Spel i allmänhet buggar ur helt

För spelentusiaster !
Norpan

Spel i allmänhet buggar ur helt

Inlägg av Norpan »

Tjena, jag är en nykomling i Linux världen och installerade Ubuntu bara för några dagar sedan, jag är väldigt nöjd med det och forumet är fantastiskt, jag har nu löst alla mina problem utan att ens registrerat mig, installerat 3G modem och andra krångligheter. Men nu är jag fast! När jag ska köra igång spel som Tales of Pirates (wine) buggar den upp sig och skärmen blir svart så fort man klickar någonstans i spelet, men när man släpper så kommer bilden igen. Och linuxversionen av TIbia vill inte ens starta. Läste endel på forumet och  gjorde en sudo apt-get install x-server-xgl (eller glx kommer ej ihåg) iallafall.. det var då spelen fungerade men hela Ubuntu har ungefär 2fps efter att ja installerat det. Jag har Intel GMA 950.
När jag försökte ladda ner nya drivrutiner från intellinuxgraphics så kunde ja därefter inte ens boota ubuntu utan var tvungen att köra en dpkg-deb reconfigure x-server-xorg :S Kan någon hjälpa mig hur jag får spel att fungera utan att lagga sönder hela mitt OS?! Tack på förhand :) ni linuxmänniskor är underbara
mvh Norpan
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Spel i allmänhet buggar ur helt

Inlägg av upnorth »

Kollade upp de två spelen du nämnde på winehq.org:

Tales of Pirates
En som lyckats få det att fungera med Ubuntu 7.04:
What works
Gameplay is fine. Only minimal graphical errors, and only while loading some enviornments.

What does not
Background of character selection screen is black, however characters are visible, as are buttons for selecting/creating/deleting/etc..

What was not tested
High level / End game content.
Tibia 7.8x
Fungerar tydligen hyfsat med Ubuntu 5.10:
What works
Version: 7.81
Installer 7.81

What does not
Light effects in the game

What was not tested
other wine's versions

Additional Comments
Download Wine 0.9.15 install it doing: ./configure make depend make install after doing that do sudo apt-get build-dep wine and finally do wine wine Tibia.exe engine 0
Nu kan jag knappt något om wine, men du kan hitta mycket information härifrån: http://appdb.winehq.org/appbrowse.php
Norpan

SV: Spel i allmänhet buggar ur helt

Inlägg av Norpan »

jo precis, jag får också igång det :S men satan va det laggar sig. och då måste jag ha x-server-xgl (glx?) installerat..och då laggar hela OS :( vilket gör att spelen också laggar sjukt mycket Så det är inte wine det är fel på. ingen som råkat ut för liknande?:S
Senast redigerad av 1 Norpan, redigerad totalt 31 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Spel"