Vågar inte mixtra så mycket själv heller för då knasar jag väl upp operativsystemet

Alla svar är välkomna.
Jag håller på att skapa ett eget men det är första gången jag kör mailserver. Ingenting seriöst projekt utan något som jag kan meka med på fritiden.maths57 skrev: Vilken community kör du? Eller håller du på att skapa en själv?
Jag förstår inte riktigt vad du vill!?Nurre skrev:Jag håller på att skapa ett eget men det är första gången jag kör mailserver. Ingenting seriöst projekt utan något som jag kan meka med på fritiden.maths57 skrev: Vilken community kör du? Eller håller du på att skapa en själv?
upnorth: Tackar, jag sitter nu och skummar igenom sidan för att hitta något mumsigt. När jag fått igång alltihopa så postar jag här i tråden hur jag gjorde så kan framtida mailkillar snabbt finna svar.
Jag använder Bredbandsbolaget. Ska jag då kontakta dem och fråga om jag får använda deras SMTP-server?maths57 skrev: Du har säkert en e-postadress hos din ISP. Den skulle du kunna använda. Jag vet inte vem din ISP är och hur den förhåller sig till att du kör en egen mailserver. Det brukar visst inte vara så poppis.
Du skulle kunna göra så här (om du absolut inte vill sätta upp en egen smtp server)Nurre skrev:Jag använder Bredbandsbolaget. Ska jag då kontakta dem och fråga om jag får använda deras SMTP-server?maths57 skrev: Du har säkert en e-postadress hos din ISP. Den skulle du kunna använda. Jag vet inte vem din ISP är och hur den förhåller sig till att du kör en egen mailserver. Det brukar visst inte vara så poppis.
Tack för att ni står ut med mig![]()
Menar du att ingen ISP i Sverige tillåter att man har en egen SMTP?ingen av ISPerna i sverige tillåter transfer på port 25
Nej den är inställd att skicka direkt. ISP är Telia men tjänsten levereras genom ett lokalt bredbandsbolag.intrerssant. vilken ISP. din SMTP server är inte confad för att bara relaya till din ISPs server?
Nej jag har en e-postadress från ISP'n. Är du säker på att din ISP blockerar port 25 för dig? Vad har du för ISP?Så de ISP som erbjuder e-post blocker med de som inte gör det kan hålla porten öppen?