Fullscreen i tv-out?
-
Fullscreen i tv-out?
Jo såhär ligger det till, jag har precis fått ihop min tv så att den funkar med ubuntu och kör med separat skrivbord. Det funkar väll men det känns lite opraktiskt och pilligt att få igång filmer på fullscreen i och med att man måste starta allt via tvn (och då är det ganska svårt att se vad man gör också). Så då undrar jag om det finns något någorlunda enkelt sätt att göra så att om jag startar en film på mitt skrivbord på datorskärmen så går filmen igång automatiskt i fullscreen på tvskärmen, som den gör i windows?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
SV: Fullscreen i tv-out?
hmm du kan ju ändra i nvidia settings så att du klonar det du har på datorn, i stället för att ha skärm höger alt vänster. Då kan du styra allt via datorn.
För att komma åt nvidia settings skriv nedan i terminal
Någon skrev något i någon annan tråd om inställning i VLC, som gjorde att det visades på alternativa skärmen, i ditt fall tv:n, i stället för den skärm där du startar filmen. Kanske det är det du söker?!? Ska leta om jag hittar på det...
För att komma åt nvidia settings skriv nedan i terminal
Kod: Markera allt
gksudo nvidia-settings
- PureW
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
När man klonar den primära bildskärmen så blir Compiz knas för mig iaf.
T ex när man roterar kuben syns tv'n på vanliga skärmen liksom och man
får två kuber. Knepigt att förklara.
T ex när man roterar kuben syns tv'n på vanliga skärmen liksom och man
får två kuber. Knepigt att förklara.
-
Testade precis kloningsalternativet, och får ett ganska stort problem. Jag kan inte ställa in datorn och tvn enskilt vilket resulterar i att tvskärmen aldrig visar allt som visas på datorskärmen. Dvs, om jag visar en film i fullscreen så visas bara en liten bit av den på tvn. Den ultimata lösningen skulle vara att genom någon inställning i t.ex VLC som kunda göra som du skrev.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
hade det problemet också, men avhjälptes med en omstart 

-
Hmm, det gör det dock inte för mig. Försökte pilla i xorg.conf filen men möttes med ett antal fel vid nästa uppstart (men det är löst nu). Ingen som vet hur man kan ändra inställningarna?