Virtualbox fuckar upp nätverket.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Virtualbox fuckar upp nätverket.

Inlägg av joni8135 »

Hej.
På denna dator så installerade jag virtualbox och i den windows 2000. Det funkar bra, han nu laddat ner en massa uppdateringar och så, men mitt nätverk går sönder för värdsystemet (Ubuntu Gutsy 7.10)

Denna datorn har 2st nätverkskort. Ett går till en router och jag får ip-adress från den.  (DHCP) 192.168.1.0. Den andra går till en annan dator som jag tilldelat Statisk IP (10.1.1.1)

När jag stängt av virtualbox och  vill kontakta den andra datorn,  på 10.1.1.0-nätet med VNC, så får jag meddelandet. "unable to connect to host. No route to host (113)".  Det går ej heller pinga eller så, varken från denna datorn, eller den andra.

PING 10.1.1.2 (10.1.1.2) 56(84) bytes of data.
From 10.1.1.1 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable

Nätverkskortet ser dött ut, dvs lampan för connect och trafik är släckt. Detta hände i går oxå, så då trodde jag nätverkskortet gått sönder så jag bytte. Då startade jag om flera gånger och ändrade och juxade i nätverkinställningarna. Det var först när jag bytte kortet som det fungerade.

Jag kan ju oxå säga att nätverkskortet som "släcks" har i inställningara för Nätverket:
statisk ip 10.1.1.1
subnet 255.255.255.0
Gateway (tomt)

Kortet som fungerar har jag aktiverat DHCP

DNS så använder jag min router som går mot internet 192.168.1.1.

När jag lämnar virtualbox och win2000, så stänger jag av datorn.

Snälla hjälp, vad kan felet vara?
Har Dapper Drake 6.06 LTS, Gutsy 7.10 och OS-X
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Virtualbox fuckar upp nätverket.

Inlägg av maths57 »

Visst skulle det kunna vara VirtualBox som ställer till problem. Men vad det gör är att skapa ett eget subnät inne i värddatorn. Den ska inte påverka nätverksinställningarna för nätverkskorten. Fast det är ju inte uteslutet. Du har inte gjort något annat som kan tänkas ha förstört något?

Bara så att jag inte har missat något. Du har en dator med Ubuntu som har två nätverkskort. I den har du installerat VirtualBox, där du har Windows 2000. Det ena kortet leder mot en router och det andra mot en annan dator.
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

maths57 skrev: Visst skulle det kunna vara VirtualBox som ställer till problem. Men vad det gör är att skapa ett eget subnät inne i värddatorn. Den ska inte påverka nätverksinställningarna för nätverkskorten. Fast det är ju inte uteslutet. Du har inte gjort något annat som kan tänkas ha förstört något?

Bara så att jag inte har missat något. Du har en dator med Ubuntu som har två nätverkskort. I den har du installerat VirtualBox, där du har Windows 2000. Det ena kortet leder mot en router och det andra mot en annan dator.
Jo. Precis. Det kan vara taskig konfigurering av nätverkskorten. Det är faktiskt så att bägge datorerna har 2 st nätverkskort. Den ena datorn går en ISP (Sunet) och den andra till ISpen BBB. Mellan dessa har jag ett nätverk som bara består av 2st datorer och 2st fasta IP#.

Jag är lite osäker på hur jag ska konfigurera dessa. Jag vill inte "dela" internetanslutning för Sunet, begränsar bandbredden om för mkt trafik går ut.

Bägge "Internet-anslutningarna" har DHCP-aktiverat och i ena fallet får jag IP-adress från en bredbandsdelare (router) och i det andra får jag IP# från ADSL och BBB.

Sedan på det interna nätet har jag angivit en IP# 10.1.1.1 och 10.1.1.2. sedan ang 255.255.255.0 som subnetmask, på bägge datorerna. Jag har ej angivit någon gateway för dessa kort.

Jag har även installerat Firestarter. Och där har jag angivet att de lokala nätet kan nås av varandra. Jag har även aktiverat NAT, men ej delat intenet-anslutning.

Saken är att det funkar för det mesta, men nu har jag även märkt att det ibland "går sönder" utan att virtualbox körs.

/joni
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det var en komplicerad typologi! Jag har svårt att se det fram för mig. Ser nätverket ut så här?  Eller finns det ytterligare 2 datorer?

sunet              bbb
  |                      |
  |                      |
dhcp              dhcp
DATOR1 ____ DATOR2
10.1.1.1        10.1.1.2

Det är alltså kontakten mellan DATOR1 och DATOR2 som inte funkar?
Kom problemet efter att du installerat VirtualBox eller började det strula lite redan innan?
Eller är det så att du har uppdaterat från 7.04 till 7.10 och fått problem efter det?
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

maths57 skrev:
Det är alltså kontakten mellan DATOR1 och DATOR2 som inte funkar?
Kom problemet efter att du installerat VirtualBox eller började det strula lite redan innan?
Eller är det så att du har uppdaterat från 7.04 till 7.10 och fått problem efter det?
Just så ser det ut. Det inträffade 2 ggr efter att jag avslutat virtualbox. Första gången trodde jag nätverkskortet gått sönder, för när jag bytte kort fungerade det. Sedan efter det så har jag avaktiverat och aktiverat och hållit på att juxa, så då funkar det igen.
Jag har ju iof oxå uppdaterat ena datorn från 7.04 till 7.10, men det var för ett tag sedan.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"