OpenOffice ordlistor mm

Ett forum där översättare kan tala om översättningsrelaterade frågor.
steqve

OpenOffice ordlistor mm

Inlägg av steqve »

Hejsan!

Igår anmälde jag mitt intresse till att stödja openoffice-sv gren med ordlistor, synonymer mm.

Är det någon här som jobbar för OO-sv med liknande saker? Kul och höra efter om vi blir flera härifrån...
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: OpenOffice ordlistor mm

Inlägg av Daniel Nylander »

Nej, ingen här vad jag vet
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
steqve

Inlägg av steqve »

nåväl, jag kände att det var dags att ge OO en bättre ordlista. Min fars företag har bytt till OO då att byta till Office 2007 skulle kosta för mycket pengar (i paritet med vad det skulle ge). Det enda klagomål jag fått var att ordlistan, avstavningen samt synonym ordboken behövde få sig en förbättring.

Jag tror nog det är fler som är av samma åsikt...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag började nysta i det där för ett tag sedan, men det rann ut i sanden eftersom jag inte har haft tid att undersöka det mer.

När det gäller ordlistorna till myspell så är det så att Ubuntu-folket hänvisar till Debian-utvecklarna. Hans Öfverbeck är ansvarig för myspell-sv-se och jag hade lite kontakt med honom. Jag föreslog att han skulle ta med ordlistan från http://www.dsso.se/ men det är lite oklart vilken licens den ordlistan använder.

Jag har inte riktigt tid att hjälpa till. Men mitt förslag är att kontakta hr Öfverbeck, dsso och kanske någon på OpenOffice och Mozilla också för se om det går att samarbeta kring en gemensam ordlista. Det är verkligen något som skulle hjälpa spridningen av öppen källkod i Sverige. Med någon typ av Wiki-lösning som på http://www.dsso.se/ kanske det t.o.m. går att få en bättre och mer uppdaterad lista än Microsofts :)
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Problemet, vad jag vet, är inte ordlistorna utan i myspell/aspell/ispell som inte är byggda/anpassade för svensk grammatik
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jo, det kan nog vara så att det är grammatiken det hänger på också. Huspell (som används av OpenOffice) ska ju t.ex. stödja sammansatta ord bättre. Om jag har förstått saken rätt så används ändå ordlistan i paketet myspell-sv-se. Men den ordlistan drar kanske inte nytta av den nya funktionaliteten i Huspell?
Skriv svar

Återgå till "Översättare"