Varför körs inte grub? [LÖST]

sPlaTh

Varför körs inte grub? [LÖST]

Inlägg av sPlaTh »

Jag har ett litet problem nu efter installationen utav Ubuntu. Av någon anledning när datorn startats om efter installationen så kan jag inte välja operativsystem utan Windows XP körs precis som om inget har hänt. Vad ska jag göra?
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 3 gånger.
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Varför körs inte grub?

Inlägg av MrT »

Fick du inte något felmedelande inder installationen?
Då det handlar om en nyinstallation så hade jag testat att köra igenom installationen igen.
sPlaTh

Inlägg av sPlaTh »

Jag har kört installationen två gånger utan felmeddelande. Har till och med hunnit se meddelandet där grub installeras. Inga problem förren datorn startar om. Då är det som om jag inte har gjort något förutom att förminska storleken på C:\
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Testa att hålla inne esc vid start och se om grub menyn dyker upp. Gör den inte det så kanske du behöver skriva om grub på mbr.
För att skriva över mbr med grub (så både ubuntu och windows kan väljas) så startar du igång live-skivan (ubuntus installationsskiva)
Väl inne i de grafiska så startar du terminalen från menyn. Skriv sedan följande i tur och ordnging.

1.    sudo grub
2.    find /boot/grub/stage1
3.    root (*)                                    ---> ersätt * med svaret du fick ur steg 2, t.ex. (hd0,0)
4.    setup (hd0)
5.    quit

Du kan nu starta om och grub skall ha skrivits till mbr.
Abusus non tollit usum
sPlaTh

Inlägg av sPlaTh »

Har redan följt dom där stegen. Allt ser ut att gå jättebra (inga felmeddelanden). Men fortfarande så startas windows!
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

installerade du windows efter Ubuntu? Låter ju inte som det eftersom du kan starta grub, men jag har hör att windows tar bort alla andra os på något sätt om man installerar det sist.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

sPlaTh skrev: Har redan följt dom där stegen. Allt ser ut att gå jättebra (inga felmeddelanden). Men fortfarande så startas windows!
Och du får inte upp något med exc. Låter riktigt mysko, kan du kolla i windows om hårddisken partionerats riktigt?
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Är det förinstallerat windows med en dold partition? Kolla i BIOS vilketn hårddisk som ska starta först, ibland blir det såna problem om inställningen är att datorn ska starta från den dolda partitionen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
sPlaTh

Inlägg av sPlaTh »

Av någon anledning så fungerade allting efter lite pill i bios och sedan hålla nere Esc vid start. Tack allihopa.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"