Hej!
Jag behöver lite hjälp. Jag kör en HP bärbar dator(nc6120) allt fungerar faktiskt som en dröm både under gutsy o feisty utom en grej(möjligen två modemet har jag aldrig testat) minneskortsläsaren. Det finns stöd för mms o sd kort på min läsare en Texas instrulents nånting nånting. Hursomhelst har jag hittat den här sidan
http://openfacts.berlios.de/index-en.ph ... x21_driver
där en utvecklare håller på o skriver drivisar till den och enligt den sidan ska det även finnas stöd för ms-kort samt att detta ska vara en del av kerneln 2.6.22.
men jag får inte upp något stöd för ms-kort när jag spanar in min hårdvara. Jag har kernelt 2.6.22, kollat med uname -r. Måste jag tanka ner några moduler eller nåt?
Grejen är den att jag inte ens vet var jag ska starta mitt letande. Några pointers? Kanske finns nåt i repos? Fixa en nyare kärna?
mvh
Anders
[Löst]Minneskortsläsare + kernelmodul? var börjar jag?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
[Löst]Minneskortsläsare + kernelmodul? var börjar jag?
Senast redigerad av 1 skaggapa, redigerad totalt 22 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Minneskortsläsare + kernelmodul? var börjar jag?
På Gutsy verkar alla drivrutiner finnas med (tifm_7xx1, tifm_core, tifm_ms och tifm_sd), jag vet inte hur det är på Feisty. Lättaste sättet att kolla är med kommandot "locate tifm_*", det listar alla filerna.
Kolla om drivrutinerna har laddats med kommandot "lsmod|grep tifm_". Det är inte alltid drivrutinerna laddas automatisk så "sudo modprobe tifm_7xx1" o.s.v. kan kanske behövas.
Du kan också avaktivera drivrutinerna med kommandot "sudo rmmod tifm_7xx1" o.s.v. och sedan läsa in dem igen med modprobe. Efter att du gjort det kan du kika i /var/log/syslog om det rapporteras något där.
Kolla om drivrutinerna har laddats med kommandot "lsmod|grep tifm_". Det är inte alltid drivrutinerna laddas automatisk så "sudo modprobe tifm_7xx1" o.s.v. kan kanske behövas.
Du kan också avaktivera drivrutinerna med kommandot "sudo rmmod tifm_7xx1" o.s.v. och sedan läsa in dem igen med modprobe. Efter att du gjort det kan du kika i /var/log/syslog om det rapporteras något där.
Hej Lars!
Tack för hjälpen, jag kör förresten gutsy(ska uppdatera min profil nu, installerade igår)
Det verkar som om drivisarna finns med.
så jag ska alltså göra "sudo modprobe tifm_ms" för att få igång för ms-kort?
mvh
Anders
Tack för hjälpen, jag kör förresten gutsy(ska uppdatera min profil nu, installerade igår)
Det verkar som om drivisarna finns med.
Kod: Markera allt
anders@anders-laptop:~$ locate tifm_*
/lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/misc/tifm/tifm_ms.ko
/lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/misc/tifm/tifm_sd.ko
/lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/misc/tifm/tifm_core.ko
/lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/misc/tifm/tifm_7xx1.ko
/lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/drivers/misc/tifm_core.ko
/lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/drivers/misc/tifm_7xx1.ko
/lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/drivers/mmc/host/tifm_sd.ko
anders@anders-laptop:~$ lsmod | grep tifm_
tifm_7xx1 8832 0
tifm_core 11652 1 tifm_7xx1
anders@anders-laptop:~$
mvh
Anders
-
Ja, "sudo modprobe tifm_ms" borde räcka.
och det gjorde det!
Tack för hjälpen Lars!!!
mvh
Anders
Tack för hjälpen Lars!!!
mvh
Anders
-
SV: [Löst]Minneskortsläsare + kernelmodul? var börjar jag?
Bra att det fungerar
Om du vill så kan du lägga in tifm_ms i filen /etc/modules så laddas den automatiskt varje gång datorn startar.

SV: [Löst]Minneskortsläsare + kernelmodul? var börjar jag?
det ska jag definitivt göra! Tack!!
nu kan jag snart skrota windows! bara xD-kort stöd kvar sen kan linux allt jag behöver!!
mvh
Anders
nu kan jag snart skrota windows! bara xD-kort stöd kvar sen kan linux allt jag behöver!!
mvh
Anders