internet upp koppling ?

Inlägg av Hund »

Klart du kan köra på utan internet. :)

Det finns ett program som heter APTonCD, med det kan man spara program på en CD eller DVD för att sedan enkelt kunna installera paketen på en dator utan internet - http://aptoncd.sourceforge.net

Gällande ditt mobila bredband så antar jag att du har ett Huawei modem? http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,7609.0.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jonas

Inlägg av Jonas »

Okej man tackar för svaret !

Med mitt mobila bredband räcker det med denna configurationen ?

Men vad ni krånglar till det.

För att få det hela att funka så trycker jag på system/administration/nätverk och sedan högerklickar jag på modemanslutning och väljer egenskaper, väljer fliken allmänt och bockar i "aktivera dennna anslutning". Sedan fyller jag i:

telefonnummer: *99#
användarnamn: username
password: password

Sen trycker jag på fliken modem och fyller i under modemport: /dev/ttyUSB0

Sen väljer jag fliken alternativ och bockar i alla alternativ. sen trycker jag på ok och dubbelklickar på nätverksikonen i aktivitetsfältetoch väljer anslutning ppp0

Klart!

Edit: Borde kanske nämna att jag kör med tele2.
Det vore trevligt om man kunde få fram signalstyrkan. jag har bara fått fram den med hjälp av kmobiletools men det funkar inte samtidigt som man surfar, för då är ju modemet upptaget. Någon som har en lösning? sms-funktionen vore nice också.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Själv vill jag skaffa mobilt bredband med router för då fungerar det ju hur enkelt som helst att koppla till vilken dator som helst oavsett operativsystem. Jag har funderat på att köpa från Tre men deras router har varit tillfälligt slut länge nu :( .
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Christian Johansson skrev: Själv vill jag skaffa mobilt bredband med router för då fungerar det ju hur enkelt som helst att koppla till vilken dator som helst oavsett operativsystem. Jag har funderat på att köpa från Tre men deras router har varit tillfälligt slut länge nu :( .
3, är det inte dom som hade SSH påslaget på WAN porten utan lösenord?  ::)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Emil.s skrev:
Christian Johansson skrev: Själv vill jag skaffa mobilt bredband med router för då fungerar det ju hur enkelt som helst att koppla till vilken dator som helst oavsett operativsystem. Jag har funderat på att köpa från Tre men deras router har varit tillfälligt slut länge nu :( .
3, är det inte dom som hade SSH påslaget på WAN porten utan lösenord?  ::)
Det är mycket möjligt att det är därför de är "tillfälligt slut". Tre försöker kanske hitta en lösning på problemet förutom att packa upp alla tusentals routrar som de kanske har i lager och manuellt ändra inställningarna på dem. De försöker dessutom kanske få leverantören (Ericsson) att ändra default-inställningarna på routrar som de levererar till Tre.
Användarvisningsbild
mickej79
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

Men hur burkar ni göra med aptoncd?  jag försökte o använda det på en dator som ej fanns internet på men den ville ju ändå tanka ner saker så undrar hur ni brukar göra så man e säker på o ha alla paket med på cd:n som behövs?  mvh micke
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mickej79 skrev: Men hur burkar ni göra med aptoncd?  jag försökte o använda det på en dator som ej fanns internet på men den ville ju ändå tanka ner saker så undrar hur ni brukar göra så man e säker på o ha alla paket med på cd:n som behövs?  mvh micke
Som jag försått det lär man ha bockat för Metapackage om den ska ta med beroenden?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Robin Hood

Inlägg av Robin Hood »

Förstår inte varför folk inte använder sig av "Vodafone Mobile Connect Card driver for Linux".
Det är nästan det samma som orginal programet fast det är gjort för linux.
Man kan se signal styrka, skicka/ta emot sms, välja mellan antingen 3g eller gprs anslutning etc. etc.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"