ett F@H team för ubuntu-se?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

F@H står för folding @ home och det är ett projekt som använder sig av distributed computing, alltså det använder sig av oanvänd dator kraft från olika frivilliga användare världen över genom internet.
Vad kraften används till är följande:
What is protein folding and how is folding linked to disease? Proteins are biology's workhorses -- its "nanomachines." Before proteins can carry out these important functions, they assemble themselves, or "fold." The process of protein folding, while critical and fundamental to virtually all of biology, in many ways remains a mystery.

Moreover, when proteins do not fold correctly (i.e. "misfold"), there can be serious consequences, including many well known diseases, such as Alzheimer's, Mad Cow (BSE), CJD, ALS, Huntington's, Parkinson's disease, and many Cancers and cancer-related syndromes.
så vad har detta med ubuntu att göra.
jag kände att själva grunden till linux är att hjälpas åt och göra vad man kan för att hjälpa andra (både genom att utveckla program och buggtesta, men även att så som sker här: ge varandra support och stödja varandra i vårt dagliga användning) så känns detta som en bra sak att stödja.
jag slår vad om att ganska många av er har en server stående med en massa oanvänd datorkraft, och jag tvivlar inte på att de flesta av er har datorn stående på utan att använda den eller använder den till mycker lågt krävande sysslor under väldigt långa tider.

varför vill jag starta ett team då?
jo om man har ett team så räknas våra poäng ihopp och vi kan visa att vi på ubuntu-se är välvilliga att hjälpa utvecklingen så gott vi kan.
Samt att jag tycker det är mycket spännande hur mycket datorkraft man kan få ihopp när fler människor går ihopp och hjälps åt :P

så varför just F@H?
inte vet jag, det verkade bra, om någon har en bättre idé så är jag mycket öppen :D

så nu undrar jag bara om det finns något intresse över huvud taget...annars så lägger jag ner idén och kommer aldrig mer nämna den :P
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Problemet med Folding@Home är att det är closed source.

Något som är open source är BOINC. BOINC stödjer flera olika projekt i en klient, bl a SETI@Home. Just det projektet tycker jag mest är bortkastade CPU-cyklar, men något som ser mer intressant ut är Rosetta@Home, som alltså mer eller mindre motsvarar just Folding@Home. Jag föreslår därför att vi skapar ett lag där istället.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

en utmärkt idé :D

jag tror att jag hade lite problem att få igång BOINC sist jag provade... men då var jag ju iof jätte mycket mer noob än nu :P
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

låter som en kul idé.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Vi skulle även kunna ha en intern topplista :), men på ubuntu-se som lyckas få flest poäng :P
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Sedan min senaste post har jag installerat klienten på två datorer, och med hjälp av det grafiska konfigurationsgränssnittet ställt in båda så att de jobbar för rosetta@home, så det gick ganska smärtfritt...
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag passade också på att skapa ett lag, http://boinc.bakerlab.org/rosetta/team_ ... eamid=3843 (sorry att jag stjäl ditt projekt, råch :( )
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag lyckaes också smärtfritt installera :)

det är helt okej... jag vill bara ha det gjort :D, det är jag som ska tacka för hjälpen och för ditt intresse :)
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag fick nu ett problem med att boinc inte hittar min browser...den vill att jag ska ändra enviorment variable BROWSER... men var finns den?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Den använder Konqueror för mig - tydligen är det standard.

Undrar varför det är installerat....

Anyway, det finns flera lösningar, varav den enklaste är att starta det grafiska gränssnittet med kommandot BROWSER=firefox boincmgr (ersätt firefox med din favoritbrowser, såklart). Högerklicka på Program, välj Redigera menyer, leta upp BOINC Manager (under Tillbehör), högerklicka, välj redigera, och ändra kommandot genom att lägga till BROWSER=firefox innan det som redan står där. Spara och stäng, och öppna det sedan med menyvalen.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

hmm boinc ligger inte under tillbehör av någon anledning... jag lyckas inte heller köra BROWSER=firefox ./boincmgr

EDIT: skojjade bara... jag var bara tvungen att köra chmod +x boincmgr först :P
nu funkar det fint
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

Jag lyckas inte ens gå med i teamet...
Errare humanum est
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

vad händer när du förskker gå med då?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

haha hittade lite info om hur mina datorer beräknas prestera...

min server:
p3 1 GHz
567 mb ram

Measured floating point speed: 478 million ops/sec
mesured integer speed: 860 million ops/sec

min speldator:
P4 2 GHz
1024 ram

Measured floating point speed: 1022 million ops/sec
mesured integer speed: 1962 million ops/sec

känns nästan larvigt att köra på servern... dock kommer severn köra 24/7 vilket speldatorn inte gör så att det kanske gämnar ut sig lite :)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Jag har kört SETI sedan länge, 2 Aug 1999 men jag har nu slutat pga. två saker.

1. Det påverkade klimatet i rummet eftersom mina datorer gick på högvarv så blev temperaturen i rummet för varmt för att vara bekvämt att sitta där längre perioder samt datorn lät mer när fläktarna fick snurra snabbare

Den lilla och mindre viktiga anledning är denna
2. Den drog mycket mer ström vilket gjorde att datorn blev dyr att köra. Nu är det inte mina siffror men en kollega köpte en wattmätare att koppla in och datorn drog från < 100W till ca 200 watt vilket är 2,4kW extra om dagen vilket blir ca 2.5 kr. Utslaget på en månad blir det 75 kr / dator och jag hade två hemma vilket blev 150 kr extra i kostnad. På ett år är det 1800 kr.

En annan sak som jag nu kom på är att t.ex. hårddiskarna inte direkt gillar värme och när CPU går på 100% hela tiden så påverkar detta även hårddiskarnas livsländ. Tänk på att ni måste ha ordentlig kylning.

Jag säger inte att ni inte skall göra detta, jag hölll på i nästan 8 år men det har långtidskonsekvenser som man måste ta med.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

Errare humanum est
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

prova gå in här och tryck på join igen då... för det står inte att du är med i teamet...
http://boinc.bakerlab.org/rosetta/team_ ... eamid=3843

edit: mina server går av någon anledning väldigt långsamt... den ligger väll på ungefär samma dator kraft som din antar jag ozamosi?

ändå har din mycket bättre resultat (min har inte lyckats presstera något...
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Samma processorkraft, samma minne.

Kanske mina hårddiskar spelar roll? 3 st RAID-5:ade SCSI-diskar.

Det är också mycket möjligt att du har fått ett större jobb.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="ozamosi"]Problemet med Folding@Home a:r att det a:r closed source.

Naagot som a:r open source a:r BOINC. BOINC sto:djer flera olika projekt i en klient, bl a SETI@Home. Just det projektet tycker jag mest a:r bortkastade CPU-cyklar, men naagot som ser mer intressant ut a:r Rosetta@Home, som alltsaa mer eller mindre motsvarar just Folding@Home. Jag fo:reslaar da:rfo:r att vi skapar ett lag da:r ista:llet.[/quote]
Antar att du har l**st om varf**r de **r closed source?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Ja. De är fortfarande closed source.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"