USB-hdd skrivproblem
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
USB-hdd skrivproblem
Jag har lite problem med att min externa hdd på 500GB plötsligt blir skrivskyddad av sig själv. Det har hänt efter att jag öppnat en katalog i "audio tag tool" exempelvis. Jag har haft mycket trubbel med denna disk på ubuntu 7.04/7.10.
Jag börjar bli riktigt less på det här med "säkerhet" som bara hindrar mig själv att ändra mina egna filer på min egen dator...
märke: Seagate Freeagent
formaterad som: fat32
Någon som har ett tips?
Jag börjar bli riktigt less på det här med "säkerhet" som bara hindrar mig själv att ändra mina egna filer på min egen dator...
märke: Seagate Freeagent
formaterad som: fat32
Någon som har ett tips?
SV: USB-hdd skrivproblem
Kan vara strul ibland för det är inget format för linux.
men testa dig av att skriva detta i terminal
sudo chown -R dittnamn /din/väg
byt ut dittnman till vad du har för användarnamn o din/väg
vart den ligget.
men testa dig av att skriva detta i terminal
sudo chown -R dittnamn /din/väg
byt ut dittnman till vad du har för användarnamn o din/väg
vart den ligget.
För att förtydliga det hela så anges jag fortfarande som ägare, men då jag försöker ändra på åtkomstreglerna får jag svaret:
"Kunde inte byta grupp på "hel_musiksamling" eftersom den finns på en skrivskyddad disk"
Och när jag (ändå) testar ovanstående kommando får jag svaret:
"chown: byter ägare av "/media/disk": Filsystemet endast läsbart"
(Och nej, den var inte skrivskyddad då jag startade datorn utan blev det när jag öppnade programmet "audio tag tool" - använde det programmet mycket igår mot den disken utan problem...)
"Kunde inte byta grupp på "hel_musiksamling" eftersom den finns på en skrivskyddad disk"
Och när jag (ändå) testar ovanstående kommando får jag svaret:
"chown: byter ägare av "/media/disk": Filsystemet endast läsbart"
(Och nej, den var inte skrivskyddad då jag startade datorn utan blev det när jag öppnade programmet "audio tag tool" - använde det programmet mycket igår mot den disken utan problem...)
Senast redigerad av 1 ludden82, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag hade problem på mina usbdisk-ar för länge sedan.
Det verkade som de ändrade behörighet medan man läste dem.
Tex raderade jag filer men plötsligt fick jag inte radera pga fel behörighet.
Då avmonterade jag och monterade igen så kunde jag radera några filer igen tills
plötsligt behörigheten ändrades.
Den råa lösningen var att jag formatterade om dem från FAT till ext3.
Sen fungerade det bra.
/ Joe
Det verkade som de ändrade behörighet medan man läste dem.
Tex raderade jag filer men plötsligt fick jag inte radera pga fel behörighet.
Då avmonterade jag och monterade igen så kunde jag radera några filer igen tills
plötsligt behörigheten ändrades.
Den råa lösningen var att jag formatterade om dem från FAT till ext3.
Sen fungerade det bra.
/ Joe
testa kolla "mount" låter som disken är mountad "ro" (read only)
Gotus sum, Cave cornua
Jag hittade vad som utlöste det underliga beteendet:
Ett läsfel i en av de kataloger jag ville kolla i. Var gång datorn sökte där så ändrades diskens egenskaper till "skrivskyddad". la mappen i papperskorgen och sen tuffade det på som vanligt.
Betraktar det som en bugg att något sådant ska ändra skrivrättigheter på en hel disk dock.
Ett läsfel i en av de kataloger jag ville kolla i. Var gång datorn sökte där så ändrades diskens egenskaper till "skrivskyddad". la mappen i papperskorgen och sen tuffade det på som vanligt.
Betraktar det som en bugg att något sådant ska ändra skrivrättigheter på en hel disk dock.
är mer en feature. om din disk börjar gå sönder hindras skrivning så du åtminstone kan ta backup innan allt är förlorat.
Gotus sum, Cave cornua
Jo men denna disk är långt ifrån att gå sönder och jag kan ju inte rätta till felet utan hjälp av windows typ. Jag ser det som en allvarlig bugg.
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Har samma prob med seagate freeagent 500 gb. Använder fat32. Körde det angivna kommandot på terminalen men det löste ingenting. Kollade volum info under egenskaper, under en min visas den som rw men därefter blir den ro. Konstigt att jag aldrig fick prob med maxtor 3200. Kan någon hjälpa med det här???
Tack...
Tack...