Hur söka efter filnamn i hela darorn på Dapper

joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Hur söka efter filnamn i hela darorn på Dapper

Inlägg av joni8135 »

Hur hittar man alla filer som heter en viss sak i Dapper. Helst ifrån Gnome.  Jag har flera media enheter som usb-diskar och stora diskar.
Har Dapper Drake 6.06 LTS, Gutsy 7.10 och OS-X
Användarvisningsbild
axel112

SV: Hur söka efter filnamn i hela darorn på Dapper

Inlägg av axel112 »

Sitter på edgy eft, hoppas att det funkar i dapper.  ;)

-Klicka på platser->sök efter filer

-I fönstret som öppnas, skriver du in det du vill söka efter, tex filer som innehåller budget, så räcker det med att skriva budget.

-Välj sedan vart du vill leta. Om du nu vill leta i externa diskar och dylikt, så monteras de i katalogen /media/namnet_på_din_externa_disk, så det kan vara lämpligt att välja "filsystem". Då kommer dapper att leta i hela filsystemet, inklusive monterade hårddiskar och i hemmamappen.
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

axel112 skrev: Sitter på edgy eft, hoppas att det funkar i dapper.  ;)

-Klicka på platser->sök efter filer

-I fönstret som öppnas, skriver du in det du vill söka efter, tex filer som innehåller budget, så räcker det med att skriva budget.

-Välj sedan vart du vill leta. Om du nu vill leta i externa diskar och dylikt, så monteras de i katalogen /media/namnet_på_din_externa_disk, så det kan vara lämpligt att välja "filsystem". Då kommer dapper att leta i hela filsystemet, inklusive monterade hårddiskar och i hemmamappen.
Nä. det funkar inte :(
Blir bara träffar på filer i home-katalogen fast jag väljer filsystemet.
söer jag däremot på den mounterade disken i /media/ så funkar det på den disken, men väljer jag bara media/ då söker den inte rekursivt, eller vbad det heter.
Är faktiskt samma i Gutsy, när det gäller NFS-mountade diskar. Dessa är mountade i /home/user/desktop/NSF_server. Jag har där valt att söka i den mappen där 4 mappar fårn 4 hdd är mountade. Måste ner i varje disks mapp att söka. Är väldigt dumt för jag vill kolla efter dubbletter på typ .avi-filer.
Senast redigerad av 1 joni8135, redigerad totalt 1 gånger.
Joe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Joe »

Prova  Gnome-find  om du vill ha ett grafiskt interface.

Prova locate eller slocate om du vill hitta filerna snabbt.
Slå "man locate" eller "man slocate" på terminalraden för mer info.
Kommandot updatedb skapar en databas som locate (slocate) använder för att snabbt hitta filer.
Om man nyss skapat nya filer kan man behöva exekvera updatedb eller locate med ngn
option för att uppdatera databasen innan sökningen.

/ Joe
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Blir bara träffar på filer i home-katalogen fast jag väljer filsystemet.
söer jag däremot på den mounterade disken i /media/ så funkar det på den disken, men väljer jag bara media/ då söker den inte rekursivt, eller vbad det heter.
Nix. Testade själv nu. Och det funkar inte som jag trodde.  :(
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rylleman »

Vill bara flika in att jag tycker att filsökningen i Ubuntu är jättedålig. Jag har svurit många gånger när jag försökt hitta filer som jag vet finns men det har alltid slutat med att jag fått leta upp dem själv genom att kolla igenom olika tänkbara mappar.
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

rylleman skrev: Vill bara flika in att jag tycker att filsökningen i Ubuntu är jättedålig. Jag har svurit många gånger när jag försökt hitta filer som jag vet finns men det har alltid slutat med att jag fått leta upp dem själv genom att kolla igenom olika tänkbara mappar.
Bara du kommer ihåg filnamnet så fungerar ju locate utmärkt.
Användarvisningsbild
Xappe

Inlägg av Xappe »

locate är vad jag använder oxå, väldigt smidigt. Kan behövas en updatedb innan, så filen du söker är indexerad...
vanum est vobis ante lucem surgere
rylleman

Inlägg av rylleman »

Ekorre skrev: Bara du kommer ihåg filnamnet så fungerar ju locate utmärkt.
Det hittar inte filer på NTFS-diskar när jag precis testade. Likaså Tracker. (Uppdaterade db innan samt satt och stirrade på filer jag sökte efter i ett nautilusfönster...)
Dessutom vill jag gärna ha ett gui för sökningen så jag kan exempelvis flytta filer jag hittat på ett smidigt sätt.
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

Jag laddade ner catfish och det funkar utmärkt. Där kan man välja locate, slocate eller find och om jag där använder find, så hittas även andra enheter i /media. Jo, visst vill man ha GUI så man kan sortera efter storlek, eller namn, eller plats.

Finns något annat program för att hitta dubbleter av filer och då över flera diskar.

joni
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"