fönsterkanterna försvinner med compiz
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
fönsterkanterna försvinner med compiz
Jag har redan postat om det här i det här ämnet http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18161.0.html men det är inte så många som har tittat in där och jag har inte fått något svar. jag tänkte att det kanske är fler som tittar här.
Jag följde den här guiden för att få igång rätt drivrutiner till grafikkortet, har ett ati radeon x600, och det fungerade bra.
http://ubuntu-se.org/drupal/node/242
Men när jag slår igång compiz så fungerar det viserligen men jag tappar fönsterramarna. Dvs jag kan inte flytta och ändra storlek på fönstren. Men det värkar fungera i övrigt. Jag kan snurra på kuben och allt sådant.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Vad som kan vara värt att nämna är att jag har 2 st skärmar, en widescreen(tv:n) via dvi och en 4:3 via vga.
Det är förövrig lite skumt med dom också för det värkar som den vill ha tv:n som primär skärm (tror det är eftersom den går via dvi) och så kan jag inte välja rätt upplösning för tv:n sedan jag uppgraderade till gusty.
Jag följde den här guiden för att få igång rätt drivrutiner till grafikkortet, har ett ati radeon x600, och det fungerade bra.
http://ubuntu-se.org/drupal/node/242
Men när jag slår igång compiz så fungerar det viserligen men jag tappar fönsterramarna. Dvs jag kan inte flytta och ändra storlek på fönstren. Men det värkar fungera i övrigt. Jag kan snurra på kuben och allt sådant.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Vad som kan vara värt att nämna är att jag har 2 st skärmar, en widescreen(tv:n) via dvi och en 4:3 via vga.
Det är förövrig lite skumt med dom också för det värkar som den vill ha tv:n som primär skärm (tror det är eftersom den går via dvi) och så kan jag inte välja rätt upplösning för tv:n sedan jag uppgraderade till gusty.
SV: fönsterkanterna försvinner med compiz
Hej
Det heter väl fösterdekoration har jag för mig
Det heter väl fösterdekoration har jag för mig
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det är ett klassiskt problem med Compiz & dubbla skärmar... Finns såvitt jag vet ingen patentlösning på problemet heller... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Ok, hur stänger jag av den andra skärmen då?
Testade rycka ur sladden men det hjälpte inte.
Finns det något bra och smidigt sätt jag kan "fixa till" så att jag enkelt kan swicha skärm eller slå på den extra skärmen när jag behöver den och slå av compiz? T.ex med ett kortkommando.
Så föresten att det ati har släppt en ny propetiär drivrutin (fglrx eller vad det heter) i dagarna, någon som vet fall den kommer funka med compiz? hade den förra versionen fram tills här omdagen och då gick det inte äns att slå på compiz. Men nu fungerar det med den öppna drivrutinen som jag inte kommer ihåg vad den heter... AIXGL kanske. Förutom det här problemet då vill säga.
Testade rycka ur sladden men det hjälpte inte.
Finns det något bra och smidigt sätt jag kan "fixa till" så att jag enkelt kan swicha skärm eller slå på den extra skärmen när jag behöver den och slå av compiz? T.ex med ett kortkommando.
Så föresten att det ati har släppt en ny propetiär drivrutin (fglrx eller vad det heter) i dagarna, någon som vet fall den kommer funka med compiz? hade den förra versionen fram tills här omdagen och då gick det inte äns att slå på compiz. Men nu fungerar det med den öppna drivrutinen som jag inte kommer ihåg vad den heter... AIXGL kanske. Förutom det här problemet då vill säga.
-
Värkar inte ha något att göra med att det är 2 skärmar iaf, för jag tog ut sladden till tv:n och startade om datorn och då så märkte jag att "vanliga" skärmen ställde om sig som den inte brukar göra annars. Plus att förut, när jag har haft compiz igång, så har alla fönster som jag maximerar ställt in sig efter widescreen läge så att nedre delen av skärmen blivit tom. Detta försvann halt nu när jag tog ut sladden.
Så det lär ju inte vara att det är 2 skärmar. Men problemet kvarstår. ingen som haft liknande problem eller vet något som kan hjälpa?
Så det lär ju inte vara att det är 2 skärmar. Men problemet kvarstår. ingen som haft liknande problem eller vet något som kan hjälpa?
-
Nu tror jag att jag vet vad det är för fel.
Hittade det här http://compiz.org/FAQ/Users#My_window_borders_do_not_appear.
Om man tittar i inställningarna för fönsterdekoration i compiz, så står det:
Dekorationsfönster: any
Skuggfönster: any
borde det inte stå en sökväg till en fil som innehåller ett fönster där? eller fattar jag fel då?
Det står i länken ovan att jag ska kolla några saker:
"First you need to check to see if Compiz started properly. Try to move a window by pressing alt and then dragging the window, if it moves then Compiz is running. If it does not then you need to fix that problem first.
If that works then check the following things.
* Check that the decoration plugin is loaded
* Make sure the Device section of your xorg.conf file contains this line 'Option "AddARGBGLXVisuals" "True"'
If you have checked those things, then go to a terminal and type gtk-window-decorator --replace. If your window borders do not appear then please post the output to the forum. "
Det startar, och Option "AddARGBGLXVisuals" "True"' är tillagt vid Device, men jag vet inte hur jag ska kolla om "the decoration plugin" är laddat.
Någon som vet?
Dessutom så står det:
"Programmet "gtk-window-decorator" är för närvarande inte installerat. Du kan installera det genom att ange:
sudo apt-get install compiz-gnome
bash: gtk-window-decorator: kommandot hittades inte"
när jag ger kommandot: gtk-window-decorator --replace
Hittade det här http://compiz.org/FAQ/Users#My_window_borders_do_not_appear.
Om man tittar i inställningarna för fönsterdekoration i compiz, så står det:
Dekorationsfönster: any
Skuggfönster: any
borde det inte stå en sökväg till en fil som innehåller ett fönster där? eller fattar jag fel då?
Det står i länken ovan att jag ska kolla några saker:
"First you need to check to see if Compiz started properly. Try to move a window by pressing alt and then dragging the window, if it moves then Compiz is running. If it does not then you need to fix that problem first.
If that works then check the following things.
* Check that the decoration plugin is loaded
* Make sure the Device section of your xorg.conf file contains this line 'Option "AddARGBGLXVisuals" "True"'
If you have checked those things, then go to a terminal and type gtk-window-decorator --replace. If your window borders do not appear then please post the output to the forum. "
Det startar, och Option "AddARGBGLXVisuals" "True"' är tillagt vid Device, men jag vet inte hur jag ska kolla om "the decoration plugin" är laddat.
Någon som vet?
Dessutom så står det:
"Programmet "gtk-window-decorator" är för närvarande inte installerat. Du kan installera det genom att ange:
sudo apt-get install compiz-gnome
bash: gtk-window-decorator: kommandot hittades inte"
när jag ger kommandot: gtk-window-decorator --replace
- farmfield
- Kontakt:
Asså, precis dom här problemen hade jag med Compiz-Fusion i Feisty när jag körde dubbla skärmar... Har inte haft dom i Gutsy... Dock kör jag Nvidia-kort, inte ATI...
-
men fungerade det för dig då?
Det vill säga alla andra effekter. För det är ju skumt att allt värkligen fungerar förutom just fönsterramarna. Om compiz vore inkompatibel med dubbla skärmar så skulle det ju inte fungera allas tycker man.
Dessutom så står det en post i länken till compiz FAQ som jag postade, en fråga:
" Why can't I get Compiz to work with multiple screens (3+ displays) running in xinerama mode?"
3+ står det ju där (det står inget svar på frågon om någon har det problemer) och det antyder ju att det ska fungera med 2 skärmar.
God natt!
Det vill säga alla andra effekter. För det är ju skumt att allt värkligen fungerar förutom just fönsterramarna. Om compiz vore inkompatibel med dubbla skärmar så skulle det ju inte fungera allas tycker man.
Dessutom så står det en post i länken till compiz FAQ som jag postade, en fråga:
" Why can't I get Compiz to work with multiple screens (3+ displays) running in xinerama mode?"
3+ står det ju där (det står inget svar på frågon om någon har det problemer) och det antyder ju att det ska fungera med 2 skärmar.
God natt!
- farmfield
- Kontakt:
Asså, det var nåt "kommando" som fattades i xorg.conf men naturligtvis kommer jag inte ihåg VAD - och nu kör jag inte TV-ut så typiskt nog... Suck... 

Har även jag problem att fåtill dualview som jag vill.
LCDskärm(primär, dvi) 1680x1050
Reciver(sekundär, dvi-hdmi) 1280x720
Recivern är sedan i sin tur kopplad till projektor(hdmi) och plasmaTV(component)(1280x720)
Vill då ha / använder;
Ubuntu 7.10
Compiz
Dualview(dvs kolla på film på projektorn/TVn, och kunna arbeta med <whatever> på lcdskärmen)
Har fått dualview att funka, men inte med RÄTT upplösning, på något konstigt vänster så blev det "rätt" upplösning på båda skärmarna, men LCDskärmen(1680x1050) visade samma upplösning som på projektorn, fast man kunde "dra runt" fönstret, ungefär som jag satt i zoomläge(förstår ni?).
Dessutom kunde jag inte ha compiz igång när jag körde dualview, går det att lösa?
Recivern är sedan i sin tur kopplad till projektor(hdmi) och plasmaTV(component)(1280x720)
Vill då ha / använder;
Ubuntu 7.10
Compiz
Dualview(dvs kolla på film på projektorn/TVn, och kunna arbeta med <whatever> på lcdskärmen)
Har fått dualview att funka, men inte med RÄTT upplösning, på något konstigt vänster så blev det "rätt" upplösning på båda skärmarna, men LCDskärmen(1680x1050) visade samma upplösning som på projektorn, fast man kunde "dra runt" fönstret, ungefär som jag satt i zoomläge(förstår ni?).
Dessutom kunde jag inte ha compiz igång när jag körde dualview, går det att lösa?
-
Var det <Option "AddARGBGLXVisuals" "True"'>? http://compiz.org/FAQ/Users#My_window_borders_do_not_appear.Asså, det var nåt "kommando" som fattades i xorg.conf men naturligtvis kommer jag inte ihåg VAD - och nu kör jag inte TV-ut så typiskt nog... Suck... Generad
Det problemet har iaf inte jag.
Är Dualview när man kör två skärmar med olika upplösning och uppdateringsfrekvens?stv skrev: Har även jag problem att fåtill dualview som jag vill.
Vill då ha / använder;
Ubuntu 7.10
Compiz
För det har jag aldrig kunnat köra. Den bara tokvägrar det.
Men jag har inga problem att köra compiz med 2 skärmar, bara det är samma upplösning på dem.
Jag tänker iaf testa ati:s senaste propertiära drivrutiner nu så får vi se hur det går.
Stämmer bra ang vad dualview är...
Själv kör jag Nvidia 7950GT.
Själv kör jag Nvidia 7950GT.
-
Hur fungerar det med "Hanterare för propertiära drivrutiner"?
Kör den alltid med den senaste drivrutien lr vad?
Kan man kolla någonstans vilken version man använder?
För jag slog på den propertiära drivrutinen där men det fungerar sämre än med den öppna. Nu fungerar inte compiz alls.
Var in på ati.com och skulle instalera senaste drivrutinen för hand men det var lite för avancerat. Stod en massa grejjer som var tvunget att vara förinställt och jag hade ingen aning om vad det var för något.
Kör den alltid med den senaste drivrutien lr vad?
Kan man kolla någonstans vilken version man använder?
För jag slog på den propertiära drivrutinen där men det fungerar sämre än med den öppna. Nu fungerar inte compiz alls.
Var in på ati.com och skulle instalera senaste drivrutinen för hand men det var lite för avancerat. Stod en massa grejjer som var tvunget att vara förinställt och jag hade ingen aning om vad det var för något.
Har du prövat att installera drivrutinerna med Envy?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Fick följande felmedelande när jag gjorde det:
"There was an error in the installation process. You can see the log file /var/log/envy-installer.log"
Loggen visar:
"python pulse.py ati
root@micke-desktop:/usr/share/envy# python pulse.py ati
rm: kan inte ta bort "*.deb": Filen eller katalogen finns inte
ENVY ERROR: Your Operative System does not seem to be supported by Envy"
Använde det förut när jag hade feisty men jag kommer inte ihåg hur det blev då. copiz fungerade inta iaf.
"There was an error in the installation process. You can see the log file /var/log/envy-installer.log"
Loggen visar:
"python pulse.py ati
root@micke-desktop:/usr/share/envy# python pulse.py ati
rm: kan inte ta bort "*.deb": Filen eller katalogen finns inte
ENVY ERROR: Your Operative System does not seem to be supported by Envy"
Använde det förut när jag hade feisty men jag kommer inte ihåg hur det blev då. copiz fungerade inta iaf.
-
Finns det något sätt jag kan ändra från clone till mirror när det gäller mina skärmar?
För compiz ska väll inte funka med dualscreen?
För nu har jag en widescreen och en 4:3, och det känns ju lite jobbigt att jag inte kan se hela bilden på widescreen skärmen dessutom. Då är det bättre att ändra upplösning när jag behöver.
När jag hade de propertiära drivrutinerna så kunde jag använda aticonfig via terminalen å ändra där. Men nu finns ju inte det.
För compiz ska väll inte funka med dualscreen?
För nu har jag en widescreen och en 4:3, och det känns ju lite jobbigt att jag inte kan se hela bilden på widescreen skärmen dessutom. Då är det bättre att ändra upplösning när jag behöver.
När jag hade de propertiära drivrutinerna så kunde jag använda aticonfig via terminalen å ändra där. Men nu finns ju inte det.
-
Har vilket fall löst problemet med fönsterramarna nu.
Instalerade Emerald och gav kommandot emerald --replace så funkade det.
Tack för all hjälp ändå.
Instalerade Emerald och gav kommandot emerald --replace så funkade det.
Tack för all hjälp ändå.