Varför använder Du ubuntu?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
I en tråd nedan kom förslaget om att skriva varför man använder ubuntu? Startade en ny tråd om det. Jag började använda förs OS X. Men när jag såg GNOME, så gillade jag det mer. Började köra med fink och fixa så att med hjälp av apples X11 få igång GNOME i OS X. Blev lite sugen på att testa linux. Första blev debian, men de kändes jobbigt. Lyckades installera utan grafisk gränssnitt. Sen hade jag en lärare som tipsade om Ubuntu. Gillade det mycket och använder det i princip alltid, utom när vi har obligatoriska uppgifter i windows.
Själv blev jag lite smått imponerad och avundsjuk när mina klasskompisar satt i PuTTY och VNC med sina Linuxburkar hemma. Blev rekommenderad Slackware, vilket är en väldigt trevlig nybörjardist, och lärde mig massor. När jag sen lärt mig en del gick jag vidare från att vilja pyssla till att vilja att saker bara ska fungera och då passade Ubuntu utmärkt.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Använder Ubuntu/Linux för det helt enkelt är det bästa oprativsystem som finns.
Jag använder Ubuntu mest för att det finns så mycket info att hitta och desutom på svenska (se ubuntu-se.org) . Att det sedan är en väldigt trevlig dist gör ju inte saken sämre.
Jag använder ubuntu (server) och kubuntu (skrivbord) och det gör jag för att jag är nyfiken på olika linuxdistar.
Jag gillar Ubuntus själ och gemenskapen 
Tillägg: Tusen inlägg var det då.

Tillägg: Tusen inlägg var det då.

- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Jag ville bara bli av med XP.. senaste datorn köpte jag utan operativsystem. Började med Mepis då fast det klarade inte mina krav på video och inspelningar med xdtv. Provade då Ubuntu och allt funkade. Det tog ett tag innan jag lärt mig sudo men sedan är det den bästa disten hittills
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej Ubuntuvänner.
Jag lånar av er här ovanför

Hälsn
br Tuck
Jag lånar av er här ovanför
Använder Ubuntu/Linux för det helt enkelt är det bästa oprativsystem som finns.
Det får stå för mig medJag gillar Ubuntus själ och gemenskapen

Hälsn
br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
För att det är en helt underbar distro. Plus att jag ville bli av med windows.
Dessutom insåg jag när jag väl bytt att det nästan aldrig operativet som gjorde fel, utan jag. Dett var ett motsattsförhållande till vad jag upplevt med windows, så det kanske inte var så konstigt att relationen till ubuntu växte sig starkare :
Dessutom insåg jag när jag väl bytt att det nästan aldrig operativet som gjorde fel, utan jag. Dett var ett motsattsförhållande till vad jag upplevt med windows, så det kanske inte var så konstigt att relationen till ubuntu växte sig starkare :
Abusus non tollit usum
- Retardedpope
På grund av friheten och på grund av att man slipper strul.
Ubuntu använder jag av en slump. Har försökt gå från Windows till olika plattformar under många år men pga. olika omständigheter har det inte alltid gått så bra men efter att jag installerat första betan av Windows Vista på en utvecklingsmaskin som krasha så tänkte jag leka med någon Linux-dist och efter att läst och testat lite på skoj så fastnade jag för Ubuntu, kanske för att allt bara fungerade efter installationen.
[quote="sebastean"]Tillägg: Tusen inlägg var det då. http://www.diegotorres.com.ar/mensajeit ... ilasss.gif[/quote]
Jajja, vi andra skriver bara när vi har något vettigt att säga
PS. Min räknare steg precis med +1
Jajja, vi andra skriver bara när vi har något vettigt att säga

PS. Min räknare steg precis med +1

hehe jag använder Ubuntu för att jag inte har någon möjlighet att installera XP just nu.
- LadyFrost
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Rent förrutom detta går historien tillbaka två år, till en förvirrad 17-åring med en linuxentusiast till pojkvän. Det börjar med Gentoo och läskiga terminaler, och timlånga kompileringar av det man vill ha. Jag måste dock tillstå att jag lärde mig en hel del, och trivdes bra. Till jul fick jag ett Cherry CyMotion Master Linux, och med det följde en CD med SuSE. Wow, testa! Oj, vad onödigt jobbigt, gamla paket, rpm... Dagen efter installerade vi Ubuntu. Smidigt, true, men gamla paket och mer instabilt än min gentooinstallation, vilket kanske säger en del. Det blev till slut debian, som jag hatade från första stund för att jag ansåg att det var utstuderat elakt för att det inte tyckte om mig... Nej, men livsnödvändiga saker strulade (så som bildimportering från min kamera m m). När de kom i ordning började jag trivas helt okej, men efter ett par månader kom ny version av Ubuntu som började se riktigt trevlig ut (Jag tror det var hoary), och då bytte jag dit och där är jag kvar. Från början använde jag Ubuntu med Gnome i botten, men istället för metacity använde jag enlightenment. Så småningom upptäckte jag hur mysigt Kubuntu var och är nu Kubuntuist på heltid.Jag gillar Ubuntus själ och gemenskapen
EDIT: ja, linuxentusiasten till pojkvän är kvar - numera sambo.

Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Kom och tänka på min stora förvåning när jag upptäckte hur enkelt det var att installera 
Det är inte särskillt många klick innan det är klart.

Det är inte särskillt många klick innan det är klart.
Abusus non tollit usum
För att jag hade tröttnat på Windows och allt strul.
Jag använder mina datorer främst för att programmera och programmerings verktygen som du får med i Linux är mycket bättre än dom man får i Windows/Mac OS X, det är en av dom främsta anledningarna.
Jag använder mina datorer främst för att programmera och programmerings verktygen som du får med i Linux är mycket bättre än dom man får i Windows/Mac OS X, det är en av dom främsta anledningarna.
- XeonMasta
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
För att jag gillade tanken bakom namnet. och att jag väntar på slack 11. ;P
â€Abake babonani bayophine babonani phutiâ€
â€those of us who have truly seen each other will surely see each other againâ€
[quote="Quartus"]Blev rekommenderad Slackware, vilket är en väldigt trevlig nybörjardist[/quote]
He-he... det är första gången jag hört Slackware definieras så.
He-he... det är första gången jag hört Slackware definieras så.
[quote="marwal"]He-he... det är första gången jag hört Slackware definieras så.[/quote]
Tja, grejen var ju att jag som nybörjare ville lära mig, och då fanns det ju knappast något bättre.
Tja, grejen var ju att jag som nybörjare ville lära mig, och då fanns det ju knappast något bättre.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
- XeonMasta
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
[quote="Quartus"][quote="marwal"]He-he... det är första gången jag hört Slackware definieras så.[/quote]
Tja, grejen var ju att jag som nybörjare ville lära mig, och då fanns det ju knappast något bättre.[/quote]
Slack är väl avancerat? :/
Tja, grejen var ju att jag som nybörjare ville lära mig, och då fanns det ju knappast något bättre.[/quote]
Slack är väl avancerat? :/
â€Abake babonani bayophine babonani phutiâ€