tre snabba frågor..

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

tre snabba frågor..

Inlägg av Emka »

jag tänkte köpa mig en extern hårddisk, nåt jag behöver tänka på öht? den jag funderar på är den här:

http://www.netonnet.se/Images_Site/item ... 111633.jpg

är den nåt o ha eller måste jag tänka massa olika format o grejer?

nästa fråga, jag har en gammal mp3-spelar av märket philips och försöker tömma papperskorgen på den men får meddelande om "/home/blanla/....led.desktop" kan inte tas bort eftersom du inte har de nödvändiga rättigheterna för att ändra dess föräldermapp. detta gälle räven papperskorgen på datorn... sånt som kastat syns helle rinte, ej ens vid ctrl+H

den sista frågan då, jag har en del filmer på datorn i wmw-format som inte går att spela på min dvdspelare, hur kan jag ändra det? att bara byta ut filändelsen fungerade inte...
Senast redigerad av 1 Emka, redigerad totalt 22 gånger.
hagelnut

SV: tre snabba frågor..

Inlägg av hagelnut »

Vet inget om externa diskar. Men western gör bra hårddiskar så vitt jag vet.

Om empty trash: testa att öppna en terminal och skriv sudo nautilus. Sen ska du förhoppningsvis kunna tömma papperskorgen. Jag hoppas det. Jag är själv ubuntunybörjare.

Vill du spela filmerna på din dvd spelare så måste de konverteras till rätt filformat (mpeg). Jag brukar köra med nero på windows, då sköts konverteringen automatiskt. Med ubuntu vet jag inte, men du kan ju testa den här guiden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=320389
För att sedan bränna iso-filen så verkar det lättast att använda k3b. Möjligtvis kan du hoppas över steg 3 och 4 i guiden och skapa dvd:n med k3b i stället. Kanske blir lite lättare om du vill ha flera filer på en skiva.

Jag hoppas det här är till någon hjälp. Är själv nybörjare, som sagt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Jag har en extern hårddisk idag, en maxtor.

Tyvärr så ha den även ett nätagg, en rackarns sladd att koppla till vägguttaget med en fet klump på, som bara gör den otymplig att ta med.

Jag har sett att det idag finns externa diskar som får sin spänning/ström via usb uttaget, plus att det är 2.5" diskar istället för de större och otympligare 3.5" diskarna, och därigenom så är allt du behöver en usb sladd och externa disken och släpa runt på. Mycket smidigare lösning och inte dyrare heller.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kattskrället skrev: Jag har en extern hårddisk idag, en maxtor.

Tyvärr så ha den även ett nätagg, en rackarns sladd att koppla till vägguttaget med en fet klump på, som bara gör den otymplig att ta med.

Jag har sett att det idag finns externa diskar som får sin spänning/ström via usb uttaget, och därigenom så är allt du behöver en usb sladd och externa disken och släpa runt på. Mycket smidigare lösning och inte dyrare heller.
Men poängen med egen strömförsörjning är ju att man vill undvika att belasta nätaggregatet ;)
Det är rätt viktigt när det kommer till bärbara datorer.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

upnorth skrev:
Kattskrället skrev: Jag har en extern hårddisk idag, en maxtor.

Jag har sett att det idag finns externa diskar som får sin spänning/ström via usb uttaget, och därigenom så är allt du behöver en usb sladd och externa disken och släpa runt på. Mycket smidigare lösning och inte dyrare heller.
Men poängen med egen strömförsörjning är ju att man vill undvika att belasta nätaggregatet ;)
Det är rätt viktigt när det kommer till bärbara datorer.
Delvis sant.

Men om det finns ett vägguttag till din externa disk......så kan du ju lika gärna ansluta din bärbara dator till det istället.

Hur bärbar blir din bärbara dator om du ska släpa runt med en massa kringutrustning?

Edit: Var tvungen att redigera lite när jag tänkt ett varv till..........
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

vad det gäller externa hårddiskar så är där väl inte så mycket att tänka på..

vist finns bra o dåliga. kolla på pricerunner eller liknade på den du tänker köpa o se vad folk har skrivit om den..har den många negativa komentare så hade ju inte jag köpt den iaf..

i ubunut så fungera allt, plugga in o se glad ut.kör själv min usb hd i ntfs.windows format, pluggar in den hemma hos mig fungera i ubuntu tar med den till kompisar som kör win o där fungera allt med.

testa och plugga in din mp3 spelare och töm papperskorgen.
Emka

Inlägg av Emka »

ok, fck svar från leverantören att den externa hårddisken inte var komfertibel med Linux men att det gick o lösa, måste man migrera den till nåt annat fomat eller så kanske? "du får vända dig till everantören av Linux-disten." var det svar jag fick när jag frågade hur man löste det... exakt beteckning av den är: Western Digital Elements 500GB. kan även tänka mig LaCie Desktop Hard Drive 500GB

nån som har koll?

är även tacksam för förslag på diskar som fungerar bra med samam storlek...
Senast redigerad av 1 Emka, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

men det är väl så leverantören svara när dom inte vill/kan ge support mot linux. dom kan grantera att den fungera 100% i win även mac kanske men inte linux.

jag är nästan 100% säker på att du kan köpa vad du vill för usb hd o köra mot ubuntu.
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Det är säkert inga problem att köra en extern hårddisk, när den väl identifierats av Linux beter den sig som vilken annan hårddisk helst, dvs du kan formatera om den med andra filsystem osv.
Emka

Inlägg av Emka »

ok, men om jag fattar det rätt så kan det fortsätta vara ntfs nu när 7.10 är släppt, den stöder väl det fullt ut nu? måste väl inte formatera den till ext3 eller fat32 eller vad det heter?
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Emka!  Om du formaterar till ntfs eller fat32 så kan både Windows och Linux läsa.  Windows kan inte läsa ex2 ext3.  Fördelen med ntfs är att den kan behandla stora filer som film m.m vilket inte fat32 klarar så bra.  Om du bara ska ha den till Linux så kan du formatera till ext3 om du vill men ntfs går bra också.  Jag tror också att "alla" externa hårddiskar funkar till Ubuntu 7.10    :)
Emka

Inlägg av Emka »

kanske lite dum i huvudet men frågar ändå...

min tanke var att det är ntfs på disken, är inte det det vanliga formatet som man får när man köper dem? det var det jag hade tänkt använda isf, lättare om man skall flytta över nåt till kompisens dator som har MS... annars kan man väl bara migrera den till ntfs?
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Emka!  Det är mycket troligt att det är ntfs på disken då du köper den (i affär) och du kan fortsätta att använda det utan bekymmer så kan kompisen som har Windows titta på din hårddisk också.  :)
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

vet inte hur det är idag men när jag köpte min för 1 o halv år sen så var det fat32 formatering på den.

men dom har väl gått över till ntfs idag skulle jag tror iaf.

kör du fat32 eller ntfs så kan du köra den på win,linux o tror mac med klara av ntfs diskar.
Användarvisningsbild
Hrodvitner
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Hrodvitner »

Jag kör med en Western Digital Mybook Essential 320GB och den funkar alldeles utmärkt med Ubuntu.

Nu har jag formaterat den i ext3 men även om du kör ntfs eller fat lär den funka bra.

Mycket trevlig funktion att den stänger av sig när datorn stängs av.
Emka skrev: ok, fck svar från leverantören att den externa hårddisken inte var komfertibel med Linux men att det gick o lösa, måste man migrera den till nåt annat fomat eller så kanske? "du får vända dig till everantören av Linux-disten." var det svar jag fick när jag frågade hur man löste det... exakt beteckning av den är: Western Digital Elements 500GB. kan även tänka mig LaCie Desktop Hard Drive 500GB

nån som har koll?

är även tacksam för förslag på diskar som fungerar bra med samam storlek...
Laptop: Fujitsu-Siemens Amilo Xi1546
CPU: Core2duo 1,83GHz
Skärm: 17" widescreen 1440*900 (TFT)
Ram: 2048 DDR2
Grafikkort: Ati Mobility Radeon X1800 256MB
Ljudkort: Intel HDA (inbyggt)
Emka

Inlägg av Emka »

köpte en disk och den fungerade bra, det jag inte gillar är att det är fat32 på den, hur gör jag för migrera den till ntfs? går jag in på partitionsredigeraren så sitter det ett hänglås på den så kan inte göra nåt med den alls, antar att jag måste logga in som root? det vet jag naturligtvis inte heller hur jag gör...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Enligt mina erfarenheter är det bättre att formatera ntfs med en windows dator.

För att få root behörighet trycker du alt-F2 och i rutan  skriver du gksudo eller kdesu följt av programmed du vill köra, i detta fall gparted eller qparted. (beroened på om du kör gnome eller kde)

Du kan formattera disken till ext3 samt göra en liten fat32 partition där du lägger programmet för att läsa ext3 i windows.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Emka

Inlägg av Emka »

vad spelar det för roll? ska ju bara formatera den till ntfs, kan väl inte betyda nåt speciellt att göra det i ubuntu eller Windows? vad kan hända?
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Emka!  I Windows är det jättelätt att formatera den.  Bara högerklicka på den och välj formatera till ntfs.
Det kan väl inte hända något speciellt om du formatera den till ntfs i Ubuntu heller.  Vad du ska tänka på är att vid formatering så försvinner allt du har på h-disken.    :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Emka skrev: vad spelar det för roll? ska ju bara formatera den till ntfs, kan väl inte betyda nåt speciellt att göra det i ubuntu eller Windows? vad kan hända?
Tja... det kanske blir för bra?

Nåja, skämt åsido, men jag har då i alla fall skapat ntfs-partitioner med Linux. Gick hur bra och smidigt som helst. Sen vet jag inte vad det är för tjafs om att ntfs stöds fullt ut av Ubuntu 7.10, för jag hade inga problem med ntfs-partitioner med Ubuntu 7.04. Bara att installera ett litet program som gjorde det möjligt att skriva på ntfs-partitioner, annars kunde man bara läsa från dem. Det var ju busenkelt att installera programmet och det är ju inget man behövde göra varje dag heller, bara en enda gång.

Men det kan ju hända att många ändå tycker det är jobbigt, inte vet jag.

När jag formaterar om hårddiskar brukar jag med fördel använda en GParted-Live-CD. Googla på GParted Live så hittar du säkert något. Skivan kan man ju med fördel använda på alla PC, oavsett operativsystem.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"