Tjena, jag är en nykomling i Linux världen och installerade Ubuntu bara för några dagar sedan, jag är väldigt nöjd med det och forumet är fantastiskt, jag har nu löst alla mina problem utan att ens registrerat mig, installerat 3G modem och andra krångligheter. Men nu är jag fast! När jag ska köra igång spel som Tales of Pirates (wine) buggar den upp sig och skärmen blir svart så fort man klickar någonstans i spelet, men när man släpper så kommer bilden igen. Och linuxversionen av TIbia vill inte ens starta. Läste endel på forumet och gjorde en sudo apt-get install x-server-xgl (eller glx kommer ej ihåg) iallafall.. det var då spelen fungerade men hela Ubuntu har ungefär 2fps efter att ja installerat det. Jag har Intel GMA 950.
När jag försökte ladda ner nya drivrutiner från intellinuxgraphics så kunde ja därefter inte ens boota ubuntu utan var tvungen att köra en dpkg-deb reconfigure x-server-xorg :S Kan någon hjälpa mig hur jag får spel att fungera utan att lagga sönder hela mitt OS?! Tack på förhand

ni linuxmänniskor är underbara
mvh Norpan