Fel vid installation av Ubuntu 6.01

Stoffen

Fel vid installation av Ubuntu 6.01

Inlägg av Stoffen »

Hejsan!

Som inledning vill jag nämna att jag gjorde en flyktig sökning på forumet efter liknande trådar, men då jag inte hittade någon som svarade på mitt problem så bestämde jag mig för att skapa en ny. Känn er fria att flytta posten om den redan finns eller om den ligger fel ::)

Jag har då länge funderat på att installera någon linux-version, och då jag började läsa om Ubuntu så kändes det som någon värt att testas. Från att ha pillat i Windows under hela sitt liv så lär det bli intressant att bli 'upplyst'  :)

Till problemet:

Jag laddade ner Ubuntu 6.01 live-cd för att lära känna OS'et innan jag bestämde mig för om det skulle införskaffas, men efter att ha startat om datorn med cd:n, valt språk och påbörjat försöket med att starta OS'et, kommer detta meddelande upp:

Uncompressing Linuxxx... Ok, booting the kernel.
[17179570.512000] ..MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-APIC

Datorn står och tuggar med samma meddelande tills dess att man kör [ctrl] + [alt] + del, varpå datorn startas om.

Nårra förslag till vad som kan vara fel? Tacksam för svar.

/stoffe
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

SV: Fel vid installation av Ubuntu 6.01

Inlägg av Jarulf »

Nu drar jag ut ett svar bara på en höft här:

Prova starta live-cdn. Tryck F6 när menyn kommit fram och skriv:
linux noapic

Tryck enter. Fungerar det då?
Bild
Stoffen

Inlägg av Stoffen »

Jarulf skrev: Nu drar jag ut ett svar bara på en höft här:

Prova starta live-cdn. Tryck F6 när menyn kommit fram och skriv:
linux noapic

Tryck enter. Fungerar det då?
Japp, det löste det. Tack för hjälpen!

PS. Såvida det inte är alltför komplicerat att förklara så vore det intressant att veta vad det var jag just gjorde.. ?  ;)
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Stoffen skrev: PS. Såvida det inte är alltför komplicerat att förklara så vore det intressant att veta vad det var jag just gjorde.. ?  ;)
Enkelt sagt så sa du åt linux att inaktivera stöd för APIC, det behövs ibland för att Linux ska boota utan problem.
Bild
Stoffen

Inlägg av Stoffen »

Jarulf skrev:
Stoffen skrev: PS. Såvida det inte är alltför komplicerat att förklara så vore det intressant att veta vad det var jag just gjorde.. ?  ;)
Enkelt sagt så sa du åt linux att inaktivera stöd för APIC, det behövs ibland för att Linux ska boota utan problem.
Okej, tack för hjälpen än en gång och för förklaringen!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Tänkte bara höra: varför har du valt den versionen av Ubuntu? Och vilken är det? 6.06.1 (Dapper Drake) eller 6.10 (Edgy Eft)? ;D

Nåväl, skulle egentligen bara tipsa om att det finns två senare versioner av Ubuntu, som i vissa avseenden kan vara betydligt trevligare att köra:
7.04 (Feisty Fawn)
7.10 (Gutsy Gibbon)

6.06 är dock en s.k. LTS (Long Time Support) vilket innebär att den kommer att underhållas en längre tid framöver (kanske är det främst tänkt för t.ex. företag och/eller servrar, vilka ofta kräver stabilitet och kontinuitet).

F.ö. är versionsnumret en antydning på när versionen släpptes. T.ex. så släpptes Gutsy i Oktober 2007 (20071018), och Feisty i April 2007 (20070416, har jag för mig).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Stoffen

Inlägg av Stoffen »

DeepThought skrev: Tänkte bara höra: varför har du valt den versionen av Ubuntu? Och vilken är det? 6.06.1 (Dapper Drake) eller 6.10 (Edgy Eft)? ;D

Nåväl, skulle egentligen bara tipsa om att det finns två senare versioner av Ubuntu, som i vissa avseenden kan vara betydligt trevligare att köra:
7.04 (Feisty Fawn)
7.10 (Gutsy Gibbon)

6.06 är dock en s.k. LTS (Long Time Support) vilket innebär att den kommer att underhållas en längre tid framöver (kanske är det främst tänkt för t.ex. företag och/eller servrar, vilka ofta kräver stabilitet och kontinuitet).

F.ö. är versionsnumret en antydning på när versionen släpptes. T.ex. så släpptes Gutsy i Oktober 2007 (20071018), och Feisty i April 2007 (20070416, har jag för mig).
Mja, jag kan ju inte direkt påstå att jag letade efter den senaste versionen av Ubuntu - bara något att leka runt i för att se ifall jag tycker om det. Tack så mycket för länken (Gutsy Gibbon v.7.10) - läste lite om den i samband med att jag läste ditt inlägg och det är ju förnuftigt att hålla sig uppdaterad redan från början.. 8)

Kvällen går väl åt att utforska alla inställningar och till att få min egen stil på OS:et, men det får det vara värt!

Förresten, jag är en rätt envis gamer som spelar allt ifrån World of Warcraft till väldigt krävande spel såsom kommande Crysis och Call of Duty-serien  -  kommer jag ha några problem med att hitta rätt drivrutiner till mitt grafikkort? Från vad jag har hört kan linux vara rätt bristfällig när det gäller spelandet :-\

(Datorspec)

ATI Radeon x1900xt
AMD Athlon 64 Dual Core 3800+ samt.
Asus A8R-MVP

Än en gång - mycket tacksam för svar :)
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Stoffen skrev:
Förresten, jag är en rätt envis gamer som spelar allt ifrån World of Warcraft till väldigt krävande spel såsom kommande Crysis och Call of Duty-serien  -  kommer jag ha några problem med att hitta rätt drivrutiner till mitt grafikkort? Från vad jag har hört kan linux vara rätt bristfällig när det gäller spelandet :-\
Drivrutiner ska det int. vara problem med...
Det som är problemet är att WINE är halvbra...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av MrT »

vad gäller world of warcraft så har jag kört det genom ett program som heter cedega http://www.cedega.com utan några som helst problem, dock med ett nvidia kort. Vad jag vet så finns det väl fortfarande lite småbuggar i ati's drivrutiner för linux men de ska nog snart vara finfina de också, verkar som ati lagt på ett kol på denna sidan på sistone
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

MrT skrev: vad gäller world of warcraft så har jag kört det genom ett program som heter cedega http://www.cedega.com utan några som helst problem, dock med ett nvidia kort. Vad jag vet så finns det väl fortfarande lite småbuggar i ati's drivrutiner för linux men de ska nog snart vara finfina de också, verkar som ati lagt på ett kol på denna sidan på sistone
Kostar inte cedega pengar? Jag har för mig att WoW numera fungerar felfritt i wine också (gratis)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag vet vad folk säger om hur saker fungerar i Wine/Cedega/etc. men jag tänkte passa på att vara lite ärlig och ge ett tips:

Om du skall spela mycket ("mycket" som i "många olika spel, speciellt de senaste") så går det inte att använda Ubuntu, utan mitt tips är att behålla Windows parallellt. Visst går det att spela i Ubuntu, men det är viktigt att veta vad man har att förvänta sig (vilka spel som fungerar, vilka som inte gör det, etc.), annars kommer du bara att bli besviken, arg, känna dig lurad o.s.v.

Det finns en hel del spel som fungerar bra genom Wine/Cedega (t.ex. WoW och WC3), men det är långt ifrån alla. Sedan finns det ett antal spel som även har en linux-klient (t.ex. Doom 3, Quake 4, UT2k3, UT2k4, UT3, ET:QW, NWN och några till). Sedan finns alla andra spel, som kanske fungerar, kanske inte, kanske fungerar efter mycket pillande, kanske inte. Crysis-demot har fått mellan garbage och bronze på WineHQ AppDb, så det är helt omöjligt att säga redan nu om det kommer att fungera eller inte.

Som sagt: behåll Windows. Iallafall tillräckligt länge för att du skall ha listat ut vilka spel som fungerar, vilka som inte gör det, vilka du vill spela, vilka du kan klara dig utan. Många här kör s.k. dual-boot med Windows, så att man vid uppstart kan välja om man vill köra Windows eller Ubuntu. Detta gjorde jag också, tills jag inte hade startat Windows på två månader, och bara spelade spel och program som fungerade i Ubuntu (jag köpte mig visserligen en spelkonsoll istället ;)).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Stoffen

Inlägg av Stoffen »

Okej, jag antar det går att stå ut med Windows ur spelperspektiv. Eftersom jag har hela hårddisken uppsatt som en partition där jag har installerat Ubuntu, så måste jag väl installera om allting? Låter rätt orealistiskt att den skulle kunna ta data "lite här och där" för att sätta ihop till en ny partition avsedd för Windows..

Och, om jag nu måste installera om Ubuntu - var skapar jag enklast en ny partition? I samband med att jag installerar Windows, eller med Ubuntu? (Och i vilken ordning skall jag installera Operativsystemen?)

Många frågor, men det vore trevligt att få framtida spelupplevelser så smärtfria som möjligt!  ::)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det går att krympa partitioner så att du får ihop plats. Du måste installera om grub när du installerar windows efter ubuntu. Windows är det enda operativsystemet som finns (i alla fall enligt MS :P

Vid en ominstallation lämnar du bara oallokerad plats kvar när du installerar windows. Sedan använder du den platsen för ubuntu.

Oavsätt metod som du väljer gäller det att komma ihåg att ta backup av data som du vill ha kvar innan du sätter igång.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"