Ändra FRÅN dualscreen till spegling

jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Ändra FRÅN dualscreen till spegling

Inlägg av jansson »

Hej. När jag böt till gusty så fick min sekundära skärm (min lcd tv) automatisk rätt upplösning, vilken jag inte lyckades med i feisty. Bra tänkte jag först, men så kan jag på att nu ser jag ju inte nedre delen av bilden eftersom tv:n är en 16:9 medans primära skärmen är 4:3. Så nu vill jag ändra tillbaka som jag hade förut, men jag vet inte hur. Det där ny verktyget som kom med gusty - "Skärmar och grafik" - har jag inte lyckats göra en enda ändring med.

Jag hade ati:s propertiära drivrutiner ett tag (men jag böt tillbaka till de öppna för jag försöker även få igång compiz, men det fungerade bara sämre än vad det gjorde med de öppna - Har skrivit om det här i det här ämnet http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18428.0.html
Gå gärna in där och läs om du e bra på grafikgrejjer =) ) och då kunde jag ändra från nuvarande -clone- till -mirror- med hjälp av aticonfig.
Men aticonfig finns ju liksom inte med det öppna drivrutinerna.

Någon som (om ni nu orkat läsa all text här =) ) vet hur man gjör?
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Ändra FRÅN dualscreen till spegling

Inlägg av upnorth »

Tja, du skulle kunna konfigurera om X-servern, kommer inte ihåg kommandot för detta dock...
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Ändra FRÅN dualscreen till spegling

Inlägg av Iceron »

upnorth skrev: Tja, du skulle kunna konfigurera om X-servern, kommer inte ihåg kommandot för detta dock...
Det är:

Kod: Markera allt

dpkg-reconfigure xserver-xorg
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"