Problem med desktop effects

maza

Problem med desktop effects

Inlägg av maza »

Hej allihopa!

Jag är ny på forumet och nybliven ubuntu-användare. Det mesta har funkat fint för mig men igår stötte jag på patrull. Jag skulle aktivera desktop effects och compiz. Får bara meddelandet som säger "desktop effects could not be enabled". Jag förstod ganska fort att detta har att göra med drivrutinerna till mitt grafikkort. Efter många försök har jag kommit fram till följande slutsats:

När jag använder rätt drivrutiner så fungerar compiz som det ska. Det medför dock att datorn är seg som fan.

När jag använder generic-drivrutiner så funkar datorn kanonbra men då kan jag såklart inte använda compiz.

Detta är extra konstigt med tanke på att compiz fungerade och allt flöt på fint vid en tidigare installation. Jag valde att göra om installationen efter att ha läst på lite och kände att en nystart behövdes.

Min dator är en LG F1 dual express laptop med ett Intel GMA 950-kort.

Hur ska jag gå till väga?
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Problem med desktop effects

Inlägg av upnorth »

Du kan välja att bara aktivera vissa effekter vilket kanske är ett bättre alternativ om din dator inte orkar köra Compiz.

Under System > Inställningar > Utseende > Visuella effekter kan du välja mellan olika förinställda nivåer, du får prova dig fram helt enkelt!
maza

Inlägg av maza »

Men datorn orkade ju med compiz alldeles strålande när jag installerade ubuntu första gången. Varje gång jag startar burken så kommer det upp en ruta som talar om för mig att min skärm och grafikkort inte kunde identifieras. Jag har kört xconf några gånger men det verkar inte som att mina inställningar "fastnar". Det hela är väldigt skumt och synd, då jag gillar allt annat i ubuntu-världen.
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av MrT »

låter som den inte lyckas starta X med dina nuvarande inställningar och då startar "bulletproof X" eller vad det heter.
Har varit ute för detta själv på en annan dator.

kör

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
så blir valen så simpla som möjligt

själv kör jag en intel GMA 945 krets enligt lspci och alternativet intel funkar utmärkt för mig
Tror dock datorspecen sägar GMA950 så det borde funka för dig med.
Senast redigerad av 1 MrT, redigerad totalt 15 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"