Dual Boot Ubuntu/WinXP Telia ADSL Probs?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Nebuluz

Dual Boot Ubuntu/WinXP Telia ADSL Probs?

Inlägg av Nebuluz »

Tjo.

Har problem med Telia adsl när jag kör dual boot mellan ubuntu och windows xp. Det tar ca 15 minuter för att få igång anslutningen efter att ha bootat om mellan operativen. Jag vet att telia inte supportar linux, men detta problemet borde gå att lös på något vis utan att behöva införskaffa en router.

Har dok löst problemet när jag bootar från windows xp till ubuntu, genom att köra ipconfig /release innan jag startar upp ubuntu.

Har dok inte användt linux på mycket länge så jag skull vilja testa motsvarande kommando innan jag boot om från ubuntu till windows xp, borde vara något med ifconfig eller? skulle ju vara fint om man oxå skriva in denna rad i någon fil som körs när man avslutar ubuntu och ev windows xp.

Alla tip är välkommna, tack på förhand.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Dual Boot Ubuntu/WinXP Telia ADSL Probs?

Inlägg av mcNisse »

Det finns ett kommando som stänger ner nätverkskortet, ifdown -a. Enligt utskrifterna görs en DHCPRELEASE. Jag tror att detta görs när ubuntu stoppas på ett korrekt sätt (det görs i 7.04), så det behövs inte göras separat. Men det kan kanske vara värt att testa.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

jag har nog inte haft några problem på det sättet under vare sig FreeBSD eller Linux (någon variant av Windows har jag -aldrig- hängt direkt på modemet dock) ...

har visserligen sedan länge en M0n0wall-brandvägg/router emellan men även de gånger jag inte haft den tror jag inte det har varit sådana problem ...

men jag tror däremot att jag emellanåt måst lägga till telias DNS-servrar för hand till /etc/resolv.conf (de har olika IP beroende på vart i landet du bor)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Någon får gärna rätta mig om jag har fel nu.

Men du har 1 IP-adress vilket räcker till 1 dator. Windows och Ubuntu räknas väl som 2 datorer och du lär därför vänta på att du ska bli tilldelad en ny IP-adress? ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Hund skrev: Någon får gärna rätta mig om jag har fel nu.

Men du har 1 IP-adress vilket räcker till 1 dator. Windows och Ubuntu räknas väl som 2 datorer och du lär därför vänta på att du ska bli tilldelad en ny IP-adress? ???
Han  kör de inte samtidigt, och varken Windows eller ubuntu sätter om mac-adressen så adsl-modemet har ingen aning om det är win eller ubuntu som frågar, så lite mysko är det. Upptäckte samma fenomen hos min syrra idag...hon har oxo telia adsl och en dualo-boot burk
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag köpte en router, det löste mitt problem. Då slipper man vänta.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"