Dualboot med Windows / Windows tog over Ubuntu! [LÖST]

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Nurre

Dualboot med Windows / Windows tog over Ubuntu! [LÖST]

Inlägg av Nurre »

Jao, jag har under natten installerat Windows Media Edition och tankte kora dualboot med linux. Dock sa hade jag inte SP2 skivan till hands nar jag installerade sa nu har jag ett riktigt knasigt windows som inte fungerar forran jag fixat SP2. Det maste jag ladda ned och branna, vilket jag var pavag att gora men windows tog over alla mina andra operativsystem.

Alltsa listan med val av operativsystem forsvann och nu aker jag direkt in i Windows istallet for att valja att komma in i Ubuntu. Nu anvander jag Ubuntu livecd.

Tal att tillaggas att jag ager en laglig version av windows men fick inte med nagra skivor vid datorkop sa jag tankade dem istallet och ska registrera mig idag sa fort jag fixat SP2.

Hur loser jag detta? Jag kan ga in i min ubuntudisk genom Livecdn sa den har inte skrivits over.

Ursakta for diverse stavfel eller felformuleringar, har bokat med det har hela natten och ogonen borjar bli tunga  :)

edit) Insag nu att jag kanske postat i fel underforum, ledsen for det.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrigTSD

SV: Dualboot med Windows / Windows tog over Ubuntu!

Inlägg av BrigTSD »

Jag har för mig att windows skriver över alla bootsektorer med sina egna. Installerar man först windows och sedan ubuntu så blir det bra.
Nurre

Inlägg av Nurre »

BrigTSD skrev: Jag har för mig att windows skriver över alla bootsektorer med sina egna. Installerar man först windows och sedan ubuntu så blir det bra.
Jajuste, du har ratt! Det var ju darfor jag redan hade windows installerat pa datorn. Man bor inte fiffla med sant har nar man varit uppe hela natten.

(Anledningen till att jag installerade om var for att det var Pro och inte Media vilket jag har drivrutiner till)

Jaha, sa vad hander nu? Maste jag installera om Ubuntu?  :(
Nurre

Inlägg av Nurre »

Chattade med en snubbe som sa att det var latt som en pankaka. Bara att installera om bootmanagern, jattesimpelt. Men sen drog han ivag till jobbet och jag skulle behova fixa detta sa fort som mojligt for jag ska sanda radio idag. Det var anledningen till att jag valde dualboot, hittade inget behandigt radioprogram till ubuntu.

Installera om bootmanagern.. nagon som vet hur man gor?
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

Tror att denna länk kan hjälpa dig med grubs (bootmanagern) :)
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html
Nurre

Inlägg av Nurre »

ehnar skrev: Tror att denna länk kan hjälpa dig med grubs (bootmanagern) :)
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html
Tack så jättemycket!
Tyvärr så löste inte länken mina problem (det var något riktigt skumt med mina diskar) men det spelade ingen roll för jag sparade allting och installerade om. Uppdaterade till 7.10, installerade nvidia-drivisarna och sen var jag helt klar. Mycket smidig och snabb installation! Älskar 7.10.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"