Varför så få riktiga bilder och riktiga namn på forumet?
Nu riskerar jag bli grillat men det är något jag funderar på:
Varför är det så få som vågar ha riktiga bilder och riktiga namn på Ubuntu Sverige?
Kommer omvärlden att tolka att Linux är på alvar om de flesta bara vågar uppträda anonymnt?
Hoppas på konstruktiva svar och ett starkare diskussionsforum.
Varför är det så få som vågar ha riktiga bilder och riktiga namn på Ubuntu Sverige?
Kommer omvärlden att tolka att Linux är på alvar om de flesta bara vågar uppträda anonymnt?
Hoppas på konstruktiva svar och ett starkare diskussionsforum.
/M
jag har iaf riktig namn och bild...
EDIT: Men det hade du rätt i NightCircle, delvis
Fixar det nu.
EDIT: Men det hade du rätt i NightCircle, delvis

Fixar det nu.
-
Att fylla i namn och ort kändes självklart för mig, men med avataren så var det lite annorlunda. Har få bilder på mig själv, men jag ska genast fixa en trevlig bild på mig och lägga upp. 
EDIT: Sådär ^^
[quote="petri0"]jag har iaf riktig namn och bild...[/quote]
Du har ju ingetdera :/

EDIT: Sådär ^^
[quote="petri0"]jag har iaf riktig namn och bild...[/quote]
Du har ju ingetdera :/
Äntligen ubuntu!
[quote="macchi"]Nu riskerar jag bli grillat men det är något jag funderar på:
Hoppas på konstruktiva svar och ett starkare diskussionsforum.[/quote]
Tittar du i galleriet (http://ubuntu-se.org/gallery.php?g2_itemId=18) så är det många som lagt upp stora bilder på sig själva med riktiga namn. Sen kan du även titta på planeten (http://ubuntu-se.org/planet/) där du också har riktiga namn och bilder. Sen är det även många som har skrivit i sina namn i forumsprofilen och även fyllt i kordinater med flera decimaler som pekar ut var de bor.
Fördelen med påhittade namn och avatarer i ett forum är att det är lättare att komma ihåg vem som är vem. T.ex. så heter moderatorerna nahoj och sebastean båda Johan vilket skulle vara lätt att blanda ihop om de inte hade två helt olika smeknamn och avatarer till dessa. För att inte tala om alla andra medlemmar som heter just Johan. Sen ska det ju även påpekas att det knappast är något specifikt för det här forumet.
EDIT: Men självklart är det välkommet med kritik och förslag, så spar inte på krutet.
Tittar du i galleriet (http://ubuntu-se.org/gallery.php?g2_itemId=18) så är det många som lagt upp stora bilder på sig själva med riktiga namn. Sen kan du även titta på planeten (http://ubuntu-se.org/planet/) där du också har riktiga namn och bilder. Sen är det även många som har skrivit i sina namn i forumsprofilen och även fyllt i kordinater med flera decimaler som pekar ut var de bor.
Fördelen med påhittade namn och avatarer i ett forum är att det är lättare att komma ihåg vem som är vem. T.ex. så heter moderatorerna nahoj och sebastean båda Johan vilket skulle vara lätt att blanda ihop om de inte hade två helt olika smeknamn och avatarer till dessa. För att inte tala om alla andra medlemmar som heter just Johan. Sen ska det ju även påpekas att det knappast är något specifikt för det här forumet.
EDIT: Men självklart är det välkommet med kritik och förslag, så spar inte på krutet.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Macchi - utveckla gärna logiken i detta ditt statement;
- Dick Lundberg
- Kontakt:
"Tittar du i galleriet (http://ubuntu-se.org/gallery.php?g2_itemId=18) så är det många som lagt upp stora bilder på sig själva med riktiga namn."
Ball med bilderna i det där galleriet, hade inte sett dem tidigare. Eftersom jag hänger här nästan varje dag så känner man ju igen många nicks och det var häftigt att se personerna bakom... åtminstone på bild.
Ball med bilderna i det där galleriet, hade inte sett dem tidigare. Eftersom jag hänger här nästan varje dag så känner man ju igen många nicks och det var häftigt att se personerna bakom... åtminstone på bild.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
- LadyFrost
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Det var först när jag kom i kontakt med Ubuntu jag började använda mitt riktiga namn på nätet, fram tills dess hade jag bara använt nick och varit mycket försiktig med att avslöja för mycket om mig. Inom ubuntu tycker jag däremot att man inte behöver vara anonym, tvärtom! Jag oroar mig knappast för att skriva ut mitt mobilnummer, hemadress eller fullständiga namn 
I forum är det dock lättare att använda ett nick (LadyFrost) än mitt namn (Linnéa Björk Timm) pga de svenska bokstäverna.

I forum är det dock lättare att använda ett nick (LadyFrost) än mitt namn (Linnéa Björk Timm) pga de svenska bokstäverna.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
*flyttar till Ubuntu Sverige*
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kan väl lika gärna prova en vecka med bild på mig själv (som för övrigt samlat lite damm i vårt galleri ett tag)... 

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hi folks i Sherwoodskogen
Här stapplar en gammal munk in och vill berätta att det sannerligen inte är helt lätt att få in sina bilder.
När jag skulle lägga in en avatar till min presentation, gick det åt ett stort antal försök att få in samma bild som jag har på galleriet. Som avatar skall den vara ordentligt strippad och det fixade jag via vår fina bildbehandlare i Ubuntu, men si .... inte F-N ville systemet acceptera den ändå.
Jag gav fn i det m.a.o. Hittade en bild i cyberrymden som jag tyckte var nog så lik, så den fick det bli, när systemet visade sig acceptera den.
Ikväll, efter att jag hade läst denna tråd, testade jag med originalet till vad som skkulle ha blivit avataren. Yeahhh ... på galleriet accepterades den. Helt lyckat blev det väl inte. Har något "slask" under bilden, men det får jag ta.
Däremot kan jag väl hålla med om att det nog är ganska trevligt när man kan se en bild på vederbörande i trådarna här inne.
Ha det nu så gott, allesamman. Kämpa för en fri värld - Linux
Broder Tuck
Här stapplar en gammal munk in och vill berätta att det sannerligen inte är helt lätt att få in sina bilder.

När jag skulle lägga in en avatar till min presentation, gick det åt ett stort antal försök att få in samma bild som jag har på galleriet. Som avatar skall den vara ordentligt strippad och det fixade jag via vår fina bildbehandlare i Ubuntu, men si .... inte F-N ville systemet acceptera den ändå.

Jag gav fn i det m.a.o. Hittade en bild i cyberrymden som jag tyckte var nog så lik, så den fick det bli, när systemet visade sig acceptera den.
Ikväll, efter att jag hade läst denna tråd, testade jag med originalet till vad som skkulle ha blivit avataren. Yeahhh ... på galleriet accepterades den. Helt lyckat blev det väl inte. Har något "slask" under bilden, men det får jag ta.
Däremot kan jag väl hålla med om att det nog är ganska trevligt när man kan se en bild på vederbörande i trådarna här inne.
Ha det nu så gott, allesamman. Kämpa för en fri värld - Linux

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Internet - denna fantastiska kunskapskälla och mötesplats! Men var observant på de faror som lurar. Det finns dessvärre illvilliga personer/organisationer som drar nytta av de uppgifter och spår som du lämnar efter dej på Internet. Lämna ALDRIG ifrån dej personuppgifter eller annat privat om du inte nödvändigtvis behöver det, som t.ex för banken. Man kanske frestas tro att detta ubuntuforum skulle vara en liten oas för oss svenska ubuntufantaster. Men så är ju naturligtvis ej fallet. Vem som helst kan t.ex. tanka ned era foto och lägga upp dom på sådana webbsiter ni inte ens kunnat drömma om. Har de sedan också era namn och adresser ...
Mitt budskap är således - be careful out there!
Mitt budskap är således - be careful out there!
[quote="northface"]Mitt budskap är således - be careful out there![/quote]
Sen finns det ju en gräns för hur paranoid man bör vara också. Känns trist att sitta i garderoben med Tor hela livet.
Sen finns det ju en gräns för hur paranoid man bör vara också. Känns trist att sitta i garderoben med Tor hela livet.

Ubuntu guide
Ubuntu guide
Hej och tack för alla kommentarer! Numera ser man flera bilder på forumet!
Vissa personuppgifter behöver man naturligtvis inte lägga fram. Mitt mål med tråden var att få fram en lite mer personlig framträdande för flera medlemmar.
Jag håller med: det är inte bilden och inte namnet och inte kläderna som gör människan.
Men ibland kan dessa världsliga saker faktiskt hjälpa till.
Dock det viktigaste är en konstruktiv attityd och trevlig stämning för alla. Detta kan verkligen föra Ubuntu framåt.
För övrigt, angående din fråga Northface:
Trovärdighet och anonymitet går inte hand i hand. Många tolkar anonymitet på internet idag som tydliga signaler på att folk kanske inte menar något på alvar. Tänk på marknadsföring via spam. Den som vågar stå för sina tankar och för sin kompetens behöver inte vara rädd att visa sig. Tack och lov lever vi i en demokrati!
Hur tycker du att vi an öka trovärdigheten för Ubuntu Linux i Sverige?
Vissa personuppgifter behöver man naturligtvis inte lägga fram. Mitt mål med tråden var att få fram en lite mer personlig framträdande för flera medlemmar.
Jag håller med: det är inte bilden och inte namnet och inte kläderna som gör människan.
Men ibland kan dessa världsliga saker faktiskt hjälpa till.

För övrigt, angående din fråga Northface:
Jag svarar:northface skrev:Macchi - utveckla gärna logiken i detta ditt statement;Kommer omvärlden att tolka Linux på alvar om de flesta bara vågar uppträda anonymt ?
Trovärdighet och anonymitet går inte hand i hand. Många tolkar anonymitet på internet idag som tydliga signaler på att folk kanske inte menar något på alvar. Tänk på marknadsföring via spam. Den som vågar stå för sina tankar och för sin kompetens behöver inte vara rädd att visa sig. Tack och lov lever vi i en demokrati!
Hur tycker du att vi an öka trovärdigheten för Ubuntu Linux i Sverige?
/M
- Retardedpope
[quote="macchi"]Hur tycker du att vi an öka trovärdigheten för Ubuntu Linux i Sverige?[/quote]
Är vi inte trovärdiga?
Är vi inte trovärdiga?
Ja, men det trista beror nog på att det går så sakta med TOR - inte att sitta i garderoben.Känns trist att sitta i garderoben med Tor hela livet.
Håller inte med dej. Det mesta på Internet är anonymt i den bemärkelsen att aliases används i det flesta sammanhang, forums, chattar osv. Att vara anonym är accepterat och respekterat. Det är ju precis som själv skriverMånga tolkar anonymitet på internet idag som tydliga signaler på att folk kanske inte menar något på alvar.
Fortsätta i samma anda som forumet har nu. Hålla den goda tonen och supporta varandra.Hur tycker du att vi an öka trovärdigheten för Ubuntu Linux i Sverige?
[quote="macchi"]Tack och lov lever vi i en demokrati![/quote]
< mi5ja> problemet med demokrati är att alla får rösta

< mi5ja> problemet med demokrati är att alla får rösta

Ubuntu guide
Ubuntu guide
- XeonMasta
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
[quote="macchi"]Nu riskerar jag bli grillat men det är något jag funderar på:
Jag har mitt nätnamn som jag haft så länge jag kan minnas. det finns på tveksamma sidor och på toplistor. så det är mer mitt namn än *. sen är det jag på bilden med.
Att folk nickar är nog att dom kan gömma sig bakom en avatar och ett namn. ;P eller jag vet inte.
Jag har mitt nätnamn som jag haft så länge jag kan minnas. det finns på tveksamma sidor och på toplistor. så det är mer mitt namn än *. sen är det jag på bilden med.
Att folk nickar är nog att dom kan gömma sig bakom en avatar och ett namn. ;P eller jag vet inte.
â€Abake babonani bayophine babonani phutiâ€
â€those of us who have truly seen each other will surely see each other againâ€
â€those of us who have truly seen each other will surely see each other againâ€
Har alla glömt att en av internets fördelar är just anonymitet, även de blyga törs säga nåt. Och nu ska man få den hinten att vara anonym är kanske inte helt politiskt korrekt på det här forumet? Jag lade dock till mitt namn för den fanns redan på ubuntulinux.se. Bilden var ju redan på plats.
"Trovärdighet och anonymitet går inte hand i hand." - Ja, du. Det är ju det Bodström vill få oss att tro när han urholkar individens rätt till privatliv och personlig integritet. Givetvis händer det inte på en gång men vi är på god väg, har ni glömt tillslaget mot piratebay.org och det påstådda ministerstyret?
"Fortfarande ingen öppenhet i den frågan: SVT/Rapport sände på kvällen den 10 september ett inslag där man visade att man inte fått tillgång till de uppgifter som tidigare utlovats om tillslaget mot The Pirate Bay den 31 maj i år." -källa piratpartiet.se
Nog om politik fast jag tycker att det var det inte.
Det finns en annan kul sajt jag följer kolozzeum.com/forum. Där finns en person med nicket "King Grub", bara hans vänner och bekanta som bor på samma ort vet vem han är. För övrigt är han anonym men åtnjuter stor respekt bland forumbesökarna för att han är trovärdig. Det finns andra där som är trovärdiga och som man vet namn och ort på. Samt företaget (brukar vara egen) gissa två gånger vem forumbesökarna tycker är mest trovärdig?
Det är fritt fram att sätta upp sin bild och skriva sitt riktiga namn för den som vill. Men jag tolererar inte den minsta antydan att de som väljer vara anonyma skulle på något sätt vara mindre trovärdiga eller "konstiga" typer som inte törs "stå för" sina inlägg. Det är inte Ubuntu-mässigt, det är inte "mänskligt för alla" med betoningen på "alla". Den som varit på ubuntuforums.org har nog sett att man har i överlag bara tecknade avatars och nick istället för namn.
"Trovärdighet och anonymitet går inte hand i hand." - Ja, du. Det är ju det Bodström vill få oss att tro när han urholkar individens rätt till privatliv och personlig integritet. Givetvis händer det inte på en gång men vi är på god väg, har ni glömt tillslaget mot piratebay.org och det påstådda ministerstyret?
"Fortfarande ingen öppenhet i den frågan: SVT/Rapport sände på kvällen den 10 september ett inslag där man visade att man inte fått tillgång till de uppgifter som tidigare utlovats om tillslaget mot The Pirate Bay den 31 maj i år." -källa piratpartiet.se
Nog om politik fast jag tycker att det var det inte.
Det finns en annan kul sajt jag följer kolozzeum.com/forum. Där finns en person med nicket "King Grub", bara hans vänner och bekanta som bor på samma ort vet vem han är. För övrigt är han anonym men åtnjuter stor respekt bland forumbesökarna för att han är trovärdig. Det finns andra där som är trovärdiga och som man vet namn och ort på. Samt företaget (brukar vara egen) gissa två gånger vem forumbesökarna tycker är mest trovärdig?
Det är fritt fram att sätta upp sin bild och skriva sitt riktiga namn för den som vill. Men jag tolererar inte den minsta antydan att de som väljer vara anonyma skulle på något sätt vara mindre trovärdiga eller "konstiga" typer som inte törs "stå för" sina inlägg. Det är inte Ubuntu-mässigt, det är inte "mänskligt för alla" med betoningen på "alla". Den som varit på ubuntuforums.org har nog sett att man har i överlag bara tecknade avatars och nick istället för namn.
jag har samma avatar som jag har på de flesta andra forum (inte så många längre), och samma nick som jag har på resten av internet. Faktum är att det nog snart bara är familj och släkt som inte kallar mig för Oz, även utanför internet.
Jag känner en person som bytt sitt riktiga namn mot sitt internetnick, och jag känner en annan vars föräldrar hade satt hans nickname på den där skylten man har när man tar studenten.
I "officiellare" sammanhang växlar jag självklart till mitt riktiga namn, men i mer informella kompissammanhang är det ozamosi som gäller. Själv anser jag att det här forumet är informellt, att vi ska vara du med varandra (bildligt talat), och jag använder därför mitt nick här.
Jag känner en person som bytt sitt riktiga namn mot sitt internetnick, och jag känner en annan vars föräldrar hade satt hans nickname på den där skylten man har när man tar studenten.
I "officiellare" sammanhang växlar jag självklart till mitt riktiga namn, men i mer informella kompissammanhang är det ozamosi som gäller. Själv anser jag att det här forumet är informellt, att vi ska vara du med varandra (bildligt talat), och jag använder därför mitt nick här.
På internet använder jag aldrig mitt namn tillsammans med mitt privatliv. Tyvärr måste jag via jobbet använda mitt namn men då endast rent proffesionellt vilket gör att jag inte kan kopplas ihop med min fysiska privatperson.
Varför jag vill vara anonym är pga. jag inte litar på allt folk på nätet, man gör sig lätt ovänner och vissa är psykopater. Jag skulle lätt kunna säga vem jag är här, men det är allt för lätt att skriva information som indexeras av söktjänster vilket gör att det blir lätt att "goggla" lite och lägga ihop 1 + 1.
Varför jag vill vara anonym är pga. jag inte litar på allt folk på nätet, man gör sig lätt ovänner och vissa är psykopater. Jag skulle lätt kunna säga vem jag är här, men det är allt för lätt att skriva information som indexeras av söktjänster vilket gör att det blir lätt att "goggla" lite och lägga ihop 1 + 1.