ATI Grafik, visuella effekter

marthin

ATI Grafik, visuella effekter

Inlägg av marthin »

Hejsan. FIck dom visuella effekterna att fungera igår och installerade ATI drivers tillmitt X1600 Mobility men sedan råkade jag göra ngt med xorg.conf så den vill inte starta det grafikt. Så istället för att läsa på forum i 2 dagar installerade jag om Ubuntu. När jag sedan startade det för första gången fanns det hårdvaruuppdateringar att göra enligt ubuntu som uppdaterade mitt grfikkort. Detta gjorde den itne första gången jag installerade trots att jag gjorde samma sak som förra gången.

iaf nu när jag skall aktivera dom visuella effekterna så får jag felmeddeladet:The Composite extension is not available. Och sedan hänger den sig. Kan inte trycka OK kan inte stänga förnstret på ngt sätt som jag vet. N är jag i terminalen skriver fglrxinfo får jag:

display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI Mobility Radeon X1600
OpenGL version string: 2.0.6473 (8.37.6)

så det verkar som drivers är installerade. Har jag gjort ngt fel?
marthin

SV: ATI Grafik, visuella effekter

Inlägg av marthin »

problemet är halv fixat.

Det var Composite = 0 i /etc/X11/xorg.conf och skulle vara 1. Ingen anning vad det betyder men nu får jag ett annat fel.
Desktop effects could not be enabled.
Men drivers till mitt ATI-kort verkar vara installerat så jag förstår inte varför det inte fungerar
silfer

SV: ATI Grafik, visuella effekter

Inlägg av silfer »

det du behöver göra för att få compiz/compiz-fusion att funka bör du installera xserver-xgl om du spelar i Ubuntu är det inte direkt att rekomendera att köra xgl eftersom det slöar ner grafiken ganska rejält... för att instalera kopiera dett och kör i konsollen:
sudo apt-get install xserver-xgl (eler leta upp paketet i synaptic)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"