Hur köra X remote?

Ixzat

Hur köra X remote?

Inlägg av Ixzat »

Jag har en dator som jag i dagsläget bara använder som filserver. Finns det något sätt att kunna köra kde eller gnome remote på min windowsdator utan att det skall behöva startas på min ubuntumaskin?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Hur köra X remote?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Ixzat skrev: Jag har en dator som jag i dagsläget bara använder som filserver. Finns det något sätt att kunna köra kde eller gnome remote på min windowsdator utan att det skall behöva startas på min ubuntumaskin?
Du kan installera t.ex. nx och sedan stänga av gdm på din server. (Det är vad jag rekommenderar)

Xvnc har en egen X-server så att X (det grafiska gränssnittet dvs kde eller gnome) startar för sig när någon ansluter, och här kan du oxå stänga av gdm så startar inte grafiken på din server. (Rekommenderas dock inte eftersom det är längsammare och svårt att få säkert.)

nx går att införskaffa på nomachine.com (det finns en gratisversion som tillåter max två personer att vara anslutna samtidigt), eller från något repo som har freenx (tyvärr har jag itne hittat något till gutsy ännu).

Du stänger av gdm med "sudo update-rc.d -f gdm remove" i en terminal.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
miloo

Inlägg av miloo »

Jag kör Nomachine och är toknöjd.

Laddade hem de 3 paketen från deras sida och installerade, och sen windowsklienten installerade jag på min dator på jobbet.

Fungerar oklanderligt och då jag nyligen hade windows hemma med kan jag säga att allt flyter på bra mycket snabbare med Nomachine än det gjorde tidigare.

Lycka till
Ixzat

Inlägg av Ixzat »

Hmm, Nomachines verkar vara rätt så shysst då. Problemet är bara att jag ser bara nedladdningslänkar till nxnode och nxclient, inte till nxserver på deras hemsida.
Är det något jag missat eller?
Ixzat

Inlägg av Ixzat »

Mycket märkligt, för när jag kikar i Firefox så ser jag ingen nerladdningslänk, och när jag sen kollar igenom källkoden till sidan så ser jag en länk till där man skall ladda ner det, men det är bortkommenterat så det syns inte på sidan som du länkade till, och som jag dessutom laddat ner node och client ifrån sen innan...

Men nu är det nerladdat iaf, skall det bara installeras så skall vi se vad som händer :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

NX free edition for linux: (observera att nomachines free edition absolut inte är samma som freenx) http://www.nomachine.com/download-package.php?Prod_Id=6
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rylleman »

Mekaniserad Apelsin skrev: Du stänger av gdm med "sudo update-rc.d -f gdm remove" i en terminal.
Ursäkta att jag kapar tråden lite här. Används inte GDM när man kör genom NX-client?, är det säkert att stänga av den?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

rylleman skrev: Ursäkta att jag kapar tråden lite här. Används inte GDM när man kör genom NX-client?, är det säkert att stänga av den?
Nej, nx använder inte gdm, och tja, jag har gdm avstängd, om det uppstår problem för dig kan du sätta på det igen, om du vill ha ett grafiskt interface för att göradet så är BUM ganska bra, finns i synaptic.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"