Hejsan. kör dual boot med winXP och ubuntu sedan 1 dagar tillbaka och har redan fått installera om allskit 2 gånger igen pga att jag har pillat där jag inte har ngn aning om vad det är. Jag undrar ifall det finns ngn restorpoint som det finns i windows som man kan gå in i "felsäkert läge" och återställa.
Det finns en tråd om detta redan http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,6441.0.html men eftersom jag är 1 dag gammal i ubuntu greppade jag inte allt.
Skall jag skapa en ny partion som är ext3 på ca 4 gig och kopiera över allt när jag har installerat? Och sedan ifall allt går åt skogen hur får jag tillbaka det då vilka kommande etc, för det kommer antagligen behövas snart igen? Detta verkar vara klyddigt, är detta det ända sättet? Hur skirver man i Grub så man kan boota från den pationen? I tråden jag länkade till kör han på kopian, man kan väl köra på vanliga och bara ha en kopia utifall att(antagligen idiotfråga).
En annan sak är att nära jag startar ubuntu måste jag tryck ctrl+alt+F2 för att alla komando skall läsas in(tror det är det som händer iaf) annars står den bara stilla vid svart skräm efter det är OS är valt i grub. Vad kan detta bero på?
mvh
Marthin
Svart skärm vid boot, restore point
SV: Svart skärm vid boot, restore point
Vad är det som har blivit fel? Det går med all säkerhet att ordna det utan att installera om hela Ubuntu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!