Firestarter spärrar nätverket
Firestarter spärrar nätverket
Installerade Firestarter för att kunna konfigurera portar mot bla Firefly(Music Server) vilket funkar helt Ok...
Har även öppnat portar mot andra applicationer och allt verkar fungera helt Ok men det verkar som Samba har problem att dela ut diskarna på nätverket numera...
Jag ser diskarna i nätverket från min windows dator men kan inte accessa dom, allting fungerade perfekt innan brandväggen installerades. Såg att bla port 445 och nån till för samba blivit stoppade i brandväggen så jag öppnade dessa också men kan fortfarande inte komma åt nätverks diskarna.
Någon som har något tips ?
Har även öppnat portar mot andra applicationer och allt verkar fungera helt Ok men det verkar som Samba har problem att dela ut diskarna på nätverket numera...
Jag ser diskarna i nätverket från min windows dator men kan inte accessa dom, allting fungerade perfekt innan brandväggen installerades. Såg att bla port 445 och nån till för samba blivit stoppade i brandväggen så jag öppnade dessa också men kan fortfarande inte komma åt nätverks diskarna.
Någon som har något tips ?
SV: Firestarter spärrar nätverket
Firestarter är nog bara en "Visual program" för iptables. Du har redan haft brandvägg på (iptables) redan efter instalationen eftersom det installeras som deafult. Prova med att öppna porter i iptables.
För att öppna port:
iptables -A INPUT -p tcp -d 0/0 -s 0/0 --dport 443 -j ACCEPT
Och för att stänga port:
iptables -A INPUT -p tcp -d 0/0 -s 0/0 --dport 443 -j REJECT
Nu skrev jag bara 443 men du får ändra det till vilket port som du vill ha öppen/stäng.
För att öppna port:
iptables -A INPUT -p tcp -d 0/0 -s 0/0 --dport 443 -j ACCEPT
Och för att stänga port:
iptables -A INPUT -p tcp -d 0/0 -s 0/0 --dport 443 -j REJECT
Nu skrev jag bara 443 men du får ändra det till vilket port som du vill ha öppen/stäng.
sudo apt-get install brain
Hmmm. trodde firestarter enbart var ett gui mot iptables och inte en brandvägg till...
firestarter är bara ett GUI för iptables, inte en brandvägg.pex skrev: Hmmm. trodde firestarter enbart var ett gui mot iptables och inte en brandvägg till...
Detta med iptables och firestarter gör mej förvirrad....
Är iptables en brandvägg dvs en process som är igång och spärrar all trafik in i datorn?
Är det denna "brandvägg" som konfigureras via Firestarter ?
Varför ska man behöva lägga till portar i Firestarters "user-pre"-fil egentligen... det är väl detta man ska slippa om man använder Firestarters GUI ?
Det märkliga är att i samma sekund som Firestarter installerades så kunde jag inte accessa mina utdelade diskar från mina windows-burkar, om Firestarter endast var ett GUI mot iptables så skulle allt fungerat som tidigare.
Igentligen vill jag öppna stänga allt vad brandväggar heter i Ubuntu då jag redan sitter bakom Routerns brandvägg så ett tips hur jag "stänger av" iptables eller motsvarande vore kanon...
Är iptables en brandvägg dvs en process som är igång och spärrar all trafik in i datorn?
Är det denna "brandvägg" som konfigureras via Firestarter ?
Varför ska man behöva lägga till portar i Firestarters "user-pre"-fil egentligen... det är väl detta man ska slippa om man använder Firestarters GUI ?
Det märkliga är att i samma sekund som Firestarter installerades så kunde jag inte accessa mina utdelade diskar från mina windows-burkar, om Firestarter endast var ett GUI mot iptables så skulle allt fungerat som tidigare.
Igentligen vill jag öppna stänga allt vad brandväggar heter i Ubuntu då jag redan sitter bakom Routerns brandvägg så ett tips hur jag "stänger av" iptables eller motsvarande vore kanon...
Det som sker när du aktiverar firestarter första gången är att den stänger alla portar till skillnad från standardinställningen i iptables som har allt öppet.
Det du måste göra i firestarter är att godkänna dina datorer i nätverket hemma.
Om du har firestarter uppe när du försöker ansluta till en dator så kan du enkelt godkänna den dator du vill komma åt genom att högerklicka på den aktuella posten i fliken händelser.
Det du måste göra i firestarter är att godkänna dina datorer i nätverket hemma.
Om du har firestarter uppe när du försöker ansluta till en dator så kan du enkelt godkänna den dator du vill komma åt genom att högerklicka på den aktuella posten i fliken händelser.
Senast redigerad av 1 sweflo, redigerad totalt 2 gånger.
/ sweflo
pex! Det går ju faktiskt att avinstallera iptables i Synaptic om du vill, eftersom du redan har en brandvägg i routern. Vet nu inte om det är att rekommendera men visst går det. 

Jag får nog ge mej... Jag kan öppna utdelade "windows"-kataloger i ubuntu men inte dom "Ubuntu"-kataloger jag delat ut via samba... Troligtvis inget att göra med iptables och Firestarter som jag trodde...
Kanske skulle installera om samba...
Kanske skulle installera om samba...

Kanske en dum fråga. Men om du stänger av iptables, fungerar Samba som det ska då?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Inte så dum fråga...
Kan man stänga av iptables utan att avinstallera den tro..
klart värt en test...
Kan man stänga av iptables utan att avinstallera den tro..
klart värt en test...
Öppna Firestarter och klicka på "Stop firewall". 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Den stänger väl inte allt igentligen heller, du får några inställningar som default istället.sweflo skrev: Det som sker när du aktiverar firestarter första gången är att den stänger alla portar till skillnad från standardinställningen i iptables som har allt öppet.
o hur man vill kalla allt öppet eller inte, det beror nog på hur man vill definera det.
men kalla dem öppna, det kan man väl inte igentligen heller.
för så länge du inte har något program, eller en viss tjänst igång på datorn (som ubuntu inte har från start)
så räknas porten inte som öppen.
SV: Firestarter spärrar nätverket[LÖST]
Jag stoppade Firestarter och då kom dom utdelade mapparna fram både i ubuntu och windows 
Startade Firestarter igen och än så länge fungerar det, märkligt men det fungerar i varje fall (frågan är hur länge) men tack för alla förslag som ni kom med.

Startade Firestarter igen och än så länge fungerar det, märkligt men det fungerar i varje fall (frågan är hur länge) men tack för alla förslag som ni kom med.
låter lite skumt, för det ska kvitta om du har firestarter igång eller inte.
eftersom firestarter har du bara för att göra inställningar i iptables.
men huvudsaken att det fungerar som du vill så.
eftersom firestarter har du bara för att göra inställningar i iptables.
men huvudsaken att det fungerar som du vill så.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nu ska jag berätta någonting jätteskoj. iptables är inte heller en brandvägg, det är ett kommandolinjeverktyg för att hantera regler till netfilter, som agerar brandvägg. Och nej, du kan inte avinstallera netfilter, då funkar inte ditt nätverk.
Vill man att iptables inte ska göra någonting så kan man tömma reglerna, och så fungerar filtreringen med att allt skickas vidare till dit de ska.
Vill man att iptables inte ska göra någonting så kan man tömma reglerna, och så fungerar filtreringen med att allt skickas vidare till dit de ska.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Det här var nytt för mej. "Alla" har sagt att itables är en brandvägg och en sådan kan man välja att ha eller inte. Itables är alltså ett kommandolinjeverktyg för att hantera regler till netfilter, som agerar brandvägg. Alltid får man lära sig något nytt.Mekaniserad Apelsin skrev: Nu ska jag berätta någonting jätteskoj. iptables är inte heller en brandvägg, det är ett kommandolinjeverktyg för att hantera regler till netfilter, som agerar brandvägg. Och nej, du kan inte avinstallera netfilter, då funkar inte ditt nätverk.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Som jag sa i en annan tråd du är aktiv i, så är skillnaden snarast semantisk. Jag säger att iptables är brandvägg, alla som använder iptables säger att iptables är brandvägg, det är inte mycket mer med det. Netfilter gör mycket mer än bara agerar brandvägg, och iptables är av gammal hävd "brandväggen".turbo skrev: Det här var nytt för mej. "Alla" har sagt att itables är en brandvägg och en sådan kan man välja att ha eller inte. Itables är alltså ett kommandolinjeverktyg för att hantera regler till netfilter, som agerar brandvägg. Alltid får man lära sig något nytt.![]()
Edit: Observera att ta bort iptables inte gör att man tar bort netfilter, och det går alldeles faktiskt att avinstallera iptables om man vill, jag skulle kanske inte rekommendera det på en skrivbordsdist, jag skulle faktiskt inte rekommendera det alls. Om man installerar ubuntu-minimal så får man inte med iptables, det är först ubuntu-standard som har med det.
Ubuntu-minimal är typ så tomt du kan få ditt ubuntu, det innehåller bara det absolut totalt nödvändigaste.
ubuntu-standard är det du får om du installerar en "server"-ubuntu utan några tillsatser (som servermjukvara)
Ovanpå dessa installeras oftast sedan en skrivbordsmiljö som typ ubuntu-desktop eller kubuntu-desktop
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 6 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.