MEN jag får blank skärm efter 10 min om jag inte rör på musen, det kvittar om jag kollar på film eller vad jag gör.
Hur ska jag få bort detta otroligt störiga moment som gör det till en pina att kolla på film?
eller strömhantering om man har svenska som ja har,Stoneman skrev: Det finns yttligare inställningar förutom skärmsläckare om man trycker på Power Management
Där kan man ställa in när skärmen ska stängas av eller inte stängas av alls.
Det fungerar tyvärr inte för mig, när jag kollar på film i mplayer så är bilden _väldigt_ utdragen åt sidorna. Vet inte varför. Har försökt att pilla runt lite i inställningarna men får inte rätt på detBossieman skrev: Jag använder mplayer och lägger in i configfilen (/home/ANVÄNDARNAMN/.mplayer/config raden
stop-xscreensaver=yes
Kod: Markera allt
Section "ServerFlags"
Option "blank time" "0"
Option "standby time" "0"
Option "suspend time" "0"
Option "off time" "0"
EndSection
Vad har du för skärm, en widescreen? Du måste ställa in formatet så mplayer vet att du kör widescreen. Jag har en 16:10 skärm och ställer in detta genom att lägga till radenclomp skrev:Det fungerar tyvärr inte för mig, när jag kollar på film i mplayer så är bilden _väldigt_ utdragen åt sidorna. Vet inte varför. Har försökt att pilla runt lite i inställningarna men får inte rätt på detBossieman skrev: Jag använder mplayer och lägger in i configfilen (/home/ANVÄNDARNAMN/.mplayer/config raden
stop-xscreensaver=yes![]()
Har inte widescreen, har en vanlig (laptop-)skärm 1024x768...Bossieman skrev:Vad har du för skärm, en widescreen? Du måste ställa in formatet så mplayer vet att du kör widescreen. Jag har en 16:10 skärm och ställer in detta genom att lägga till radenclomp skrev:Det fungerar tyvärr inte för mig, när jag kollar på film i mplayer så är bilden _väldigt_ utdragen åt sidorna. Vet inte varför. Har försökt att pilla runt lite i inställningarna men får inte rätt på detBossieman skrev: Jag använder mplayer och lägger in i configfilen (/home/ANVÄNDARNAMN/.mplayer/config raden
monitoraspect=16:10
i (/home/ANVÄNDARNAMN/.mplayer/config
Jävlar i helvete! Det funkar juHar du installerat xgl oxå, som ja har gjort.
så beror det säkert på det, det var mitt problem.
men det kunde ja lösa med att lägga till lite i xorg.conf
gör först en backup på X
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
återställa om du skulle få problem med inloggning eller annat.
sudo cp /etc/X11/xorg.conf_backup /etc/X11/xorg.conf
öppna xorg.conf
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
o lägg till detta längst ner i filen
Kodstycke:
Section "ServerFlags"
Option "blank time" "0"
Option "off time" "0"
EndSection
Det har fungerat för mig o ja hade samma problem som dig innan.
Då skriver du in:monitoraspect=4:3clomp skrev:Har inte widescreen, har en vanlig (laptop-)skärm 1024x768...Bossieman skrev:Vad har du för skärm, en widescreen? Du måste ställa in formatet så mplayer vet att du kör widescreen. Jag har en 16:10 skärm och ställer in detta genom att lägga till radenclomp skrev:Det fungerar tyvärr inte för mig, när jag kollar på film i mplayer så är bilden _väldigt_ utdragen åt sidorna. Vet inte varför. Har försökt att pilla runt lite i inställningarna men får inte rätt på detBossieman skrev: Jag använder mplayer och lägger in i configfilen (/home/ANVÄNDARNAMN/.mplayer/config raden
monitoraspect=16:10
i (/home/ANVÄNDARNAMN/.mplayer/config
hittat mer om det, xgl o gutsy bråkar lite med varandra.reinfallt skrev:Jävlar i helvete! Det funkar juHar du installerat xgl oxå, som ja har gjort.
gör först en backup på X
öppna xorg.conf
Kodstycke:
Section "ServerFlags"
Option "blank time" "0"
Option "off time" "0"
EndSection
Det har fungerat för mig o ja hade samma problem som dig innan.![]()
Nice, nu kan man se på film som vanligt...zenbios skrev:hittat mer om det, xgl o gutsy bråkar lite med varandra.reinfallt skrev:Jävlar i helvete! Det funkar juHar du installerat xgl oxå, som ja har gjort.
gör först en backup på X
öppna xorg.conf
Kodstycke:
Section "ServerFlags"
Option "blank time" "0"
Option "off time" "0"
EndSection
Det har fungerat för mig o ja hade samma problem som dig innan.![]()
![]()