Problem med Windows

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Problem med Windows

Inlägg av Barre »

Eftersom min arbetsgivare vägrar mig rättigheten att använda Ubuntu eller GNU/Linux som skrivbordsoperativsystem så måste jag lära mig Windows XP. Jag är faktiskt inte så ledsen, i det stora hela är det ganska bra, med några undantag dock..
Dessa saker anser jag måste åtgärdas omgående innan det Windows XP på allvar kan konkurera med Ubuntu.

Dualscreen problem 1.
När jag startar något av office programmen så hamnar de på screen-2 och felplacerat!(se bild) Mycket frustrerande, samt det enda sättet att flytta på dem är att höger klicka på indikeringen i taskbar och välja "move" och sen flytta fönstret med piltangenterna!!!
[img width=88 height=77]http://pici.se/thumbs/t_aKHbtgJkH.gif[/img]

Dualscreen problem 2.
När jag skall köra en PowerPoint presentation så körs den alltid på screen-1, jag vill att den skall köras på screen-2.

Spara som PDF!!
Det finns inget alternativ att spara mina PowerPoint, Excel eller Word filen som PDF.

Visa PDF!!!

Döm  om min förvåning när jag upptäckte att jag inte kunde titta på PDF filer i Windows!!

Uppdatering av program!
Jag har försökt att konfigurera "Windows Update" att hantera samtliga applikationer jag installerat... jag hittar vart jag ställer in det. Som det är nu hanterar Windows Update enbart själva operativsystemet, sen måste jag manuellt hantera alla andra applikationer genom att besöka applikationernas hemsidor (en del applikationer sköter detta själv med automatiska uppdateringar, men bara för sina egna uppdateringar. Jag anser att ett operativsystem måste enkelt kunna hålla ALLT uppdaterat och säkrat)

Klarar inte att dela ut filer till många användare..
Jag sitter på jobbet och delar dokument åt min arbetsgrupp, eftersom dessa är skapade på min dator och inte kräver backup/restore så är det onödigt att belasta våran serverpark med detta arbete. Men nu visade det sig (efter mycket felsökande) att Windows XP enbart klarar av ha anslutningar till mer än maximalt 10 andra datorer. Jag kan inte förstå vad denna bergänsning kommer ifrån???
Jag såg i denna artikel att standardtiden för en anslutning är 15 minuter, och detta kunde konfigureras till en lägre tid. Men för detta krävdes det att fäljande kryptiska kommando skulle skrivas in i någon form av kommandotolk:
net config server /autodisconnect:tid_till_automatisk_frånkoppling
jag vet fortfarande inte vad en kommandotolk är, det kanske beror på att jag är van vid engelska operativsystem och Windows är på svenska.

Klarar inte av att byta språk!!
Jag sitter på en svensk version av Windows XP och försökt hitta var jag ställer in så att jag får engelska (eftersom jag är van vid engelska på mina datorer). Efter timtals klickande fick jag reda på att det inte går att byta språk!! WTF!! Helt ofröstårligt, det är jag van vid att kunna göra juh!

filändelse bestämmer vad som görs med filen?
jag kompilerade ett litet VisualBasic program (väldigt snygg IDE faktiskt), men efter att jag gett min binärfil Läsa & Köra rättigheter (genom att högerklicka och välja säkerhet) så får jag upp en prompt ruta som säger "Följande fil kan inte öppnas:" och ber mig välja att accosera filen med lämpligt program. Här valde jag explorer.exe (eftersom jag har hört att det är "hjärtat" i windows ?) men det hände inget... sen var det en windows kille som talade om för mig att man måste döpa filen så att den har filändelse .exe!?! Varför då??
Och om så är fallet, varför kunde jag då sätta Läsa & Köra rättigheter på den då? jag tycker åtminstonde att windows automatiskt skulle lägga på .exe ändelsen när jag sätter köra rättigheter på filen...

Usel "sök" finktion i Internet Explorer.
När jag söker efter text på en websida genom att trycka ctrl+f så kommer det upp en "Sök" ruta, och texten genom söks inte automatiskt när jag börjar skriva. Jag måste skriva in hela ordet jag söker efter och sen klicka på sök innan internetexplorer verkligen söker... Det är inte som jag är van vid när det gäller firefox...

Konstig och ineffektiv "Copy & Paste" funktion.

För att kopiera en text och klistra in detta måste jag först markera texten, sen högerklikca och välja kopiera (alternativt klicka crtl+c) sen högerklicka och välja klistra in (alternativt ctrl+v). Detta är väldigt omständligt och dumt, jag är van vid att enbart markera den texten jag vill ha kopierad och sen klicka på musknapp3 för att klistra in.

Mysko diskhantering
Partition och diskhateringen är svårbegriplig och konstig med bokstavskompination, jag förstår inte syftet att ha bokstäver. Dessutom är första bokstaven C följt av D.. jag har försökt att ändra det till det lite mer logiska A följt av B, men då krashade windows. En ominstllation senare har jag accepterat det och får helt enkelt försöka låtabli att bli irreterad över en sån liten issue (men jag tycker det är konsigt och idiotiskt, så jag tar upp det ialla fall)

ingen möjlighet att montera ISO filer.
Ja, det finns väl inget mer att säga om detta! Jag är tvungen att bränna dem på CD... men vänta...

Ingen möjlighet att bränna ISO filer till CD spelaren...

*suck*

går inte att flytta "C:\Documents and Settings"
Jag har försökt att flytta C:\Documents and Settings till en annan partition. Anledningen till detta är för att jag vill behålla mina "hemkataloger" (eller profiler som windows envisas att kalla dem). Detta Går helt enkelt inte att göra!!! åter igen, idiotiskt.

Förstör "boot loader."
Eftersom jag måste använda windows på jobbet tänkte jag att jag först installerar Ubuntu på en partition för min egen skull, sen installerar jag windows.. Windows tar inte hänsyn till att jag redan har ett OS installerat och skriver sönder MBR. Det kommer inte något alternativ i boot loadern om att boota Ubuntu.

Ologiskt menysystem.
Jag är alltså tvungen att klicka på "Start" för att stänga av datorn??? Är det enbart den svenska översättningen som är så, eller är detta helt idiotiskt?

Kan inte starta om GUI!!!
Som jag sa tidigare så delar jag ut några filer till min arbetsgrupp, jag har även en enkelt websida och en ftp. Ibland så hänger sig explorer.exe (jag har ingen aning om varför) och mus och tangentbord slutar att svara... Det går fortfarande att nå websidan och mina delade filer, men för att gå igång det grafiska så måste jag starta om HELA datorn. Detta innebär att mina kollegor inte längre kommer åt mina delade resurser eftersom det inte finns någotsätt att starta om mitt grafiska användargränssnitt som krashat (förmodligen av en dåligt skriven applikation, det skulle till och med kunna bero på mitt VB program jag skrivigt, men det är ändå skandal att HELA datorn måste startas om.)

Outlook har inte stöd för webcalender.
Varför iallsindar kan jag inte montera vanliga kalenderfiler via webdav i outlook?

Paint håller inte måttet!
Det är praktiskt taget omöjligt att redigera bilder i paint.

ommöblering av ikoner på skrivbordet.
När jag haft min dator dockad och sorterat mina ikoner jag har på skrivbordet och sen startar datorn odockad så är alla ikoner "huller om buller".....

swapfil.
Detta kan tyckas löjligt, men jag utökade swapfilensstorlek och var tvungen att starta om systemet. Varför, detta kan knappast räknas som avnändarvänligt att behöva starta om så fort jag gör en förändrign.

Inget stöd för ext3

Jag kommer inte åt min ext3 partition från windows. NTFS partitionen kommer jag åt från linux, så felet måste ligga i windows.

måste "gissa" sig till filformat.
Om filändelsen försviner finns det inget sätt att ta reda på vilken typ av fil det är.
Dessutom kan ju någon skriva fel filformat (dock senast igår imot ett dokument med filändelse .txt. Jag dubbelklikcade på filen och fick upp MASSOR med skräptecken i notepad. Det slutade med att jag fick skicka ett mail till avsändaren och fråga vad det var för filtyp. Han hade lyckats med konststycket att döpa ett word dokument till dokument.txt. I Ubuntu kan jag analysera vad det är för filtyp, varför går inte det i Windows?

Filsystemet är inte "case-sensative".

FIL.TXT, Fil.txt fil.txt fil.TXT är samma fil!? Mycket konstigt.

Användarnamn är inte case-sensative.

Jag har provat att logga in med mitt användarnamn skrivet i både versaler och gemener, och det fungerar.. Windows tar inte hänsyn till stora och små bokstäver i användarnamnet. Tack gode gud att windows gör det i lösenordet ialla fall.

Inga loggfiler.
Windows kör med någon form av databas för att logga applikation och systemhändelser. Det är vansinigt svårt att söka/kopiera information från den. Det är bättre att använda vanliga ASCII filer för detta endamål.

Jag har fler punkter jag anser är brister i windows (orkar dock inte skriva längre).
För att windows verkligen skall slå MÅSTE dessa åtgärdas.
Förövrigt så vill jag ha lösningar på dessa problem. Och hänvisa INTE till registry (startade det en gång och förstod ingenting) eller någon kommandotolk.
lokpest

SV: Problem med Windows

Inlägg av lokpest »

Med så mycket problem får ju chefen finna sig i att din arbetskapacitet inte är vad den borde...  ;)
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Nu har jag förmodligen gjort något galet igen (jag måste säga att Windows är inte så enkelt som alla säger...)
Nu påstår jag inte att det är något fel på windows i denna fortsättningspost, jag påstår att jag måste gjort något galet (eller snarare, jag HOPPAS att det är jag som gjort något galet)

Eftersom vi nu har en Windowsdator i hemmet så bestämde jag mig för att köpa ett spel till äldsta dottern. Hennes favoriter är Winx-club, och jag såg att det fanns ett sådant spel när jag gick förbi datorbutiken på lunchen.
Så, jag köpte det och försökte installera det.

1. Jag skapade en lokalanvändare för min dotter
2. Vi loggade in som min dotter och försökte installera, Tvärnit! vilket jag tyckte va jätte bra eftersom hon saknar administrativa rättigheter :). Jag valde då att högerklicka på setup.exe och välka "Kör som" och angav mitt administrativa konto.
3. Installationen startade och gick igenom..
4. Vi försökte starta spelet.. tvärnit!!! det enda vi fick upp var en ruta om att köra "repair installation" eller "remove installation".
5. Jag valde då återigen att starta programmet med mitt administrativa konto och körde "repair".
6. Provade att starta spelet igen som min dotter.... tvärnit!!
7. Loggade ur min dotter
8. Loggade in som mig
9. Provade att start spelet som mig, det fungerade.
10. Provade att logga som min dotter igen och starta spelet... tvärnit
11. Loggade åter igen in som mig och avinstallerade spelet.
12. provade att starta spelet med min användare, det fungerade
13. loggade in som min dotter, tvärnit
14. loggade in som mig och avinstallerade spelet.
15 la till min dotter som lokal administratör
16 loggade in som min dotter
17 installerade spelet
18 provade att start spelet... DET FUNGERADE ;D
19. loggade in som mig och tog bort min dotter som lokal administratör
20 loggade in som min dotter igen och provade, det fungerade fortfarande ;D

Är det så att man måste vara lokal administratör för att installera ett program i windows? Räcker det inte med att en administratör gör det åt mig?
Eller är alla windows användare lokala administratörer?

Bara för sakens skull skall jag banne mig installera wine och se om det är enklare att göra i Ubuntu  :-\
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ROFLMAO! ;D

Påminner mig lite om historien om hackern som tvingades att använda windows i hemmet som straff..
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Du skall snällt använda windows XP. Vid problem kallar man på Administratören.
I förslagslådan kan du meddela om Ubuntu och beskriva detta.
Firman sparar tydligen $ 300 per år och användare för att bli MS fri.
För din skull har firman kanske redan betalat 7 faldig licens för Windows och MS Office.
Vid ett påpekande kan man få MS Office 2003 för hemarbeten för endast postavgiften.

Kunde inte behändigt få egna bilder och skisser med i Lotus Notes Internet- och postprogram.
Fick lov att använda Openoffice. Där var oooDraw ett perfekt program.

Det är synd att nödgas acceptera att ca 95 % av alla datorer kör Windows.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Ber att få åberopa en tidigare tråd om samma problem:Installera/Prova Windows
More Mekaniserad at http://blippe.se.
lord

Inlägg av lord »

Bara angående ditt problem med kommandotolken. Det är windows motsvarighet till terminalen i ubuntu, och har hjälpt mig otalaga gånger (en fil kunde inte raderas, eftersom den användes av explorer.exe, så jag stängde av explorer och raderade den med kommandotolken. Sedan startade jag om explorer igen, och allt funkade. Måste dock påpeka att jag... fulat mig lite med filen först. Det var egentligen en textfil som jag ändrat till exe fil och testat att köra den. Lite omständigt att behöva krångla till det så här, men det hjälpt mig ändå). I vilket fall, kommer man åt den genom att gå till start menyn, trycka på kör och sedan skriva in cmd. Kan vara värt att kunna, om du skulle behöva använda den någon gång ;).

Och du har rätt. Windows är inget perfekt os. Jag tycker inte det är så farligt då (ärligt talat har jag aldrig märkt vissa av de problem som du haft. Det verkar vara ditt exemplar som fular sig riktigt ordentligt. Som att ikonerna flyttade på sig efter att ha startat om, det har jag aldrig haft problem med, och jag har sysslar ganska mycket med windows). Vissa grejer, som att windows xp inte visar filformatet på kända filer, är bara en dum standardinställning som går att ändra på kontrollpanelen.

Att du inte kan komma åt filsystemet ext3 har sin förklaring. Microsoft har tyvärr infört ett väldigt dåligt stöd för olika filsystem. Ubuntu stödjer MÅNGA fler. Men i fallet ext3 så går det att fixa. Det finns tredjeparts drivrutiner för detta filsystem som går att ladda ner och installer, så att det utan problem går att komma åt ext3 partitioner, som om de vore ntfs partitioner.

Personligen har jag inte några större problem med xp. Antagligen för att jag började med windows, och nu har både ubuntu och xp på min laptop. Det är inget perfekt os, men inget som jag tycker illa om heller. Det största problemet som jag ser det är att microsoft gör sina operativ så att de tror sig veta bättre än den som använder det. Som hur den tjatar och tjatar på att bli omstartad om man installerar en uppdatering till mediaplayer, när jag har bättre saker för mig än att starta om det.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Om man har Ubuntu på samma hårddisk som Windows, så med Ubuntu kan du avlägsna Windowsfiler, som inte går att avlägsna med Windows. Du kan också se och läsa lösenordsskyddade filer i Windows.

När du hållit på en tid kan det gå som för mig. Windowsbesöken blir allt färre och färre.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Angående låsta filer/mappar så finns programmet Unlocker för Windows. Den integreras i högerklicksmenyn.
Ett av många program som borde följa med som standard i WIndows.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

kul att läsa att inte alla uppfattar ironin med ditt inlägg Barre!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag skulle hjälpa en kompis med hans dator. Han och sambon skulle få varsitt konto på en WinXP-dator.
Sen installerade (hemska tanke) jag outlook och fixade både hans och hennes mailadress.
Problemet var att WinXP inte kunde särskilja på dom olika kontona, utan ibland fick han hennes mail och tvärtom.
Blev frustrerad över detta, och sen gav jag upp efter många om och men.
Sen är det fullständigt hopplöst att fixa in program som Barre säger för fler än en användare (som dessutom är administratör).
Den "vanliga" användaren får inte köra en hel del av programmen som man installerar trots att det ska gå?!?
Det gick att lösa genom att båda användarna fick administratörsrättigheter.

Man måste ha haft skygglappar på när man körde Windows, för efter otaliga månader av Ubuntu så känns Windows buggigt och inte alls enkelt att klara av. Så kände jag inte när jag var en aktiv Windowsanvändare. Dessutom så har mitt antivirusprogram, som förövrigt är en gratisvariant slutat att fungera.
Orkar inte jobba mer i den miljön. Får skylla på utbrändhet ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Dexxa

Inlägg av Dexxa »

Riktigt rolig tråd att läsa  :)
djoser

Inlägg av djoser »

Otroligt roligt inlägg!

Dina synpunkter är förstås helt relevanta, men då alla dessa punkter är vardag och självklarheter för alla windowsanvändare så är det nog få som reagerar över detta. Det ska helt enkelt krångla lite.

När det gäller tex diskhanteringen så är ju traditionellt bokstaven 'A' dedikerad till en diskettenhet. Vad som hände med 'B' har jag ingen aning om. Försvann nog innan min tid. För den måste väl iaf ha funnits?

Att explorer.exe hänger sig är så vanligt att jag slutat reagera över detta. Under många år startade jag också om datorn, men det finns en lösning. Jag är sedan någon vecka tillbaka konverterad till ubuntu och har därför ingen windowsdator tillgänglig just nu så jag kan inte lova att lösningen jag skriver nedan stämmer till 100%.

Gör så här:
Tryck ctrl+alt+delete. => Aktivitetshanteraren startas alt du kan välja att starta den.
Välj fil/arkiv/vad det nu står uppe till vänster i menyn. Tryck på 'kör'. Skriv 'explorer.exe'. => Förhoppningsvis får du nu tillbaka windows härliga grafiska gränssnitt.

Lycka till med windows. Det går absolut att få windows att fungera bra, men det som tog mig många år att få till i windows, dvs ett ganska stabilt system som jag är nöjd med, klarade jag på två dagar i ubuntu. Viss skillnad!

/Simon
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

djoser skrev: När det gäller tex diskhanteringen så är ju traditionellt bokstaven 'A' dedikerad till en diskettenhet. Vad som hände med 'B' har jag ingen aning om. Försvann nog innan min tid. För den måste väl iaf ha funnits?
B: var ifall man hade två stycken diskettenheter.
Sådan lyx hade jag aldrig.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
djoser

Inlägg av djoser »

ZX Spectrum skrev:
B: var ifall man hade två stycken diskettenheter.
Misstänkte att det var nånting sådant. Intressant att det fortfarande lever kvar. Disketten är ju liksom död. Men är det inte konstigt att A och B inte används när man kopplar in annan extratrustning, tex usb-minnen och dylikt, om man inte har någon diskettenhet? Fast det kanske går att ställa in nånstans?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

djoser skrev: När det gäller tex diskhanteringen så är ju traditionellt bokstaven 'A' dedikerad till en diskettenhet. Vad som hände med 'B' har jag ingen aning om. Försvann nog innan min tid. För den måste väl iaf ha funnits?
Asså ni e så unga... Vi hade inte hårddiskar vettu, och med EN diskettstation kom man inte så långt, en skulle man ju ha i & boota DOS på, så fick man öppna program, spara filer o.s.v. på disk "B" *lol*... Och nu pratar jag business PCs, inte hemdatorerna...

Min första egna burk var en Texas Instruments TI-99 som faktiskt kunde tala, hade en Sinclair-burk ett tag men allt det där var ju leksaker i jämförelse med min Macintosh SE-30 4/40 som firman betalade 40.000:- + moms för 1988-89 nångång... Det var tider det.  ;D
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

lord skrev: Bara angående ditt problem med kommandotolken. Det är windows motsvarighet till terminalen i ubuntu, och har hjälpt mig otalaga gånger (en fil kunde inte raderas, eftersom den användes av explorer.exe, så jag stängde av explorer och raderade den med kommandotolken. Sedan startade jag om explorer igen, och allt funkade. Måste dock påpeka att jag... fulat mig lite med filen först. Det var egentligen en textfil som jag ändrat till exe fil och testat att köra den. Lite omständigt att behöva krångla till det så här, men det hjälpt mig ändå). I vilket fall, kommer man åt den genom att gå till start menyn, trycka på kör och sedan skriva in cmd. Kan vara värt att kunna, om du skulle behöva använda den någon gång ;).

Och du har rätt. Windows är inget perfekt os. Jag tycker inte det är så farligt då (ärligt talat har jag aldrig märkt vissa av de problem som du haft. Det verkar vara ditt exemplar som fular sig riktigt ordentligt. Som att ikonerna flyttade på sig efter att ha startat om, det har jag aldrig haft problem med, och jag har sysslar ganska mycket med windows). Vissa grejer, som att windows xp inte visar filformatet på kända filer, är bara en dum standardinställning som går att ändra på kontrollpanelen.

Att du inte kan komma åt filsystemet ext3 har sin förklaring. Microsoft har tyvärr infört ett väldigt dåligt stöd för olika filsystem. Ubuntu stödjer MÅNGA fler. Men i fallet ext3 så går det att fixa. Det finns tredjeparts drivrutiner för detta filsystem som går att ladda ner och installer, så att det utan problem går att komma åt ext3 partitioner, som om de vore ntfs partitioner.

Personligen har jag inte några större problem med xp. Antagligen för att jag började med windows, och nu har både ubuntu och xp på min laptop. Det är inget perfekt os, men inget som jag tycker illa om heller. Det största problemet som jag ser det är att microsoft gör sina operativ så att de tror sig veta bättre än den som använder det. Som hur den tjatar och tjatar på att bli omstartad om man installerar en uppdatering till mediaplayer, när jag har bättre saker för mig än att starta om det.
*applåder* ;D
Tack för ett välformulerat och pedagogiskt svar.

ThinLizzy skrev: kul att läsa att inte alla uppfattar ironin med ditt inlägg Barre!
;D Jag skäms lite faktiskt när jag får så underbara svar som "lord" tog sig tid att skriva ner.

Och jag erkänner. Många av de punkter som jag tog upp gjordes med viss ironi och frustration av den attityd som vissa windows användare har när de synar Linux. Inte minst i detta forum ;)

Men några av frågorna är legitima (de flesta faktiskt). Nu ser jag mig själv som en van Windows användare, har jobbat professionellt med Windows sen NT 3.50 tiden (som ganska snart blev NT 3.51) och uppåt. Men saknat fortfarande kunskap om hur jag skall dela ut dokument till fler än 10 datorer från XP och alla problem jag har med dual screen och office paketet.
Samt hur jag skall installera spel åt min dotter utan att göra henne till administrator.

Inlägg av lord »

Buhu, Barre var ironisk!

Nä, bara skoja. Har inget emot ironi, har bara svårt att fatta det (som du märkte ;)). Är bara glad att du gillar mitt svar, även om du var lite ironisk.

Det roliga var att första gången jag testade ubuntu, i Virtual Box, blev jag riktigt ordentligt imponerad. Kanske inta förstod mig på det direkt, men det klickade direkt, så att säga. Testade vista också en gång, men blev inte ett dugg imponerad. Så ubuntu verkar passa mig bättre.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

"Linuxanvändaraktiga" svar på frågorna:
Barre skrev: Dualscreen problem 1.
Du har helt uppenbart inte Gått in i registereditorn och ändrat X och Y positionerna för startade fönster, det ska inte behöva ändras, men fel händer ibland.
Barre skrev: Dualscreen problem 2.
När jag skall köra en PowerPoint presentation så körs den alltid på screen-1, jag vill att den skall köras på screen-2.
Det är för att du har dålig mjukvara/drivrutiner från nvidia, köp ett matrxokort istället.
Barre skrev: Spara som PDF!!
Tryck start - kör och skriv i iexplorer.exe http://www.adobe.com/download.asp?XP
Barre skrev:
Visa PDF!!!
Det är för att du helst inte ska använda dåliga format som pdf när det finns bra format som doc stödda av microsoft istället.
Barre skrev: Uppdatering av program!
Microsoft har lagt in ett mycket smartare variant av uppdatering än andra os, de har helt enkelt ett system där program uppdateras av sig själva när de startas så att bara de program man faktiskt använder behöver ladda ner en massa skaer från internet. Tyvärr så efterlevs det inte av alla programkonstruktörer, men det är inte microsofts fel. 
Barre skrev: Klarar inte att dela ut filer till många användare..
Det är för din säkerhet, genom att bara tio extremt illasinnade virus kan köras samtidigt så är du skyddad mot fler.
Barre skrev: Klarar inte av att byta språk!!
Ärligt talat? Hur ofta byter du språk egentligen, du glömmer väl itne bort hur man läser svenska helt plötsligt? Feature, not a bug!!!
Barre skrev: filändelse bestämmer vad som görs med filen?
Det är för att hjälpa dig, ta till exempel linux där det finns massor med filer i textformat man inte vet vad sutton de gör, i windows behöver du inte bry dig, killarna i redmont fixar allt sånt åt dig, allt du behöver hålla koll på är exe, resten fixar sigautomagiskt.
Barre skrev:Usel "sök" finktion i Internet Explorer.
Det är för att göra det enkelt för dig, annars kanske du skulle missat att klicka i rutan du ska skriva i och så helt plötsligt far du iväg på sidan när internet exploder försöker hitta sökordet. Helt enkelt en arbetsbesbarande feature.
Barre skrev:
Konstig och ineffektiv "Copy & Paste" funktion.
Att förlita sig bara på musen är ineffektivt, för att påskynda ditt tillvänjande av kortkommandon så ska så lite som möjligt anlitas musen. Feature not a bug.
Barre skrev: Mysko diskhantering
Meh, asså, är du helt dum i huvet? Klart man ska ha C: och över för hårddiskar... Det fattar ju vem som helst.
Barre skrev: ingen möjlighet att montera ISO filer.
Ingen möjlighet att bränna ISO filer till CD spelaren...
Du skulle säkert bara bränna piratkopior ändå, när man bränner så skickar man bara filerna till cdskivan och klickar på kanppen "bränn". ISO-bränning är bara till för pirater. Förespråkar du lagbrott eller?
Barre skrev: går inte att flytta "C:\Documents and Settings"
Går visst, enklast beskrivet är via registret, men bara för att visa att det faktiskt går att göra grafiskt oxå, så gör du det genom att högerklicka på min dator, väljer system, Går till tredje filken, klickar på andra knappen och där kan du ställa in var användarmapparna ska va... Det kan ju inte nått annat stort OS, erat skräplinux slänger ju in allt i /home fast jag vill ha det i /usr/mina_mappar skitjobbigt!!!
Barre skrev: Förstör "boot loader."
Det är för att se till att din dator inte ska ha någon trasig bootloader och inte starta, om du vill ha ditt linux på så kan du få det att låtsas vara windows 95 eller dos så funkar det. 
Barre skrev:Ologiskt menysystem.
Man STARTAR AVSTÄNGNINGEN, hur många gånger måste jag säga det? Lyssnar du inte eller?
Barre skrev:Kan inte starta om GUI!!!
Feature inte bugg, du vill inte köra utan grafiken. Det är lixom inte sjuttiotalet längre, grafik FTW.
Barre skrev:Outlook har inte stöd för webcalender.
Integritetsstärkande. Genom att låsa användaren till att ha sin kalender på datorn så kan inte webapplikationer spionera vad man gör.
Barre skrev: Paint håller inte måttet!
Nu ljuger du, sök på paint i youtube. Att du inte kan använda programmet får stå för dig!
Barre skrev: ommöblering av ikoner på skrivbordet.
Förstår inte vad du menar, kan du posta en bild?
Barre skrev: swapfil.
Swapfilen ökar när det behövs utan att du behöver starta om, pilla inte på inställningar du inte förstå. RTFM!
Barre skrev:
Inget stöd för ext3
Ext3 är ett dåligt folformat, har till exempel inte grundläggande stöd för olika användargrupper och flera användare som ägare. Använd bättre filformat som ntfs istället. Det är alltså för din säkerhet igen!!!
Barre skrev: måste "gissa" sig till filformat.
Men asså, ta inte bort filändelsen. Dessutom har det lösts för länge sedan genom att man gömmer filändelsen för användaren. Sluta pilla på inställningar din lilla hjärna inte klarar av!!!
Barre skrev:
Filsystemet är inte "case-sensative".
Självklart... Tycker du stopp och STOPP betyder samma sak? Klart man ska kunna ha olika filer med stora och små bokstäver!
Barre skrev:
Användarnamn är inte case-sensative.
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHHHH!!!! Spelar väl ingen roll, och tänk om du glömt om det är stora eller små bokstäver? Dessutom kan du ju alltid VÄLJA MED MUSEN som du älskade så mycket innan när du loggar in. GNÄLL!!!
Barre skrev: Inga loggfiler.
Näää, varför skulle du ha det egentligen. Det är ju inte som om du skulle förstå nått ändå.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Hund skrev: Angående låsta filer/mappar så finns programmet Unlocker för Windows. Den integreras i högerklicksmenyn.
Ett av många program som borde följa med som standard i WIndows.
Ja, jag har varit tvungen att installera unlocker på i princip alla windowsdatorer jag jobbat med. Vips har explorer.exe låst någon fil som är omöjlig att ta bort annars. Inte ens standardlösningen Omstart biter på explorer.exes hårda grepp om vissa filer. Man skulle kunna tänka att det är viktiga systemfiler detr handlar om, men jag tror knappast att ett ordbehandlingsdokument jag skapat själv skulle kunna vara särskilt relevant för systemet...
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"