Hej!
Har tidigare använt Samba då jag körde SUSE som server men nu då jag försöker använda Ubuntu (6.0.6) som samba-server krånglar det. Jag ser linuxdatorn på XP-klienten men när jag klickar på den resursen fås ett meddelande om att servern inte är tillgänglig, felaktig parameter. Någon inloggninsruta dyker aldrig upp. Har lagt in användare med smbpasswd och delat ut katalogerna. Inga brandväggar uppe. XP-klienterna går alldeles utmärkt att komma åt från Ubuntu. Tips?
Samba
Samba
En improviserad checklista
ok *har lagt in användarna och lösenorden.
*är det PDC, domänkontrollant?
*det kan behövas maskinkonto
*dubbelkontrolera parametrarna, namn och allt på dina shares i smb.conf
*starta om daemonen efter ändringar!
? *kontrollera brandväggarna hos linux och windows. Det finns flera portar att öppna
*har du lagt in XP maskinerna i domänen? Man behöver logga in som ntadmin o dyl första gången, måste vara systemadministratör
*kanske har du kvar en kopia på din gamla configuration från SuSE det skulle kunna användas som bas.
*samba.org har alla svar. Det svåra är att hinna läsa allt och hitta vad man behöver.
Nu kommer jag inte ihåg fler saker att tänka på, jag måste lägga mina små barn som är trötta...
ok *har lagt in användarna och lösenorden.
*är det PDC, domänkontrollant?
*det kan behövas maskinkonto
*dubbelkontrolera parametrarna, namn och allt på dina shares i smb.conf
*starta om daemonen efter ändringar!
? *kontrollera brandväggarna hos linux och windows. Det finns flera portar att öppna
*har du lagt in XP maskinerna i domänen? Man behöver logga in som ntadmin o dyl första gången, måste vara systemadministratör
*kanske har du kvar en kopia på din gamla configuration från SuSE det skulle kunna användas som bas.
*samba.org har alla svar. Det svåra är att hinna läsa allt och hitta vad man behöver.
Nu kommer jag inte ihåg fler saker att tänka på, jag måste lägga mina små barn som är trötta...
/M
Samba
Hej!
Har inte hunnit testa el svara förrän nu. Testat dina råd men det funkar fortf ej. Har dock hittat en genväg som jag kan tipsa om. Istället för att i XP gå via "mina nätverksplatser", "datorer i arbetsgruppen" använder jag "ansluta nätverksenhet" under verktygsmenyn, skriver in serverns (Ubuntu) IPadress och önskad katalog - \\192.168.1.2\minkatalog - så funkar det. Begriper inte varför det inte går att gå via nätverket (mshome) men det här får duga så länge.
Har inte hunnit testa el svara förrän nu. Testat dina råd men det funkar fortf ej. Har dock hittat en genväg som jag kan tipsa om. Istället för att i XP gå via "mina nätverksplatser", "datorer i arbetsgruppen" använder jag "ansluta nätverksenhet" under verktygsmenyn, skriver in serverns (Ubuntu) IPadress och önskad katalog - \\192.168.1.2\minkatalog - så funkar det. Begriper inte varför det inte går att gå via nätverket (mshome) men det här får duga så länge.
- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Samba
Jag hade ett liknande problem,
(att utdelade mappar inte syns i windowsmaskinen alltså)
och det berodde på att jag missade parametern
(tror jag den heter)
i filen smb.conf
(att utdelade mappar inte syns i windowsmaskinen alltså)
och det berodde på att jag missade parametern
Kod: Markera allt
browsable=yes
i filen smb.conf
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410