Vad krävs i hårdvaruväg?

Poffe

Vad krävs i hårdvaruväg?

Inlägg av Poffe »

Hej

Börjar så smått lära mig mer och mer om Linux och servrar och är lite intresserad av att sätta upp en rätt seriös server som ska hantera webb, mysql och mail. Alltså kunna köra hela hemsidor. Det kommer självklart inte vara på proffesionell nivå som ett webhotell utan bara för mig och mina vänner. Men det kommer nog köras kanske 20 sidor, från små till mellanstora.

Vad krävs det i hårdvaruväg för att det ska bli stabilt? Räcker det med en eller behöver jag fler servrar? Vad jag förstått så är det mysql som är mest krävande så det kanske ska vara separat?

Alla tips är välkomna. Tyvärr har jag ju dock inte obegränsad budget så det blir inga värsting monster hur som helst. Jag har nu en dator som står, det är en Celeron 2GHz, 512MB RAM och 80GB HD, duger den till nått, mail kanske?
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Vad krävs i hårdvaruväg?

Inlägg av Quartus »

Hur mycket trafik (bandbredd) hade du tänkt? Hur mycket script kommer att köras? Tror den där hårdvaran kommer duga utmärkt, men det beror ju självfallet på vad du/ni tänkt göra.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Vad krävs i hårdvaruväg?

Inlägg av Okänd »

[quote="Poffe"]Hej

Börjar så smått lära mig mer och mer om Linux och servrar och är lite intresserad av att sätta upp en rätt seriös server som ska hantera webb, mysql och mail. Alltså kunna köra hela hemsidor. Det kommer självklart inte vara på proffesionell nivå som ett webhotell utan bara för mig och mina vänner. Men det kommer nog köras kanske 20 sidor, från små till mellanstora.

Vad krävs det i hårdvaruväg för att det ska bli stabilt? Räcker det med en eller behöver jag fler servrar? Vad jag förstått så är det mysql som är mest krävande så det kanske ska vara separat?

Alla tips är välkomna. Tyvärr har jag ju dock inte obegränsad budget så det blir inga värsting monster hur som helst. Jag har nu en dator som står, det är en Celeron 2GHz, 512MB RAM och 80GB HD, duger den till nått, mail kanske?[/quote]
Den du har duger gått åt att köra dom saker du nämner - dvs mail (postfix,sendmail eller qmail) webb (apache) med php, även mysql är ok att sätta igång, sen beror det lite på hur många användare som ska komma åt mail och dylikt, men jag hade nog satsat på 512 mer i RAM.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"